عصر بازار

مدیرعامل ستاد دیه کشور مطرح کرد :

رانندگی بدون گواهینامه، تقبل مهریه بالا و صدور چک بلامحل، جلوه‌های فقر فرهنگی

عصر اعتبار- مدیرعامل ستاد دیه کشور رانندگی بدون گواهینامه، تقبل مهریه بالا و صدور چک بلامحل، را از جلوه‌های فقر فرهنگی بین برخی مردم دانست.

رانندگی بدون گواهینامه، تقبل مهریه بالا و صدور چک بلامحل، جلوه‌های فقر فرهنگی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سیداسدالله جولایی درباره اقدامات ستاد دیه اظهار داشت: آنچه که در ستاد دیه بعد از گذشت 25 سال فعالیت در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار دارد و از همه متولیان فرهنگ‌سازی کشور که بیش از 25 دستگاه و بزرگترین آنها صداوسیما است انتظار داریم، آموزش به مردم و رفع فقر فرهنگی است.

    وی ادامه داد: این ایام عزاداری،‌ زمان درس‌آموزی از امام حسین و محرم است. کسانی که ولایت پیامبر را بپذیرند پیروزند زیرا حزب و جمعیت خدا پیروز است. وقتی هم این ولایت را پذیرفتیم باید طبق دستور خدا و پیامبرش عمل کنیم. تمام این عزاداری‌ها که در محرم و صفر برگزار می‌شود باید درس‌آموزی از مکتب امام حسین باشد.

    جولایی با انتقاد از مشکلاتی که ناشی از نداشتن فرهنگ رانندگی و سهل‌انگاری برخی رانندگان ایجاد می‌شود گفت: چرا یک آدم عاقل مسلمان بدون گواهینامه و بیمه‌نامه رانندگی می‌کند جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازد؟ چرا علاوه بر کشتن و مصدوم کردن کسی( از جمله ضربه مغزی و قطع نخاع)، این افراد، هم خودشان را راهی زندان می‌کنند و هم با زندانی‌شدن و بیکار شدن خود، زمینه بروز مشکلاتی دیگر مانند آسیب‌پذیر شدن خانواده و حتی درخواست طلاق همسر را فراهم می‌کنند؟ اینها همه نشانه‌های فقر بزرگ فرهنگی است که قوانین را نمی‌دانند و به زندان می‌روند.

    مدیرعامل ستاد دیه، یکی دیگر از نشانه‌های نداشتن فرهنگ را در تقبل مهریه‌های سنگین ذکر کرد و اظهار داشت: آنهایی که بدون اینکه حتی یک قطعه سکه دیده باشند، بیش از 500 و حتی هزار سکه طلا مهریه را قبول می‌کنند و به این فرهنگ غلط که «کی داده و کی گرفته» استناد و حتی آن را ترویج می‌کنند اما در نهایت وقتی روانه زندان می‌شوند به پوچ بودن این استدلال پی می‌برند.

    جولایی با اشاره به زندانیانی که به خاطر صدور چک بلامحل، ضمانت و تعهد زندانی شده‌اند گفت: دسته بعدی کسانی هستند که اقدام به صدور چک بلامحل، ضمانت، تعهد ویا معامله می‌کنند بدون اینکه سرمایه داشته باشند و فرهنگ معاملات و کسب و کار را یاد گرفته باشند. یا کسانی که بدون اینکه شاگردی کرده باشند، می‌خواهند یک شبه استاد و میلیونر و میلیاردرد شوند اما همه زندگی خود را از دست می‌دهند.

    وی خطاب به واعظان و مداحانی که در مراسم عزاداری حضور دارند گفت: وعاظ و مداحان که جوانان را به صف می‌کنند و عزاداری برپا می‌کنند، چرا درباره این مشکلات با آنها صحبت نمی‌کنند؛ چرا نسبت به درست زندگی کردن حرف نمی‌زنند. چرا سبک درست زندگی کردن را یاد نمی‌دهند. چرا درباره تقبل نکردن مهریه‌هایی که در توان جوانان نیست حرف نمی‌زنند، چرا درباره حرام بودن تخلفات رانندگی حرف نمی‌زنند؟ ما پرونده‌هایی در حوزه کارگاهی داریم مانند اینکه از بالابری که باید وسایل معین با وزن معین استفاده کنند، بیشتر استفاده کردند و با سقوط بالابر حالا یک کارگر ساده مانده و بیش از یک میلیارد تومان دیه‌ای که توانایی پرداختش را ندارد و به زندان رفته است.

    مدیرعامل ستاد دیه با تقدیر از گذشت برخی از طلبکاران و اولیای دم از زندانیان نیازمند گفت: از صاحبان‌حق، طلبکاران و اولیای‌دم می‌خواهیم بیایند و به آیه 133 کریمه سوره آل عمران وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ (و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى که پهنایش [به قدر] آسمانها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است بشتابید) عمل کنند. تا جایی که می‌توانند گذشت کنند، همان‌طور که شاکیان و طلبکاران در 6 ماهه امسال از حدود 45 درصد گذشت کردند که جای تقدیر و تشکر دارد. از مردم هم می‌خواهیم به زندانیان نیازمند کمک کنند.

    وی با بیان اینکه خواهش و تمنای ما این است که مسئولان در فرهنگ‌سازی فعالیت کنند گفت: تأکید می‌کنم که در حال حاضر زندانی نیازمند مربوط به جرایم غیرعمد که بدهی آن کمتر از 5 میلیون تومان باشد در زندان‌ها نداریم و اگر فردی است که با بدهی کمتر از 5 میلیون در زندان حضور دارد، قطعا مربوط به جرایمی مانند سرقت و کلاهبرداری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو