عصر بازار

جذابیت بازار ایران برای بیمه گران بین المللی

رهاورد یکساله برجام در صنعت بیمه

عصر اعتبار- لغو تحریم های مربوط به خدمات بیمه ای به ایرانیان را می توان یکی از دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به حساب آورد که زمینه را برای توسعه تجارت بین المللی فراهم می کند.

رهاورد یکساله برجام در صنعت بیمه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، برنامه جامع اقدام مشترک 23 تیر ماه 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد و در سایه آن تحریم های مربوط به بیمه شامل ارائه خدمات بیمه ای به دولت ایران یا نهادها و اشخاص وابسته و همچنین به افراد و نهادها و شرکت های فعال در حوزه سرزمینی ایران برداشته شد.
    همچنین تحریم های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران شامل ارائه حمایت مالی از جمله از طریق ارائه خط اعتباری صادرات، ضمانت نامه و بیمه نامه به افراد و موسسه هایی که قصد تجارت با ایران را دارند، از بین رفت که زمینه ساز صادرات اعم از نفتی و غیرنفتی می شود.

    ** تقویت صنعت بیمه برای پوشش ریسک
    هرچند در دوران تحریم، امکان استفاده از ظرفیت بیمه های اتکایی بین المللی برای ایران محدود شد اما صنعت بیمه در داخل تلاش کرد در این دوران برای ارایه پوشش ریسک ظرفیت سازی کند که این کار با افزایش سرمایه شرکت های بیمه و تشکیل کنسرسیوم پیگیری شد.
    تا پیش از آغاز تحریم ها حدود 80 درصد ریسک های بزرگ بویژه به شرکت های بیمه خارجی واگذار می شد اما در دوران تحریم این نسبت تغییر و صنعت بیمه تلاش کرد تا قسمت اعظم ریسک ها را در داخل کشور پوشش دهد.
    پیش از تحریم ها حضور شرکت های اتکایی آلمانی، فرانسوی، سوئیسی و انگلیسی در حوزه پذیرش ریسک ها چشمگیرتر بود اما اکنون در دوران پساتحریم بیمه گران اتکایی از بازار فرانسه و آلمان به طور جدی پیگیر همکاری با بازار بیمه در ایران هستند.
    به دنبال آغاز اجرای برجام از 26 دی ماه سال گذشته (16 ژانویه 2016) تاکنون بیمه گران مطرح جهانی تمایل خود را برای حضور در بازار بیمه ایران بویژه در حوزه صدور بیمه نامه های اتکایی اعلام کرده اند.
    این شرکت ها که بعضا سهامداران آمریکایی دارند، در انتظار دریافت مجوزهای حقوقی برای عقد قرارداد با شرکت های ایرانی هستند زیرا هنوز در حوزه تحریم های آمریکا که مشمول اشخاص آمریکایی می شود و سایر موارد مبهم نگرانی هایی برای آنها وجود دارد و نیازمند کسب مجوز از خزانه داری آمریکا هستند که در این میان بیمه نفتکش های ایرانی و نیز پروژه های بزرگ در حوزه نفت و انرژی از جذابیت بالایی برای شرکت های بین المللی بیمه برخوردار است.

    ** بازار جذاب بیمه ایران
    ارزیابی موسسه های معتبر بین المللی از بازارهای بیمه جهان حاکی از جذابیت بازار ایران برای بیمه گران است؛ موسسه آمریکایی «ای.ام.بست» در گزارش خود، بازار بیمه اتکایی و عادی ایران را در زمره یکی از بزرگترین بازارهای بیمه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) قرار داده است.
    براساس گزارش این موسسه، میزان حق بیمه ثبت شده در ایران در سال 2014 میلادی به 7.5 میلیارد دلار رسید در حالی که نفوذ بیمه در این کشور پایین و در نتیجه پتانسیل افزایش و رونق این بازار بسیار فوق العاده است.
    این موسسه معتقد است، لغو تحریم ها در سایه برجام به بیمه گران اصلی این فرصت را می دهد تا بر میزان فعالیت های خود بیافزایند؛ ایران 78 میلیون جمعیت دارد که بخش گسترده ای از آنان، جوان هستند. این مساله و جمعیت انبوه بیمه نشده برای هر شرکت بیمه ای وسوسه انگیز است.

    ** ابراز تمایل شرکت های بیمه و انعقاد قرار داد با یک بیمه گر اروپایی
    آمار بیمه مرکزی نشان می دهد که با قطعی شدن برجام، حدود 300 نفر در قالب 160 هیات بیمه ای از کشورهای مختلف تمایل خود را برای حضور در بازارهای ایران به طور رسمی اعلام کردند که در این زمینه قرارداد اتکایی با یکی از بیمه گران اروپایی منعقد شده است.
    «مینا صدیق نوحی» معاون اتکایی بیمه مرکزی از افزایش30 درصدی واگذاری در بازارهای بین المللی در سال جدید خبر داده و گفته است: با تحولات جدیدی که در روابط ایران و کشورهای اروپایی ایجاد شده، نزدیک به 100 درصد قرارداد مازاد خسارت رشته باربری و کشتی در سال جدید به طور مستقیم و توسط چند «بروکر»* اتکایی در سطح بین المللی توزیع شد که یک شرکت بیمه اتکایی اروپایی با رتبه از موسسه s&p** برای نخستین بار پس از تحریم ها 15 درصد از این قرارداد، سهم پذیرفته است.
    تاکنون بیمه گرانی از کشورهای انگلیس، سوئیس، آلمان، اسلوونی، الجزایر و ... برای برقراری فعالیت بیمه ای با ایران اعلام آمادگی کردند و شرکت های ساچه ایتالیا و هرمس آلمان که از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه پوشش بیمه اعتباری هستند، همکاری خود را با ایران آغاز کرده اند.
    این شرکت ها به عنوان تسهیل صادرات کالا و خدمات از دولت های متبوع خود، خدمات را ضمانت و در زمینه تامین منابع مالی آن اقدام می کنند. برهمین اساس در قالب توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و اروپا، شرکت ساچه سرمایه گذاری هنگفتی باهدف ضمانت صادرات کالا از اوپا به ایران انجام داده است.
    از میان شرکت های بزرگ می توان به شرکت «مونیخ ری» اشاره کرد که یک ماه پس از اجرای برجام به صورت رسمی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد.
    همچنین انتظار می رود در سایه برجام، امکان رتبه بندی شرکت های بیمه توسط موسسه های معتبر رتبه بندی فراهم شود که این امر به توسعه رفتار حرفه ای و ارایه نرخ های فنی بیمه کمک شایانی خواهد کرد.
    * بروکر (کارگزار)، واسطه بین یک فرد و بازار جهانی را برعهده دارد که به صورت شبکه بین بانک های عمده دنیاست و تقریبآ همانند یک کارگزار بورس عمل می کند.
    ** موسسه Standard & Poor's پیشرو در رتبه­ بندی اعتباری و ناشر اصلی اطلاعات مالی و خدمات تحقیقاتی و سازمانی حرفه ­ای­ است که خدمات تجزیه و تحلیل با کیفیت بالا، هدفمند و اطلاعات تحلیلی دارای ارزش افزوده برای بازار های مالی جهان را فراهم می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو