عصر بازار

عوامل موثر در صنعت بیمه چیست؟

عصر اعتبار- یک کارشناس صنعت بیمه درباره ایجاد شفافیت در شرکت‌های بیمه و اقدامات بیمه مرکزی در این مورد می‌گوید بیمه مرکزی می‌خواهد شرکت‌های بیمه در عملکردشان دقت داشته باشند و وضعیت صورت‌های مالی خود را شفاف کنند.

عوامل موثر در صنعت بیمه چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، غلامرضا فرجودی در مورد بحث شفافیت شرکت‌های بیمه، ‌ اظهار کرد: بیمه مرکزی می‌خواهد شرکت‌های بیمه در عملکردشان دقت و شفاف‌سازی داشته باشند. من فکر می‌کنم که هدف بیمه مرکزی از پیگیری بحث شفافیت، ارائه اطلاعات برون سازمانی شرکت‌های بیمه است. وضعیت اطلاعات مالی و حسابداری شرکت‌های بیمه مثل بقیه شرکت‌ها باید شفاف باشد.

    وی افزود: از اولین بیمه نامه‌ای که در ایران فروش رفت، تاکنون شاید به اندازه یک دهه اخیر بحث شرکت‌های بیمه پررنگ نبوده است، چرا که سابقا چند شرکت بیمه دولتی وجود داشت که مکانیزم رفتاری آن‌ها مشخص بود بعد از آمدن بیمه‌های خصوصی چشم‌انداز دیگری در صنعت بیمه به وجود آمد و حرکت‌های خوبی انجام شد، ولی همان بدنه و همان مدیران بازنشسته شرکت‌های بیمه دولتی در جایگاه ریاست و معاونین فنی در شرکت‌های بیمه تازه تاسیس و خصوصی قرار گرفتند.   درست است که حضور این افراد باعث استفاده از تجربه آنان می‌شود، اما در هر حال ما باید با رویکردهای دنیای مدرن امروزی هم آشنا باشیم.

    این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به لغو شدن تحریم‌ها گفت: بیمه‌های خصوصی بدون تحریم بیشتر می‌توانستند شکوفایی خود را نشان دهند، اما همزمان با تاسیس شرکت‌های بیمه خصوصی ما درگیر تحریم‌ها شدیم. صنایع بالادست مثل نفت، گاز و پتروشیمی پوشش‌های بیمه‌ای سنگینی را می‌طلبید که با ایجاد کنسرسیوم‌هایی که دولت و بیمه مرکزی تدوین کردند ما مرحله گذار را در شرایط سخت پشت سر گذاشتیم. در آن شرایط ما هرگز نمی‌توانستیم به این فکر کنیم که ساختار نویی در بیمه ایجاد شود.

    فرجودی ادامه داد: البته تحریم‌ها نه تنها بخش بیمه بلکه تمام اقتصاد ما را درگیر کرد به همین دلیل با امید به اینکه دوره پسابرجام را پشت سر بگذاریم، امیدواریم بتوانیم ارتباط جدیدی با دنیای مدرن داشته باشیم، متاسفانه در دوره تحریم ما را عقب نگه داشتند.

    وی افزود: در حال حاضر صنعت بیمه در دورانی قرار گرفته که بعضی موازی‌گری‌ها در سازمان‌های دیگر روی آن اثرگذار است. سازمان‌هایی که بحث فنی و محاسباتی دیه را انجام نمی‌دهند نرخ بیمه را اعلام ‌می‌کنند و این نرخ بیمه باید در محاسبات بیمه‌گری لحاظ شود. وزیر اقتصاد قول داده بود عوارض سنگین مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه برداشته شود، ولی هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. از طرفی 70 درصد بیمه مربوط به رشته شخص ثالث است. کلیت این موضوعاتی که بیان کردم شرایط را برای این صنعت نامطلوب می‌کند.

    این کارشناس صنعت بیمه با اشاره به فرهنگ سازی در این صنعت گفت: فرهنگ بیمه همیشه در کشور ما وجود داشته و کمتر کسی را می‌توانیم در ایران پیدا کنیم که بیمه را نشناسد، اما پیش‌تر شناخت مردم از بیمه در قالب شناخت بیمه تامین اجتماعی درمان و مستمری است و بیشترین چیزی که مردم از بیمه می‌شناسند مربوط به بیمه اتومبیل است. اما متاسفانه در بخش بیمه آتش ‌سوزی منازل مسکونی، بیمه‌های عمر و بیمه حادثه هنوز به شاخص‌های جهانی نرسیده‌ایم و این موضوع به دلیل گستردگی جغرافیایی کشور است.

    فرجودی افزود: آگهی‌های بیمه در صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها کمرنگ شده در صورتی که باید فرهنگ بیمه را بیشتر توسعه داد تا مردم باور کنند که موقع خسارت با آنها منصفانه برخورد می‌شود. از طرفی شبکه‌های فروش بیمه باید آموزش مستمر ببینند و سازوکاری را ایجاد کنند که شرکت‌های بیمه از این نظر غنی باشند. امیدوارم در کل از شرکت‌های بیمه حمایت‌های لازم صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو