عصر بازار

اجاره‌خانه‌ها تابستان امسال چقدر افزایش یافتند؟

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ابتدای تابستان اعلام کرده بود که با توجه به ثابت بودن قیمت مسکن، مشاوران املاک نرخ اجاره مسکن را افزایشی ندهند، اما این موضوع در تابستان چقدر رعایت شد؟

اجاره‌خانه‌ها تابستان امسال چقدر افزایش یافتند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اوایل فصل اجاره بود که حسام عقبایی گفته بود: امسال نرخ مسکن افزایش نیافته است، بنابراین خود این امر دلیل کافی برای بدون تغییر ماندن نرخ اجاره‌بها مسکن است.

    او در گفت‌وگوهای مکررش با خبرگزاری‌ها افزوده بود: اصلی‎ترین شاخص تعیین اجاره‎بها قیمت مسکن است و از آنجا که قیمت مسکن در سال 1394 نسبت به سال گذشته تغییری نکرده، بنابراین افزایش اجاره‌بها هم نباید ایجاد شود. از آن‎جایی که برخی مالکان تورم را با قیمت مسکن مقایسه می‎کنند که این مقایسه از نظر اتحادیه تکنیکال و عرفی نیست، نباید نرخ اجاره افزایشی باشد.

    اما در این روزها که با پایان فصل تابستان، فصل رهن و اجاره نیز رو به پایان است، مشاوران املاک با توجه به معاملاتی که در این مدت انجام داده‌اند، از افزایش اجاره‌بها صحبت کردند و هر کدام نظرات خود را در این مورد گفتند.

    مشاور املاکی در منطقه مرکز تهران به اقتصادنیوز گفت: با توجه به اینکه فصل رهن و اجاره رو به پایان است، تا این لحظه و با توجه به معاملاتی که تا این لحظه انجام شده، میزان اجاره‌ها در مقایسه با سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش یافته است، البته همه چیز بستگی به صاحب خانه دارد و گاهی برخی از مالکان، بدون افزایش اجاره‌ها قراردادشان را تمدید کرده و گاهی در مقابل آنها مالکانی حتی تا 20 درصد بر اجاره‌ها می‌افزایند.

    یکی دیگر از مشاوران املاک در شرق تهران در این باره بیان کرد: میزان افزایش اجاره‌بها در سال 1394 بستگی به اجاره سال گذشته دارد، یعنی مالکانی که در سال پیش با قیمت خوبی خانه را اجاره داده باشند، امسال نهایتاً 10 درصد می‌توانند به آن اضافه کنند، اما مالکانی که در سال گذشته با قیمت پایین ملکشان را اجاره داده باشند امسال می‌توانند 15 تا 20 درصد به آن اضافه کنند.

    مشاور املاک دیگری در غرب تهران گفت: میزان افزایش اجاره‌بها در سال 1394، با توجه به محله و نوع ساختمان بین پنج تا 15 درصد است، اما باز هم همه چیز بستگی به توافق میان صاحب خانه و مستاجر دارد.

    بسیاری دیگر از مشاوران املاک نیز بیان کردند که میزان اجاره‌بها در سال 1394 افزایش یافته است و تنها اجاره‌بهای برخی از ملک‌ها که با توافق طرفین تمدید می‌شوند، ممکن است بدون افزایش باشند.

    ساره ناصری

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی