عصر بازار

معاون ارزی بانک مرکزی:

بدهی ایران به بیمه هرمس کامل پرداخت شد

عصر اعتبار- معاون ارزی بانک مرکزی از پرداخت و تسویه کامل بدهی ایران به شرکت هرمس خبر داد و گفت: براساس توافقات صورت گرفته، تمام اقساط متعلق به دوران تحریم‌ها به شرکت هرمس پرداخت شده است.

بدهی ایران به بیمه هرمس کامل پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، قائم مقام بانک مرکزی در دیدار با هیئت عالی رتبه آلمانی از افتتاح شعب بانک‌های خاورمیانه و سینا در مونیخ آلمان خبر داد و گفت: در حال حاضر تمرکز بانک مرکزی بر گسترش روابط کارگزاری بانکی و بهبود و تسهیل روابط با دیگر کشورهاست برهمین اساس بانک های خاورمیانه و سینا در مونیخ آلمان، شعبه افتتاح می کنند.

    اکبر کمیجانی صبح دیروز در دیدار با خانم ایلزه آیگنر، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد، رسانه، انرژی و فناوری ایالت باواریای آلمان گفت: در طی ماه‌های اخیر و پس از اجرایی شدن برجام، ملاقات‌های متعددی در سطوح مختلف مقامات به منظور گسترش روابط بانکی و اقتصادی انجام شده است اما اکنون زمان عمل فرارسیده است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به همراه سایر نهادهای تجاری کشور از آمادگی لازم برای استفاده از فرصت پیش آمده به عنوان سرآغاز فصل نوین روابط تجاری استقبال می کند.

    کمیجانی به روابط تاریخی دو کشور در پیش از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: روابط تجاری ایران و آلمان پیش از تحریم‌ها به طور پیوسته در جریان بود و کشور آلمان از نظر سیاسی و اقتصادی همواره به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکای تجاری ایران مطرح بوده است. متأسفانه تحریم‌ها موجب محدودیت روابط دو کشور شده بود اما با فراهم شدن بسترها و زمینه‌های تجاری امیدواریم سطح روابط به پیش از تحریم‌ها بازگردد.

    وی یکی از دستاوردهای دولت یازدهم را ایجاد ثبات و بهبود متغیرهای کلان اقتصادی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر دولت یازدهم با مجموعه سیاست‌های اصلاحی خود توانست در ظرف مدت سه سال به دستارودهای بسیاری در حوزهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دست یابد. از جمله دستاوردهای سیاسی برجام می‌توان به گسترش و شکل گیری روابط سیاسی میان کشورهای اروپایی از جمله آلمان اشاره کرد که این امر نشان از گامی اساسی برای استحکام و گسترش روابط تجاری و بانکی است.

    وی ادامه داد: خوشبختانه، سیاست‌های اقتصادی مناسب و هدفمند دولت موجب شد اقتصاد ایران در سال 2014 از رکود خارج شود و در این سال سقف سه درصد رشد مثبت به دست آید. البته رشد اقتصادی در سال 2015 به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با کاهش مواجه شد اما خوشبختانه و براساس آخرین آمارهای به دست آمده در فصل بهار سال جاری، رشد اقتصادی به 4.4 درصد رسیده است.

    کمیجانی، روند کاهشی نرخ تورم را یکی از دیگر موفقیت‌های اقتصاد کشور دانست و گفت: در آغاز دولت یازدهم، نرخ تورم نقطه به نقطه در حدود 45 درصد بود که با پیاده سازی سیاست‌های اصلاحی اقتصاد کلان، این نرخ به سمت تک رقمی شدن سوق پیدا کرد. همچنین در سایه مهار تورم، هم اکنون شاهد ثبات در نرخ ارز و همراهی آن با یورو و ریال هستیم. برهمین اساس در حال حاضر احساس می شود که زمینه برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم شده است و امیدواریم که این امر به زودی محقق شود.

    این عضو هیئت عامل بانک مرکزی، گسترش روابط بانکی را پیش شرط تسهیل روابط تجاری عنوان کرد و گفت: امیدواریم با همکاری بانک مرکزی دو کشور، حجم فعالیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به دوران پیش از تحریم‌ها بازگردد. بر این اساس پیشنهاد می شود کمیته‌های کارشناسی مشترک، فرصت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را ارزیابی کنند.

    پرداخت کامل اقساط شرکت هرمس
    همچنین در این دیدار معاون ارزی بانک مرکزی  از پرداخت و تسویه کامل اقساط به شرکت هرمس خبر داد و گفت: براساس توافقات صورت گرفته، تمام اقساط متعلق به دوران تحریم‌ها به شرکت هرمس پرداخت شده است و اکنون بانک‌ها با نظارت کامل بانک مرکزی اقساط سررسید خود را به موقع پرداخت می کنند.

    غلامعلی کامیاب به ارتقای رتبه اعتباری ایران در OECD اتحادیه اروپا اشاره کرد وگفت: در حال حاضر رتبه اعتباری ایران در شاخص‌های رتبه بندی OECD از 7 به 6 ارتقا یافته است و انتظار داریم که این رتبه به شرایط پیش از تحریم‌ها یعنی به رتبه 4 بازگردد. در این راه حمایت‌های کشور آلمان قطعاً راهگشای همکاری های بیشتر خواهد بود.

    وی در ادامه در خصوص تسویه وجوه ناشی از درآمدهای نفتی گفت: در حال حاضر نفتی که به اروپا صادر می شود، وجوه آن در قالب یورو و با همکاری بانک مرکزی آلمان تسویه می شود. همچنین برای گسترش روابط بانکی و کارگزاری با بانک های آلمانی و از آن جمله بانک EIH همکاری‌هایی را آغاز کرده ایم. علاوه بر این در حال حاضر شعب بانک‌های ملی و سپه در آلمان فعالند و این بانک‌ها به سیستم  تارگت 2 (target 2) نیز متصل هستند.

    کامیاب برجام را به عنوان کلیدی برای گسترش همکاری‌ها و روابط کارگزاری در دوران پسابرجام دانست و گفت: شبکه بانکی پس از اجرایی شدن برجام در 220 بانک سراسر دنیا بیش از 500 حساب بانکی و روابط کارگزاری برقرار کرده است. بانک مرکزی با توجه به ماهیت خود که همان مدیریت ذخایر و انجام امور مرتبط به خزانه داری است نیاز به گسترش روابط با بانک‌های دنیا دارد.

    معاون ارزی، انطباق قوانین داخلی با قوانین بین المللی را یکی از راه‌های گسترش همکاری‌های بین المللی دانست و گفت: قانون مبارزه با پولشویی بیش از 8 سال است که در ایران به تصویب رسیده و در حال حاضر نیز واحدهای اطلاعات مالی (FIU) وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای این قوانین است. همچنین قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم حدود شش ماه پیش به تصویب رسیده است. همچنین با همکاری وزارت اقتصاد، پس از ارائه پیشرفت‌ها در این دو حوزه، نظر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در خصوص ایران تغییر کرد. این اقدامات به شفافیت فعالیت‌های شبکه بانکی و نیز کاهش ریسک و هزینه فعالیت با بانک‌ها کمک می کند.

    معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به جلسات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی آلمان در این باره توضیح داد: هم اکنون برای تأمین مالی، همکاری‌هایی با بانک‌های AKA و KFW داشتیم اما انتظار داریم که این روابط گسترش یابد و این مذاکرات به نتیجه برسد. بر همین اساس و باتوجه به جلسات پیشین با بانک مرکزی آلمان، جلسه ای دیگر در برلین برگزار خواهد شد و هیئتی از تجار و بازرگانان ایرانی نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.

    گفتنی است در این دیدار خانم ایلزه آیگنر، قائم مقام نخست وزیر و وزیر اقتصاد، رسانه انرژی و فناوری ایالت باواریای آلمان ضمن تبریک دستاوردهای اقتصادی ایران، روابط دو کشور را مثبت و رو به پیشرفت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه امروزه شاهد پیشرفت در روابط تجاری،‌ اقتصادی و بانکی با ایران هستیم. در حال حاضر اتحادیه اقتصاد بایرن (باواریا) دفتری را در تهران افتتاح کرده است که این امر به گسترش روابط و همکاری‌ها در ایران کمک می کند. همچنین علاوه بر تمایل شرکت‌های بزرگی چون زیمنس به گسترش فعالیت در ایران، شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه ماشین سازی و ماشین آلات صنعتی نیز علاقمند به فعالیت در ایران هستند.

    آیگنر هدف از این سفر را تسهیل در برقراری روابط کارگزاری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر موضوع عمده تجارت بین دو کشور ناشی از مبادلات بانکی است و امیدواریم مشکلاتی که موجب پرهزینه شدن و نیز پیچیدگی روابط بانکی می شود، از میان برود. در این خصوص، حل مشکل مرتبط با هرمس، دستاورد بزرگی بود.

    وی ادامه داد: امیدواریم بانک مرکزی ایران با نهاد ناظر بانکی آلمان همکاری لازم را برای افتتاح شعبه و گسترش همکاری‌های بانکی به عمل آورد و با  تسریع در روند همکاری‌ها به هدف مشترکمان که همان استحکام بخشی و گسترش همکاری‌های بانکی است نزدیک شویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو