عصر بازار

رییس‌کل بیمه مرکزی :

اولویت من توانگری مالی شرکت‌های بیمه و نظارت همراه با حمایت خواهد بود

عصر اعتبار- سیاست و برنامه‌های ما در بیمه مرکزی ایجاد شرکت‌های بیمه تخصصی عمر، افزایش توانگری مالی شرکت‌های بیمه و نظارت همراه با حمایت خواهد بود.

اولویت من توانگری مالی شرکت‌های بیمه و نظارت همراه با حمایت خواهد بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بیمه مرکزی، عبدالناصرهمتی در برنامه زنده «تیترامشب» شبکه خبر، چالش‌ها، مشکلات و فرصت‌های صنعت بیمه را برشمرد و گفت: در دوره جدید، سیاست‌گذاری ما این است که بیمه‌های تخصصی ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال یک شرکت بیمه صرفاً بیمه‌های عمر را بر عهده بگیرد و بیمه‌های عمر و پس‌انداز را که مزیت‌های بسیاری برای مردم و مشتریان دارد، عرضه کند. البته وقتی تورم بالا باشد، توجیه ندارد کسی این بیمه را بخرد. همچنان که در سمینار پولی و ارزی مطرح شد، به دلیل اینکه اکثر جامعه به منابع مالی با کمترین هزینه دسترسی داشته باشند، نیاز به این است که بازارها باهم تجانس داشته باشند. الآن در کشور ما بازار پول مسئولیتش با بانک مرکزی است، بازار سرمایه سیاست‌گذاری و متولی‌اش با سازمان بورس است و غیره. ما پیشنهاد دادیم که کمیته ثبات شکل بگیرد. برای اینکه بتوانیم از بازار مالی حداکثر بهره‌برداری را بکنیم. بازارهای مالی عامل رشد و توسعه پایدار کشورهاست. هر جا که این بازار ضعیف بوده آن کشورها نتوانسته‌اند توسعه پیدا کنند.

    همتی در خصوص اولویت برنامه‌های خود نیز گفت: اولویت من توانگری مالی شرکت‌های بیمه است؛ باید مطمئن باشیم که ذخیره‌سازی مناسب دارند، نظارت ما همراه با حمایت خواهد بود و اولویت اول ما نیز همین است؛ ساماندهی بیمه‌ها یکی از برنامه‌های ما در بیمه مرکزی است؛ جلوگیری از رقابت‌های ناسالم نیز یکی از برنامه‌های ما خواهد بود؛ رقابت باید به سمت نحوه سرویس‌دهی پیش برود.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی در خصوص مشکلات بوجودآمده در حوزه بیمه شخص ثالث نیز گفت: مشکل این است که حق بیمه را یکجا تعیین می‌کند، خسارت را جای دیگر. چون ارتباط منطقی بین این دو وجود ندارد، ضریب خسارت این بیمه بالا می‌رود؛ یعنی در اکثر مواقع خسارت‌هایی که وارد می‌شود به‌ویژه در خصوص اتومبیل بالاتر از میزان دریافتی از مردم است.

    وی در مورد تخفیفاتی که برخی از شرکت‌های بیمه در مورد بیمه شخص ثالث اعمال می‌کنند نیز گفت: هر شرکت بیمه‌ای که در شخص ثالث تخفیف می‌دهد حتماً ازلحاظ مالی به مشکل برخورده است و در تلاش است منابع مالی جذب کند. خوشبختانه قانون شخص ثالث در روزهای آخر در مجلس محترم تصویب شد که قانون بسیار خوبی است و بر اساس آن تنها دو و نیم درصد می‌توانند به بیمه شخص ثالث تخفیف بدهند.

    تعلل در پرداخت خسارت نیز موضوع دیگری بود که دکتر همتی به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز ناشی از نبود نقدینگی بیمه‌هاست که مردم باید در انتخاب شرکت بیمهٔ خود نهایت دقت را بکنند.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین در خصوص الحاقیه بیمه و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرده توضیح داد و گفت: قبلاً صندوق تأمین خسارت‌های بدنی 5 درصد را به‌عنوان سهم خودش می‌گرفت، اما در قانون جدید که تا دو سه ماه دیگر ابلاغ می‌شود، این رقم به 8 درصد رسیده است که دیگر نیازی به گرفتن الحاقیه بیمه شخص ثالث نیست و این صندوق خسارت‌های ناشی از افزایش حق بیمه را پرداخت خواهد کرد.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی در خصوص وضعیت بیمه حوادث با توجه به کثرت اتفاقات و حوادث طبیعی در کشور ما نیز گفت: در کشور ترکیه صندوقی درست کرده بودند به نام صندوق حوادث طبیعی که ما نیز 10 سال پیش طرح آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه داده بودیم که خوشبختانه اخیراً به تصویب مجلس رسید و در تلاش هستیم این اقدام را عملی کنیم؛ بنابراین یک صندوقی شکل خواهد گرفت و برای روستاییان در حد 500 تومان در ماه و برای شهرهای کوچک 750 تومان در ماه و برای شهرهای بزرگ هزار تومان در ماه در نظر گرفته می‌شود که در صندوق حوادث طبیعی واریز خواهد شد.

    دکتر همتی افزود: اعتبارسنجی بیمه‌ها را نیز حتماً باید مدنظر قرار دهیم. اگر ما ریتینگ بیمه‌ها را داشته باشیم، مشتری‌ها نیز اطلاعات خوب برای خرید بیمه در دست خواهند داشت و این رقابت سالم ایجاد می‌کند تا بیمه‌هایی که ضعیف هستند خودشان را بالا بکشند و سیاست ما در بیمه مرکزی این است که رقابت سالم ایجاد کنیم.

    رئیس‌کل بیمه مرکزی در پایان با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای بیمه توسعه و مشتریان آن افزود: من در چند روز گذشته روی جزئیات این پرونده مطالعه نکرده‌ام، اما این اطمینان را به مردم عزیزمان می‌دهم که در اسرع وقت نسبت به حل مشکلات آنان اقدام کنیم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو