عصر بازار

غول‌های صنعت بیمه در راه ایران

عصر اعتبار- یکی از بخش هایی که از تحریم‌های ایران آسیب زیادی را متحمل شد، صنعت بیمه بود. درواقع بسیاری از مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای خارجی به نوعی با بیمه ارتباط دارد.

غول‌های صنعت بیمه در راه ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایران ، پیش از اعمال تحریم های بیمه‌ای نفتکش‌هایی که نفت خام ایران را به بازارهای جهانی حمل می کردند، تحت پوشش شرکت‌های بیمه بزرگ اروپایی بودند، ولی محدودیت‌های تحریم باعث شد تا این شرکت ها برخلاف قراردادهایی که با نهاد ناظر صنعت بیمه ایران داشتند، از انجام تعهدات خود عقب نشینی کنند و از همین جا یکی از بزرگترین مشکلات تحریمی آشکارشد. مشکلی که به طور مستقیم صادرات نفت ایران به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی کشور را هدف قرار گرفته بود.

    اماهمانگونه که اجرای برجام و لغو تحریم‌ها تمام بخش های اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرارداد، صنعت بیمه نیز از این تغییر بزرگ متاثر شد به طوری که از زمان اجرایی شدن برجام درانتهای دی ماه سال گذشته تاکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ بیمه گذار و همچنین نهادهای ناظرکشورهای خارجی برای ازسرگیری روابط بیمه ای با ایران اعلام آمادگی کرده اند.
    دراین زمینه معاون اتکایی و بین‌الملل بیمه مرکزی درگفت و گویی اعلام کرد: دردوره پسابرجام 300 جلسه کاری با شرکت های بیمه و کشورهای خارجی برگزار شده که بخشی از آنها به نتیجه رسیده است.

    میناصدیق نوحی اضافه کرد: پس از اجرایی شدن برجام کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، اسلوونی، الجزایر و عراق برای برقراری رابطه بیمه ای با ایران اعلام آمادگی کرده اند که دراین زمینه درحال تنظیم تفاهم نامه های همکاری با این کشورها هستیم تا درمذاکرات آینده این اسناد به امضای طرفین برسد.
    وی ادامه داد: علاوه براین طی روزهای اخیر و درجریان سفر هیات اقتصادی آفریقای جنوبی به تهران یکی از مهم‌ترین تفاهم نامه ها درصنعت بیمه میان نهادهای ناظر جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی نهایی شد. این درحالی است که سال گذشته مذاکراتی میان دو کشوربرای گسترش روابط بیمه ای انجام و پیشنهاد شده بود تا طرفین یک رابطه مستحکم دراین بخش برقرارکنند که به زودی سند نهایی آن توسط مقامات دو کشور به امضا می رسد.
    این مقام مسئول با اشاره به گسترش ارتباطات ایران با کشورهای خارجی درصنعت بیمه گفت: تسهیل ارتباطات بیمه‌ای نظیر تامین بیمه، تسهیل سرمایه‌گذاری درصنعت بیمه و انتقال دانش فنی درتفاهمات جدید دنبال می شود.

    حضور بیمه های اعتباری درایران
    معاون بیمه مرکزی ایران درادامه اظهارکرد: علاوه بربیمه های بازرگانی دردوران پسابرجام زمینه حضور شرکت‌های بزرگ بیمه اعتباری درایران فراهم شده است.دراین زمینه شرکت‌های ساچه ایتالیا و هرمس آلمان از جمله بزرگترین شرکت های فعال درزمینه پوشش بیمه اعتباری هستند که همکاری خود را با ایران آغاز کرده اند. وی توضیح داد: درواقع این شرکت ها به عنوان زیرمجموعه ای از دولت های خود صادرات کالا و خدمات را ضمانت و درزمینه تامین منابع مالی آن اقدام می کنند. برهمین اساس درقالب توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و اروپا شرکت ساچه سرمایه گذاری هنگفتی به منظور ضمانت صادرات کالا به ایران انجام داده است.

    «مونیخ ری» درراه ایران
    صدیق نوحی درباره بزرگترین شرکت‌های بیمه بازرگانی خارجی که برای ورود به ایران درخواست داده اند، اظهارکرد: همانگونه که اشاره شد شرکت‌های بسیاری برای برقراری روابط بیمه ای با ایران اظهارتمایل کرده اند ولی از میان شرکت‌های بزرگ می توان به شرکت مونیخ ری اشاره کرد که یک ماه پس از اجرای برجام به صورت رسمی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده است که پس از فراهم شدن بسترها این اتفاق رقم خواهد خورد. وی همچنین به اعلام آمادگی شرکت بیمه ساوارید اسلوونی اشاره کرد که تاکنون مذاکرات بسیاری برای مشخص شدن روند و جزئیات همکاری با این شرکت برگزارشده است.

    برقراری دوباره بیمه نفتکش ها
    معاون اتکایی و بین الملل بیمه مرکزی ایران درپاسخ به این سوال که پس از لغو تحریم ها بیمه نفتکش های حامل نفت ایران چگونه انجام می شود، تصریح کرد: پس از آن که به دلیل تحریم بیمه نفتکش‌ها از سوی بیمه گران اروپایی متوقف شد درکنار پوشش بیمه ای که از سوی برخی از خریداران نفت انجام می‌شد، در داخل ایران یک کنسرسیوم بیمه ای متشکل از شرکت های بیمه ای تشکیل شد تا ازاین طریق پوشش بیمه ای نفتکش ها انجام شود. به گفته وی با وجود این پوشش بیمه‌ای نفتکش ها تا سقف لازم انجام نمی شد. ولی پس از لغو تحریم‌ها برخی از شرکت‌های بیمه اروپایی ارایه پوشش بیمه‌ای برای نفتکش‌های خارجی را که برای حمل نفت خام در اسکله های ایرانی تردد می‌کنند پذیرفتند.
    وی با اشاره به این که همچنان برخی از مشکلات دراین بخش وجود دارد گفت: با این حال برقراری دوباره بیمه نفتکش‌های خارجی یک گام بسیار بزرگ تلقی می‌شود و کمک زیادی به ما می‌کند. البته هنوز این پوشش بیمه‌ای برای نفتکش‌های متعلق به ایران برقرارنشده است ولی علائم مثبتی دراین زمینه دیده می‌شود.

    صدیق نوحی درخصوص باقی ماندن برخی از مشکلات درصنعت بیمه درپساتحریم افزود: برقراری ارتباطات بیمه‌ای با شرکت‌های خارجی نیز به روابط کارگزاری گسترده بانکی به جهان نیاز دارد. به این معنا که برای کارکردن با بیمه‌های خارجی نیاز به پرداخت حق بیمه و همچنین حسابی برای دریافت خسارات احتمالی است. براین اساس اکنون که تنها چند ماه از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها می‌گذرد و هنوز رابطه کارگزاری با تمام بانک ها انجام نشده است، درخصوص همکاری با بیمه های خارجی محدودیت وجود دارد. هرچند شبکه سوئیفت به روی بانک‌های ایرانی گشوده شده و تحریم آن لغو شده ولی به تدریج با افزایش روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی زمینه استفاده حداکثری از این شبکه مهیا خواهد شد.
    وی تاکید کرد: برهمین اساس طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی به زودی مشکل گشایش حساب نزد بانک های خارجی و برقراری روابط کارگزاری با آنها حل خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار ( http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو