عصر بازار

عبده تبریزی:

بانک مسکن به مثابه یک بانک توسعه‌ایی فعالیت کند

عصر اعتبار- در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، حسین عبده تبریزی با بیان اینکه بانک مسکن یک بانک تجاری نیست و باید به بانک توسعه‌ایی تبدیل شود، گفت: از آغاز دولت تدبیر و امید جلساتی مبنی براینکه بانک مسکن به نهادی برای توسعه بخش مسکن تبدیل شود و فعالیت‌های تجاری را به سایر بانک‌ها واگذارکند، داشته‌ایم و سیاست‌های توسعه‌ایی این بانک را در دستورکار قرار دادیم.

بانک مسکن به مثابه یک بانک توسعه‌ایی فعالیت کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کارکردهای بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه‌ایی گفت: در چند سال اخیر شهرداری‌ها حباب قیمتی در بازار مسکن ایجاد کرده‌اند که یک بانک توسعه‌ایی می‌تواند اثرات روانی بازار مسکن را کنترل کند. به این معنی که با ارائه میانگین قیمتی در بازار از طریق یک شبکه کارشناسی، قیمت مسکن را در محدوده‌های مختلف معین کند.
    وی با اشاره به افزایش منابع درحوزه رهن ادامه داد: برای اولین بار است که در این حوزه منابع کافی وجود دارد؛ این در حالی است که در گذشته از کسری منابع رنج می‌بردیم و حالا انباشت منابع مکفی داریم.
    وی با بیان اینکه بانک مسکن نباید دیدگاه ترازنامه‌ای داشته باشد، افزود: به طور قطع با توسعه‌ایی شدن بانک مسکن این بانک می‌تواند به کاهش مشکلات این بخش از اقتصاد کشورمان کمک کند.
    مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود رکود در صنعت ساختمان و نقش بانک مسکن در خروج از این رکود نیز گفت: تجهیز منابع مالی بلندمدت و کم هزینه، چاره‌جویی برای موارد شکست بازار، نقش ضد نوسانات و چرخه‌های تجاری از جمله کارکردهای بانک توسعه‌ایی است و از این پس بانک مسکن در شرایط رکود باید اقدامات ضد رکود انجام دهد و در شرایط رونق بازار، هیجانات کاذب را کاهش دهد.
    عبده تبریزی با بیان اینکه ایجاد ضمانت برای بخش خصوصی جهت ورود سرمایه‌ها به بازار مسکن از دیگر کارکردهای بانک توسعه‌ایی مسکن است، گفت: با توسعه‌ایی شدن بانک مسکن این بانک به بخش دولتی می‌پیوندد. وی درباره تأمین اعتبار منابع در بانک‌های توسعه‌ایی گفت: اخذ پس انداز و سپرده ازعموم مردم، استفاده ازسود سهام تحت مالکیت، دریافت خطوط اعتباری و استقراض از بازارهای پول داخلی و خارجی و انتشاراوراق بهادار در بازارهای سرمایه از روش‌های تأمین منابع اعتباری بانک‌های توسعه‌ایی است.
    وی با تاکید براینکه بانک مسکن می‌تواند از حوزه خرده فروشی وارد عمده فروشی و مذاکره با سایر بانک‌ها برای تخصیص منابع بانک مسکن شود، گفت: در حال حاضر با گسترش بازار رهن از محل انباشته جاری و گسترش بازار رهن ثانویه، تنوع بخشی به بازار رهن با خلق محصولات جدید امکان پذیراست و بانک مسکن می‌تواند بازار رهن مسکن را در کشور گسترش دهد. همچنین در سایر بانک‌ها، ارائه خدمات صندوق ضمانت از جمله راهکارهای توسعه بازار است.
    عبده تبریزی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شهرداری به ایجاد حباب قیمت در بازار مسکن کمک کرده است، گفت: شهرداری‌ها در چند سال گذشته باعث ایجاد حباب قیمتی وهیجان کاذب در بازارمسکن شده‌اند و حال اینکه بانک مسکن به مثابه یک بانک توسعه‌ایی می‌تواند اثرات روانی موجود در بازار مسکن را از بین ببرد.
    مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از آنجایی که تورم کاهش پیدا کرده است، عده‌ای این شرایط را به رکود تعبیرمی‌کنند و خواستارایجاد حباب قیمتی برای خروج از رکود هستند که این سیاست اشتباهی است.
    وی با تاکید براینکه بانک مسکن می‌تواند مسکن را به کالای معامله‌پذیرتبدیل کند، گفت: تولید ساختمان‌های پیش ساخته، فناوری‌های نوین تولید ساختمان، ایجاد فضای ورود و رقابت گروه‌های پیمانکاری و گروه‌های مدیریت املاک و مستغلات بین‌المللی می‌تواند مسکن را به یک کالای معامله پذیر تبدیل کند.
    مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بازار مسکن حبس نقدینگی وجود دارد، گفت: دارایی‌هایی در دولت و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که این دارایی‌ها باید به اوراق بهادار تبدیل شود و از آن طریق نقد شوند که بانک مسکن می‌تواند این جریان نقدینگی را اجرا کند.
    عبده در ادامه به نقش بانک مسکن در نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: همانطور که مسئولان بانک مسکن اعلام کرده‌اند، در بافت‌های فرسوده تسهیلاتی ارائه میشود. در شهرستان‌های کوچک‌تر فضای مناسب‌تری برای اعمال سیاست‌های توسعه‌ایی وجود دارد که بانک مسکن باید به عنوان یک بانک توسعه‌ایی با ارائه تسهیلات به نوسازی این بافت‌ها کمک شایانی کند.
    وی با تاکید بر اینکه نگاه بانک مسکن باید همه جانبه باشد، ادامه داد: باید در اجرای سیاست‌های ارائه تسهیلات تخصیص دو سطحی منابع داشته باشید. ابتدا باید به فکر تامین مسکن اقشار کم درآمد بود و با توجه به درآمد این قشر جامعه، بسته تسهیلاتی ارائه داد. در مرحله بعد ساختمان‌هایی که برای تأمین مالی خانه‌های لوکس و انبوه سازی درخواست تسهیلات می کنند را در نظر گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو