عصر بازار

از سوی وزارت رفاه اعلام شد؛

جزئیات دستورالعمل استفاده از «کاراکارت» برای اقشار کم درآمد

عصر اعتبار- اقشار کم درآمد و نیازمند جامعه می توانند با استفاده از «کاراکارت»، بخشی از نیازهای مالی خود را در قالب وام کوچک یا خرید کالا، تامین کنند.

جزئیات دستورالعمل استفاده از «کاراکارت» برای اقشار کم درآمد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با هدف تامین بخشی از نیازهای مالی اقشار کم درآمد جامعه به ویژه بازنشستگان، تلاش کرده است با تهیه یک ابزار مالی، شرایطی را فراهم کند که این دسته از اقشار جامعه بتوانند از مزایای این طرح که به عنوان «کاراکارت» شناخته می شود، استفاده کنند.

    معرفی و ضرورت اجرای طرح

    کارت خرید اعتباری یک ابزار مالی مانند تسهیلات و ضمانت‌نامه بانکی است که یک فرد با استفاده از آن می‌تواند کالایی را خریداری نماید که بدون این ابزار امکان خرید آن را نداشته است. این کارت به صورت پراکنده و محدود تاکنون برای اقشار مختلف از سوی ادارات و سازمان‌های مختلف صادر شده است.

    در این طرح جدید که توسط معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کارا کارت) معرفی شده، تلاش شده است که این کارت اعتباری به طور گسترده بین اقشار مختلف توزیع شود و از این رو برای فروشگاه‌های پذیرنده کارت مزیت‌ها و یا صرفه‌های حاصل از قیاس بزرگ ایجاد شود؛ فروشگاه‌ها با توجه به افزایش تعداد مشتریان می‌توانند کالاهای خود را با قیمت مناسب‌تر تأمین و به مردم عرضه کنند. در این طرح تلاش بر این بوده دریافت‌کنندگان این کارت بدون ارائه تضامین بانکی (سفته یا معرف) از این کارت و ابزار مالی بهره‌مند شوند. کارت خرید اعتباری به عنوان یک وام کوچک محسوب می‌شود که دارنده آن می‌تواند نوسانات خرید خود را کاهش دهد و بدون مراجعه به بانک یا افراد حقیقی مانند دوستان و اقوام نیاز کوتاه مدت خود را تأمین کند.

    در بسیاری از کشورها کارت اعتباری به عنوان ابزاری برای خروج از رکود مطرح است و در ایران عدم دسترسی به وام های خرد یکی از علل مهم فقر اقتصادی محسوب می‌شود.

    نام طرح

    کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کارا کارت)

    فروشگاه‌های پذیرنده طرح

    فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، اتکا، امکان و فرهنگیان (اتما) کالاهای مورد نیاز را تأمین نموده و در صورت ازدیاد تقاضا به تعداد این فروشگاه‌ها افزوده می‌شود. در صورت تداوم طرح و پذیرش مقررات کارا کارت می‌توان فروشگاه‌های استانی را به شبکه پذیرنده کارت افزود.

    جامعه هدف

    تمامی اقشاری که بتوان از درآمدهای ماهانه آنان با روش‌های بسیار ساده اقساط ماهانه را کسر نمود به تدریج مشمول این طرح می‌شود. در این طرح در مرحله اول بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، در مرحله دوم بازنشستگان کشوری و در صورت تمایل سایر وزارتخانه و کارکنان دولت مشمول این طرح خواهند بود. در همین راستا تلاش می‌شود برای کارگران و افراد بخش خصوصی که حق بیمه را به تأمین اجتماعی می‌پردازند و سایر اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز کارت صادر شود.

    فرآیند درخواست و صدور کارت

    تمامی بازنشستگان تأمین اجتماعی در صورت تمایل جهت دریافت کارا کارت می‌توانند درخواست خود را در سامانه www.samanehrefah.ir (سامانه رفاه) ثبت نمایند. هزینه صدور کارت 20000 ریال است که در بانک رفاه اخذ می‌شود.

    متقاضیانی که از طریق ارسال کد ملی به سامانه پیامکی 10001422 ثبت‌نام نموده‌اند باید به آن شعبه بانک رفاه کارگران که مستمری خود را دریافت می‌کنند، برای تحویل کارا کارت مراجعه نمایند و در صورتی که در سامانه ثبت‌نام کنند می‌توانند شعبه خود را به دلخواه انتخاب نموده و به همان شعبه جهت دریافت کارت مراجعه نمایند.

    فعال کردن کارت

    در پاکت حاوی کارت در برگه‌ای جداگانه رمز کارت وجود دارد که پس از دریافت از شعب بانک، کارت فعال می‌شود.

    میزان اعتبار کارت

    میزان اعتبار کارت یا میزان تخصیص وام، چهار برابر حقوق هر ماه فرد است. به طور مثال اگر فردی 10 میلیون ریال حقوق دریافت نماید. ارزش وام 40 میلیون ریال است، سقف مبلغ وام 100 میلیون ریال است.

    مدت اعتبار کارت

    به صورت پیش‌فرض مدت اعتبار کارت یک ساله است اما در صورتی که اجرای این طرح تداوم یابد مدت اعتبار کارت نامحدود محسوب شده و کارت قابلیت شارژ مجدد را خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو