عصر بازار

یک کارشناس حوزه کار:

منابع صندوق بیمه روستائیان، پیش از اتخاذ هر تصمیمی باید تامین شود

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه کار، تصمیم گیری درباره چگونگی تامین منابع و مصارف صندوق بیمه روستائیان و عشایر را ضروری دانست و گفت: طرح بیمه پیش از موعد روستاییان که از سوی شورای نگهبان رد شد، مبتنی بر خرد بود زیرا منابعی برای بازنشستگی پیش از موعد روستاییان و عشایر در صندوقی که بسیار جوان است در نظر گرفته نشده بود.

منابع صندوق بیمه روستائیان، پیش از اتخاذ هر تصمیمی باید تامین شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علیرضا حیدری افزود: از آنجا که در صندوق بیمه روستاییان و عشایر چیزی بنام بازنشستگی پیش از موعد دیده نشده چگونه می توان تعهدات جدیدی را برای این صندوق تعریف کرد؟
    وی توضیح داد: در صندوق بیمه روستاییان و عشایر حق بیمه 5 درصد است که دو برابر این رقم را دولت پرداخت می کند. به طور مثال فردی که ماهانه 500 هزار تومان یا به عبارتی سالانه 6 میلیون تومان درآمد دارد سالانه 300 هزار تومان خودش حق بیمه می دهد، 600 هزار تومان هم دولت تامین می کند و در نهایت 900 هزار تومان عاید صندوق بیمه گر می شود.
    به گفته وی، بازنشستگی پیش از موعد روستاییان فرق نمی کند به شکل طرح یا لایحه در مجلس مطرح شود این موضوع قابلیت اجرا ندارد زیرا بار اضافی منابع را باید واقعی دید.
    به گفته این کارشناس حوزه کار، در صورتی که مصارف جدیدی برای صندوق در نظر گرفته شود باید منابعی هم برای آن تعیین گردد و هزینه ها و تعهدات را با یکدیگر دید در غیر این صورت اگر این صندوق ایجاد تعهد کند اما منابع مالی مناسب نداشته باشد می تواند کارایی صندوق را افزایش دهد.
    یادآورمی شود، تیرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی طرح بازنشستگی پیش از موعد را به تصویب رساند که بر مبنای آن دولت مکلف شد تمام اعضای تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر را در صورت درخواست خودشان و داشتن 9 سال سابقه پرداخت حق بیمه، بازنشسته کرده و به آنها حقوق بازنشستگی پرداخت کند. این طرح پس از تصویب در صحن علنی مجلس، از سوی شورای نگهبان رد شد. به این دلیل که منابع بار مالی اجرای طرح مشخص نشده بود.
    طبق قانون فعلی اگر فردی 15 سال عضو این صندوق باشد، با رسیدن به سن 65 سالگی می تواند از مستمری بازنشستگی استفاده کند اما طبق طرح پیشنهادی این محدودیت سنی حذف می شود و هر فرد با پرداخت 9 سال حق بیمه می تواند بازنشسته شود. طبعا اجرای چنین قانونی بار مالی مضاعفی برای صندوق بیمه گر خواهد داشت و از قبل باید منابع آن مشخص شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی