عصر بازار

مدیرعامل اقتصاد نوین:

بانک‌ها نرخ سود تسهیلات را کم کنند، با مشکلات ترازنامه‌ای مواجه می‌شوند

عصر اعتبار- حسن معتمدی افزود:رکود حاکم بر کشور eps بانک‌ها را کم کرده است؛ شرایط حال حاضر، برای کاهش مجدد نرخ سود بانکی مهیا نیست

بانک‌ها نرخ سود تسهیلات را کم کنند، با مشکلات ترازنامه‌ای مواجه می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از نسیم، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین اعلام داشت که شرایط  حال حاضر، برای  کاهش مجدد نرخ سود بانکی مهیا نبوده و گفت که با توجه به  کاهش نرخ تورم، اما شبکه بانکی، نمیتواند به سرعت نرخ سود سپرده ها راکاهش دهد.
    شورای پول و اعتبار در یکهزار و یکصد و نود و هشتمین جلسه خود در هشتم اردیبشهت ماه امسال با موضوع سیاست‌های پولی و اعتباری کشور ،نرخ سود سپرده های بانکی یکساله را  20 درصد تعیین کرد.
    از نگاه بانک مرکزی، برای تعیین نرخ سود سپرده بانکی نمی‌توان، تورم نقطه به نقطه را مبنای تعیین نرخ سود قرار داد، بلکه بانک مرکزی برای تعیین نرخ سودسپرده بانکی، تورم میانگین، نقطه به نقطه و ماهانه راهم مبنای عمل قرار می‌دهد.
    حسن معتمدی در گفتگو با نسیم با بیان اینکه هم اکنون قیمت تمام شده پول در بانک ها  بالا بوده است،تاکید کردکه  اگربانک ها بخواهند نرخ سودتسهیلات را کاهش دهند با مشکلات ترازنامه ای مواجه خواهند شد وافزود که  سال گذشته هم  عملکرد بانک ها کاهش یافت.
    وی، در عین حال، افزود: چنانچه نرخ سود بانکی به صورت مجدد کاهش یابدخروج سپرده ها از بانک ها شدید نخواهد بود وگفت که با این حال، سپرده ها به سمت موسسات اعتباری غیرمجاز  نخواهند رفت زیرا مردم متوجه ریسک بالای  موسسات اعتباری غیر مجاز بوده و این موسسات جذابیتی برای سپرده ها ندارند.
    عضو هیات مدیره بانک اقتصاد نوین درباره حضور بانک های خارجی در کشور هم گفت که حضور این بانک ها درکشور برای بهره برداران خدمت بانکی  مفید بوده و افزود که سیستم بانکی کشور ظرفیت وفق دادن خود با شرایط  جدید را داراست.
    به گفته معتمدی، با حضور بانک های  خارجی، بعید است که مشکلی برای سیستم بانکی وبهره برادران خدمات بانکی به وجودآید.
    مدیرعامل بانک اقتصاد نوین، یادآوری کرد که حضور بانک های خارجی درکشور به سرعت رخ نخواهد داد و فرایندی زمانبر است و تصریح کردکه شبکه بانکی کشور،نسبت به استانداردهای روز دنیا عقب نبوده و به این استاندارد ها نزدیک است.
    وی، افزود که به دلیل تحریم ها مشکلاتی در نقل و انتقال پول توسط شبکه بانکی وجود داشت که بارفع تحریم ها  این محدودیت ها نیز برداشته  شده  و از ظرفیت های شبکه بانکی  استفاده بیشتری  خواهد شد.
    معمتدی،با بیان اینکه با کاهش نرخ سود بانکی وضعیت بازارسرمایه بهبود می یابد به نسیم افزود که درحال حاضر، شبکه بانکی جورهمه بازار ها را به دوش می کشد.
    عضو هیات مدیره بانک اقتصاد نوین، توضیح داد که به دلیل  نبود بازدهی لازم در سایر بازارها تنها گزینه از نظر مردم ، سپرده گذاری در سیستم بانکی است.
    وی، گفت که  رکود حاکم بر  اقتصاد کشور سبب شده  تا eps  بانک ها در مسیر کاهشی بوده و ادامه داد که در این شرایط رشد خاصی  را نمیتوان انتظار داشت.
    به گفته معتمدی، رکود حاکم بر  اقتصاد منجر به  افزایش  مطالبات معوق بانک ها شده  و مادامی که اقتصاد با رکود  مواجه باشد سیستم بانکی تحت فشار است.
    وی، درعین حال گفت که  مطالبات معوق  بانک اقتصاد نوین در شش ماه اول امسلا نسبت به رقم پایان سال گذشته  3 درصد افت داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی