عصر بازار

به جای انتشار فصلی، نرخ رشد اقتصادی ۶ ماهه اعلام شد؛

مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی به مدد تغییر فواصل انتشار

عصر اعتبار- پنج ماه پس از به پایان رسیدن فصل بهار، در نهایت مرکز آمار به جای انتشار نرخ رشد اقتصادی فصل بهار، نرخ رشد شش ماهه اول سال جاری را منتشر و آن را مثبت یک درصد اعلام کرد.

مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی به مدد تغییر فواصل انتشار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، مرکز آمار در گزارشی بسیار خلاصه نرخ رشد اقتصادی شش ماهه نخست امسال را یک درصد اعلام کرد. بر اساس گزارش این مرکز نرخ رشد اقتصادی بخش کشاورزی در شش ماهه نخست امسال5.7، نرخ رشد اقتصادی گروه صنعت منفی 1.1 و نرخ رشد گروه خدمات 0.9 درصد اعلام شده است.

    انتشار شش ماهه نرخ رشد اقتصادی در حالی است که پیش از این مدت‌هاست که دولت نرخ رشد اقتصادی را به صورت فصلی اعلام می‌کرد. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از مهمترین دلایل انتشار نشدن نرخ رشد اقتصادی فصل بهار این بوده که نرخ رشد در این فصل منفی شده و شاید به همین دلیل هم بوده که دولت مانع انتشار آن شده و هم مدت زمان انتشار آمار را از سه ماه به شش ماه تغییر داده است. چند روز پیش نیز در مراسم روز ملی آمار رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده بود که به درخواست دولت مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی شش ماهه نخست امسال را محاسبه و اعلام خواهد کرد.

    از سوی دیگر درحالی مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال را مثبت یک درصد اعلام کرده و سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرده که این نرخ در شش ماهه دوم سال افزایش یابد، که هفته گذشته بانک مرکزی در گزارشی کتبی به جای اعلام رقم دقیق رشد اقتصادی فصل بهار گزارش داد: نرخ رشد اقتصادی پاییز که 3.7 درصد بوده در زمستان ناگهان به 0.6 درصد رسید و در بهار سال جاری هم« شواهد و قراین موجود در سطح اقتصاد جهانی و داخلی حاکی از تضعیف روند روبه رشد اقتصاد در فصل نخست سال جاری است. »

    به گزارش اقتصادنیوز، پیش از این هم قائم مقام بانک مرکزی و هم صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی بهار را بین منفی 0.5 تا مثبت 0.5 درصد پیش‌بینی کرده بودند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی