عصر بازار

شاخص ارزی با کمک ۲ عامل ایستادگی کرد

مقاومت دلار در میانه کانال

عصر اعتبار- روز گذشته، دلار به میانه کانال ۳ هزار و ۴۰۰ تومان نزدیک شد، اما بالا بودن ارزش این ارز در کشورهای همسایه و تحرکات معامله‌گران فردایی مانع پایین آمدن آن از سطح ۳ هزار و ۴۵۰ تومان شد. دوشنبه، خریدهای ارزی پس از رسیدن دلار به نقطه ۳هزار و ۴۵۵ تومان افزایش یافت تا این ارز از کف قیمتی بالا بیاید و نهایتا با قیمت ۳ هزار و ۴۷۰ تومان به کار خود پایان دهد، رقمی که تنها ۵تومان بیشتر از روز یکشنبه بود.

مقاومت دلار در میانه کانال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، برطرف شدن ابهامات در ارتباط با سوئیفت، قدرت‌نمایی بازارساز در دو روز ابتدایی هفته و غیاب نسبی تقاضای واقعی در بازار از جمله عواملی بودند که قیمت دلار را در آستانه مرز 3 هزار و 450 تومان قرار دادند؛ در مقابل، بالا بودن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و دبی امارات و تحرکات معامله‌گران فردایی نیروهای افزایشی‌ای بودند که موجب ثبت اولین رشد این ارز در هفته جاری شدند. روز گذشته برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس تا ساعت 3بعدازظهر، 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 15 هزار تومان رسید. این دومین افت پیاپی سکه تمام بود. البته افت سکه موجب نشده که حباب قیمتی این فلز گرانبها تغییر علامت دهد و ارزش بازاری سکه بالاتر از ارزش ذاتی آن باقی ماند.


    افزایش احتیاط در بازار

    روز گذشته، معامله‌گران در خرید و فروش ارز احتیاط بیشتری کردند تا دامنه نوسانات دلار نسبت به روز یکشنبه کمتر شود. در سومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3هزار و 465 تومان آغاز کرد که نسبت به روز یکشنبه تغییری نداشت. در واقع از شروع بازار می‌شد پیش‌بینی کرد که بازار نسبت به روز یکشنبه روند آرام‌تری را دنبال خواهد کرد؛ چراکه یکشنبه دلار معاملات خود را با فاصله 20 تومانی نسبت به روز شنبه آغاز کرده بود. دلار که در ابتدای روز دوشنبه نوسانی را تجربه نکرده بود، در ادامه روز تلاش کرد که به سمت اعداد بالاتر حرکت کند. با این حال نه تنها نتوانست از نقطه 3 هزار و 470 تومان عبور کند؛ بلکه پیش از ساعت یک بعدازظهر به محدوده 3 هزار و 450 تومان نیز وارد شد. با رسیدن دلار به این محدوده، بار دیگر تعداد خریداران ارزی بالا رفت و دلار توانست به محدوده 3 هزار و 470 تومان برسد. به گفته فعالان، عمده افزایش دلار پس از ساعت 3 بعدازظهر رخ داد، جایی که برخی معامله‌گران فردایی با پایان معاملات امروزی وارد بازار شدند و با خریدهای خود به رشد این ارز کمک کردند. با وجود تمام این تغییرات، نوسانات دلار در روز دوشنبه عمدتا در دامنه 3 هزار و 455 تومان تا 3 هزار و 470 تومان انجام شد که نشان‌دهنده انجام شدن میزان تغییرات در بازه 15 تومانی بود.


    بازار سردرگم

    دوشنبه بازار ارز تحت‌تاثیر نیروهای متضادی قرار داشت و همین موضوع موجب افزایش تردید معامله‌گران ارزی در خرید یا فروش دلار شده بود. به گفته فعالان، در مقطعی از ابتدای روز، قیمت دلار تحت‌تاثیر بازدید رسانه‌ها از اتاق سوئیفت در بانک مرکزی قرار گرفت که پاسخی به انتقادها و نشان‌دهنده اتصال نظام بانکی ایران به این شبکه مالی بود. جدا از این معامله‌گران ارزی به دلیل قدرت‌نمایی و عرضه بازارساز در دو روز ابتدایی هفته میل چندانی به خرید ارز نداشتند، مخصوصا اینکه تلاش‌های برخی از آنها برای بالا بردن دلار در ابتدای روز ناکام شده بود. در کنار این دو عامل، برخی افراد در بازار معتقد بودند که دلار در حال بازگشت به زیر سطح 3 هزار و 450 تومان است. این افراد اعتقاد داشتند که افزایش ابتدایی دلار در هفته اول فروردین ناشی از تلاش دلالان در غیبت فعالان رسمی بازار بوده و دلار باید به محدوده‌ای بازگردد که در اواخر اسفند 94 در آن قرار داشت. شاخص ارزی در اواخر اسفند 94 عمدتا زیر سطح 3 هزار و 450 تومان معامله شده بود و تنها در آخرین روز کاری سال 94 بود که این ارز توانست به قیمت بالاتری از مرز یاد شده برسد.

    به این ترتیب، از نظر این گروه، در هفته دوم فروردین که بازار به‌طور کامل باز شده، دلار با تلاش‌های بازارساز گرایش دارد که به زیر سطح 3 هزار و 450 تومان بازگردد. با این حال، دیدگاه‌های زیادی در بازار وجود داشت که در مقابل این نظرهای کاهشی قرار داشت. به‌عنوان مثال، گروهی در بازار اعتقاد داشتند که کاهش ابتدایی دلار در روزهای ابتدایی هفته جاری منطقی نبوده و این ارز به دلیل بالا بودن ارزش آن در کشورهای همسایه به‌زودی در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

    به گفته آنها، روز دوشنبه ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان بالاتر از بازار تهران بود. این در حالی است که معمولا قیمت این منطقه پایین‌تر از بازار داخلی بود. به گفته حاضران در بازار، معمولا از مشهد دلار ارزان‌تر توسط سوداگران وارد بازار داخلی می‌شد، حال با بالا بودن ارزش ارز در این منطقه امکان دارد که دلار ارزان‌تر از بازار داخلی خارج شود و به بازار کشور همسایه وارد شود. از سوی دیگر، روز گذشته نرخ حواله درهم در دبی حدود 950 تومان بود. با توجه به میخکوب بودن نرخ درهم به دلار، دلالان اعتقاد داشتند که ارزش دلار در بازار دبی نیز بین 20تا 25 تومان بالاتر از بازار داخلی است، آنچه علامتی دیگر از امکان آربیتراژ ارز از بازار داخلی به سوی کشور همسایه بود.

    از سوی دیگر، پایین آمدن ارزش اونس در ساعات ابتدایی روز دوشنبه موجب شد که برخی معامله‌گران دلار امیدوار به حضور معامله‌گران سکه شوند. معمولا با کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی، معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز می‌شوند و با خرید دلار، مانع کاهش ارزش سکه می‌شوند. با این حال، به نظر می‌رسد که معامله‌گران سکه روز دوشنبه ترجیح دادند که وارد بازار ارز نشوند. برخی فعالان اعتقاد دارند که عدم حضور معامله‌گران سکه ناشی از حضور قوی بازارساز در دو روز ابتدایی هفته بود، حال آنکه گروه دیگری باور دارند که کاهش اونس به اندازه‌ای نبود که معامله‌گران سکه ریسک حضور در بازار دلار را به جان بخرند. تمام عوامل متضاد یاد شده نشان از این دارند که بازار ارز روز دوشنبه بین عوامل متفاوتی سردرگم بود و نهایتا نیز برخورد این عوامل موجب شد که شاخص ارزی یکی از کم‌نوسان‌ترین روز‌های خود در سال 95 را تجربه کند.


    سکه در سرازیری؟

    سکه تمام بهار آزادی که در اولین روز کاری کامل بازار با وجود افت دلار افزایش قیمت را تجربه کرده و وارد کانال یک میلیون و 20 هزار تومان شده بود، در 2 روز بعدی بازار مسیر کاهشی را برای حرکت خود انتخاب کرد. فلز گرانبهای داخلی روز یکشنبه 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 17 هزار تومان رسید. دوشنبه نیز در ادامه این روند کاهشی، سکه 2 هزار تومان دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 15 هزار تومان رسید. این قیمت در حالی به ثبت رسید که سکه در مقطعی از روز تا قیمت یک میلیون و 13 هزار تومان نیز پایین آمده بود. به گفته فعالان، کاهش بهای سکه در روز دوشنبه بیشتر تحت‌تاثیر افت اونس در بازارهای جهانی بود. افت اونس در بازارهای جهانی(تا بعد از ظهر) در حالی صورت گرفت که برخی معامله‌گران سکه انتظار داشتند قیمت فلز زرد در روز دوشنبه افزایش پیدا کند. با وجود افت سکه در 2 روز گذشته، حباب قیمتی سکه همچنان مثبت است؛ یعنی ارزش بازاری آن همچنان بالاتر از ارزش ذاتی است. روز گذشته تا ساعت 3 بعدازظهر حتی ارزش ذاتی سکه به زیر یک میلیون تومان نیز رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا ر ا کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو