عصر بازار

در حاشیه نمایشگاه مطبوعات با محوریت بانک اقتصادنوین برگزار شد

نشست تبیین وجوه تخصصی نخستین جشنواره تخصصی "نقد صنعت بانکداری

عصر اعتبار- در ششمین روز بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات، نشست تبیین وجوه تخصصی نخستین جشنواره تخصصی "نقد صنعت بانکداری - با محوریت بانک اقتصادنوین" با حضور دو تن از داوران، رئیس اداره روابط عمومی بانک اقتصادنوین و دبیر جشنواره و صاحب نظران و نمایندگان رسانه‌های گروهی در محل تالار گفت‌وگو ششمین روز بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات برگزار شد.

نشست تبیین وجوه تخصصی نخستین جشنواره تخصصی "نقد صنعت بانکداری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در ابتدای این نشست، دکتر حسین عبده تبریزی عضو شواری داوری جشنواره تخصصی "نقد حوزه صنعت بانکداری- با محوریت بانک اقتصادنوین" با بیان اینکه مسئله بانک و مشکلات نظام بانکی در دوران فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: مدت 2 سال است که کشور در یک رکود تورمی گرفتار است و البته دولت یازدهم توانسته مسئله تورم را حل کند اما رکود و بیکاری به شکل گسترده‌ای ادامه یافته و تحقق خروج از رکود بسیار دشوار است و برای رفع این مشکل نقش صنعت بانکی حایز اهمیت است و باید رسانه‌ها در این زمینه به روشنگری بپردازند.
    عبده تبریزی با بیان اینکه هدف این جشنواره نقد صنعت بانکداری، با محوریت بانک اقتصادنوین است، گفت: رسانه‌ها باید حوزه‌های مختلفی همچون مشتری مداری، بازار رهن، صندوق پس‌انداز مسکن، نقش بانک‌ها در بازار سرمایه و بازار بیمه و همچنین در توسعه صنایع ملی، توسعه مشارکت با خارجی‌ها و جذب سرمایه خارجی را پوشش دهند که اکثر این موارد به عنوان موضوع و محور این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.
    به گفته عبده تبریزی، در طی سالیان گذشته متوسط تورم در کشور 22 درصد بوده و بی شک دولت در مهار آن موفق بوده و باید این وضعیت را حفظ کند.
    عبده تبریزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست در خصوص نقش تسهیلات در حل معضل مسکن، عنوان کرد: تسهیلات خرید مسکن تنها راه تامین مسکن است وگرنه زوج‌های جوان قادر به پرداخت هزینه‌های 200 میلیون تومانی خرید مسکن نیستند، بانک‌ها باید بتوانند با پرداخت تسهیلات با سود اندک به خانواده ها آنها را قادر به خرید مسکن کنند که این موضوع نیز می‌تواند از مباحث مهم برای نقد صنعت بانکی و شرکت در این جشنواره باشد.
    در ادامه این نشست، مجید رضاییان، استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات با بیان اینکه تاکنون دو نوع جشنواره تخصصی و سراسری در سطح رسانه‌ها سابقه دارد، گفت: جشنواره تخصصی از سال 79 مطرح و در سال 80 اجرایی شد ولی اینگونه جشنواره‌ها در موضوع و فرم های خاص روزنامه‌نگاری برگزار نشده‌اند. این جشنواره اولین جشنواره موضوعی و فرمی است که فقط در زمینه مقاله و نقد رسانه‌ای برگزار می‌شود.
    رضائیان با اشاره به اینکه باید منظور خود را از نقد مشخص کنیم و از نظر محتوایی و فرمی در مورد نقد بحث کنیم، افزود: نقد باید دو پایه داشته باشد، پایه اول اینکه منتقد باید اساساً متخصص و کارشناس باشد و وجه دوم اینکه نقد اصولاً با چالش و تعامل داخلی بین موافق و مخالف معنا پیدا می‌کند.
    به گفته رضائیان، معیارهای جشنواره برای نقد این است که باید سوژه محور باشد که سوژه هم بر سه نوع طبقه بندی شده، نخست سوژه‌های درگیر یعنی سوژه‌هایی که مساله افکار عمومی است، دوم سوژه‌های ساختاری که موضوع کلی را مطرح می‌کند و آخر سوژه‌های عمقی که همان سوژه‌های ساختاری هستند با عمق بیشتر. الویت برای جشنواره سوژه‌های درگیر است.
    وی ادامه داد: نقد باید از دو عنصر در کنار هم برخوردار باشد؛ نخست مستند به آمار باشد و دوم اینکه پشتوانه محکم داشته باشد. همچنین در روش پژوهش باید به اکتشاف پرداخت و علاوه بر این آثار ارسالی باید در برگیرنده نقاط قوت و ضعف، نظرات موافق و مخالف، راهکارها و پیشنهادات، ادبیات و زبان نقد باشد. بنابراین روزنامه‌نگاران نقدهای خود را در حوزه بانکی می‌توانند در این سه دسته برای جشنواره ارسال کنند.
    رضائیان به محورهای این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره محورهایی چون نقش نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور، نقش نظام بانکی در بازار سرمایه، نقش نظام بانکی در حوزه های فرهنگی و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی و موضوعاتی دیگر مد نظر قرار گرفته است.
    وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که چرا یک بانک خصوصی به دنبال نقد صنعت بانکداری ایران است؛ گفت: نظام بانکی مرتب نقد می‌شود. در بعضی موارد این نقدها حرفه‌ای هستند و گاهی نیستند. برای شروع باید از جایی پیش قدم شد. اینکه بانکی چه در حوزه دولتی و چه خصوصی این درخواست را اجابت می کنند، اتفاق مثبتی است.
    این استاد روزنامه‌نگاری و ارتباطات ادامه داد: در واقع اصحاب رسانه از برگزاری هر جشنواره ای باید استقبال کنند. در این جشنواره محورهای اصولی گفته شده و داورانی از حوزه‌های اقتصادی، دانشگاهی و ژورنالیستی اظهارنظر می‌کنند. امیدواریم این گونه اقدامات استمرار پیدا کند؛ برگزاری جشنواره‌های تخصصی به حل مسائل کمک می‌کند.
    وی با بیان اینکه در این جشنواره دو گروه داوری متشکل از استادان و صاحب نظران حوزه رسانه و بانکی آثار را بررسی خواهند کرد، گفت: دکتر محمد مهدی فرقانی، دکتر علی اکبر قاضی‌زاده، دکتر بیژن نفیسی، دکتر حسن نمک‌دوست، دکتر اکبر نصراللهی به همراه بنده در بخش رسانه‌ای و دکتر محمد هادی مهدویان، دکتر حسین عبده تبریزی و دکتر طهماسب مظاهری به عنوان داوران حوزه بانکی آثار ارسالی را برررسی می‌کنند.
    در این نشست فاطمه فروزان رئیس اداره روابط عمومی بانک اقتصادنوین و دبیر این جشنواره نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این بانک از نقد حرفه ای استقبال می‌کند، گفت: شعار بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات برگرفته از نقد منصفانه است که این موضوع نشان دهنده اهمیت موضوع نقد حرفه‌ای در پیشبرد و تعالی جامعه دارد، ضمن اینکه پیش از این موضوع نقد حرفه‌ای و منصفانه در عرصه رسانه‌ای کشور از سوی بانک اقتصادنوین مورد توجه قرار گرفته بود و با درایت مدیرعامل این بانک نخستین جشنواره تخصصی نقد حوزه صنعت بانکی- با محوریت بانک اقتصادنوین در دستور کار قرار گرفت و انتظار این است رسانه‌ها با توجه به نقش واسطه ای بین آحاد افکار عمومی و بانک‌ها بتوانند با ارایه نقد های حرفه‌ای موجب تغییر و اعتلای صنعت بانکی کشور باشند.
    وی گفت: دریافت آثار جشنواره تخصصی نقد حوزه صنعت بانکی- با محوریت بانک اقتصادنوین اول آبان ماه سال جاری آغاز شده و تا 10 دی ماه ادامه خواهد داشت و در این جشنواره سه گروه رسانه‌ای شامل رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری شرکت خواهند کرد.
    فروزان در خصوص دوره نگارش وانتشار نقدها نیز گفت: مقالات و نقدهای نگارش شده نیز باید در دوره زمانی یک فروردین 1393 لغایت 10 دی ماه 1394 تولید و منتشر شده باشند شرکت کنندگان حداکثر تا همین تاریخ، فرصت دارند تا نسبت به ارسال آثار خود از طریق سایت اینترنتی naghdfestival.enbank.ir به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو