عصر بازار

وقتی صنایع کوچک، میدان‌دار بورس می‌شوند

عصر اعتبار- بورس و سهامدارانش در حالی روزهای ابتدایی پاییز ۹۴ را پشت سر می گذارند که سرماخوردگی بازار سرمایه که از نیمه دیماه سال ۹۲ آغاز شده، تا به امروز ادامه دارد و بازار سرمایه نشان داده ...

وقتی صنایع کوچک، میدان‌دار بورس می‌شوند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵:۰۰

    بورس و سهامدارانش در حالی روزهای ابتدایی پاییز 94 را پشت سر می گذارند که سرماخوردگی بازار سرمایه که از نیمه دیماه سال 92 آغاز شده، تا به امروز ادامه دارد و بازار سرمایه نشان داده انتشار خبرهای امیدوارکننده ای چون رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای نیز نمی تواند حال و روزش را خوب کند تا جایی که ارزش معاملات بورس که در روزهایی نه چندان دور به چند هزار میلیارد تومان در روز نیز می رسید این روزها به زحمت به چند ده میلیارد تومان می رسد.
    حالا شرایط در بازار سرمایه کشور به گونه ای شده است که نبض اقتصاد همگام با رکود حاکم بر اقتصاد کشور نامنظم و کند می زند و به دلیل کمبود قابل ملاحظه نقدینگی، اندک منابع موجود سهامداران حقیقی در تالار شیشه ای به سمت دادوستد سهام شرکت‌های کوچک گرایش پیدا کرده است؛ چرا که به باور کارشناسان با توجه به مشکلات گوناگون اقتصاد و بورس کشور از جمله رکود حاکم بر اقتصاد، افت جهانی قیمت نفت و کاهش معنادار درآمدهای کشور، ثبات نسبی نرخ ارز و نگرانی‌های مربوط به اقتصاد جهانی و وضعیت نامناسب جهانی برخی کالا ها به نظر می‌رسد سهام شرکت‌های بزرگ در شرایط کنونی قادر به تحرک جدی نباشند و اندک تقاضای موجود در بازار هم کماکان مربوط به سهام صنایع کوچک باشد.
    بر این اساس چند هفته ای نیز می شود که سهام شرکتهای گروه قند و شکر که از صنایع کوچک بورس است برخلاف روند کلی بازار و دیگر صنایع مورد توجه معامله گران قرار گرفته است که برخی بتای منفی این صنعت نسبت به بازار، افت چشمگیر سهام شرکتهای قندی در دو سال گذشته، ارزش بازار بسیار پایین این شرکتها و بحث افزایش نرخ شکر را به عنوان دلایل رشد قیمت شرکتهای این صنعت عنوان می کنند.
    حالا هم نشانه‌هایی از حرکت نقدینگی به سمت صنایع دارویی و ساختمانی با توجیهات بنیادی نظیر آغاز اعطای مجوزهای موردی افزایش نرخ دارو توسط وزارت بهداشت و نیز چشم‌انداز خروج صنعت ساختمان از رکود دیده می‌شود و گویا قرار است گروه قند و شکر جای خود را به شرکتهای این دو صنعت کوچک بورسی بدهند تا تائیدی دیگر بر نبود نقدینگی در بازار سرمایه و عدم باور دولتمردان به بازار سهام در مقطع کنونی باشد.
    از سوی دیگر برخی معتقدند در گروه قندی‌ها انتظار برای افزایش نرخ دلار و آثار مثبت ناشی از واردات شکر خام بهانه ای کوتاه مدت برای معامله گران جهت کسب سود از این گروه بوده است و حالا در گروه دارویی انتظار برای انتشار گزارش‌های شش ماهه مناسب می تواند بهانه ای برای رشد سهام شرکتهای این گروه و اقبال سهامداران به آنها باشد.
    برخی نیز می گویند در گروه انبوه‌سازی هم موافقت بانک مسکن با پرداخت تسهیلات شناور 100میلیونی ساخت و نیز امضای تفاهمنامه این تسهیلات بین بانک مسکن و کانون انبوه‌سازان در روزهای پیش رو می توان امید به رونق این گروه در بازار در بازده کوتاه مدت داشت.
    با این وجود باید گفت هر چند بورس را نبض اقتصاد کشور می دانند، شاید انتشار گزارشات شش ماه شرکتها ملاک خوبی برای سنجش نبض بازار سرمایه و در کلان، اقتصاد کشور باشد و حالا نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های عملکرد نیمه نخست شرکت‌های فعال در بورس و انتظار ارائه گزارش‌های نامطلوبی از سوی این گروه‌های بورسی، موجب سردرگمی سرمایه گذاران و در پی آن حال و احوال بازار سرمایه شده است.
    به باور برخی کارشناسان بررسی گزارش‌های سه ماهه نخست امسال شرکت‌های بورسی حکایت از ادامه این روند در گزارش های شش ماهه دارد، چرا که بر اساس آمار کاهش حجم فروش کالا و انباشت آن در انبارها در بهار امسال موضوعی است که تداوم و پرنگ تر شدن آن را می توان در گزارشات شش ماه شرکت ها دید و انتظار می‌رود گزارش شش ماهه شرکت‌های بورسی در روزهای پیش رو وضعیت اقتصادی کشور و رکود حاکم بر بسیاری از صنایع را به خوبی منعکس کند.
    با این وجود برخی چشم انداز اقتصاد و بازار سرمایه کشور را در سال 95 مناسب ارزیابی می کنند که بر این اساس شاید بتوان امیدوار بود که در سه ماهه پایانی امسال، پول جدیدی وارد بازار شود!

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: مهدی حاجی وند
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی