عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن:

توقف رکود در بخش مسکن

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک مسکن می گوید، حجم تسهیلات پرداخت شده برای ساخت مسکن تا پایان مهرماه امسال در همسنجی با پارسال ۱۰۸ درصد رشد داشته و همین آمارها حاکی از توقف رکود این بخش است.

توقف رکود در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمدهاشم بت شکن امروز (یکشنبه) در سومین روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: دلیل اصلی رونق اقتصاد کشور در شرایط فعلی، افزایش تولید و فروش نفت است که خود، از آثار و دستاوردهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) است.
    به گفته این مقام مسوول، کارشناسان رشد پنج درصدی را برای اقتصاد کشور در سال جاری پیش بینی می کنند و یکی از نتایج این رشد، رونق بخش مسکن است.
    مدیرعامل بانک مسکن افزود: بخش مسکن به عنوان یکی از بخش های پیشران اقتصاد که دست کم 110 شغل به آن وابسته و مرتبط است، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بخشی که با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری «درون زا» است و وابستگی به سایر کشورها ندارد.
    بت شکن خاطرنشان کرد: امروز آثاری را در بازار مسکن شاهدیم که حاکی از خروج بخش مسکن از رکود از ابتدای امسال است.
    وی با بیان اینکه در گام بعد باید از رکود خارج شویم، یادآور شد: در سال های گذشته بخش مسکن رشد قیمت را تجربه نکرد و افراد ترجیح می دادند تا پول های خود را در بانک ها نگه دارند.
    به گفته بت شکن، آمارها حاکیست قیمت ملک در تهران در هفت ماه گذشته رشد هفت درصدی داشته و میزان انواع تسهیلات خرید مسکن تا پایان مهرماه در مقایسه با سال گذشته 70 درصد رشد داشته، همه این سیگنال ها نشاندهنده خروج تدریجی بخش مسکن از رکود است.
    این مقام مسوول بانکی گفت: در سال های گذشته اقتصاد کشور با تجربه نرخ های تورم بالای 40 درصد و همچنین کاهش قیمت نفت، با کاهش توان مالی مردم برای خرید مسکن مواجه شد، اما امروز درآمد سرانه مردم به دلیل کاهش تورم و افزایش عواید نفتی افزایش یافته است و در نتیجه افراد توان بیشتری برای خرید مسکن دارند.
    بت شکن یادآور شد: پیشتر وام های مسکن در حد 200 میلیون ریال بود، اما امروز زوجین می توانند تا یک میلیارد و 600 میلیون ریال تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند که اینها همگی از دستاوردهای برجام است.

    ** خواستگاه افزایش تورم در بخش مسکن وجود ندارد
    مدیر عامل بانک مسکن با یادآوری جهش های قیمت مسکن در سال های گذشته، سیاست های پولی دولت قبل را عامل اصلی بالا رفتن تورم در کشور عنوان کرد و افزود: با اضافه برداشت های انجام شده در آن سال ها از بانک مرکزی، پایه پولی افزایش یافت که منجر به بالا رفتن تورم و سیل نقدینگی در جامعه شد.
    بت شکن گفت: امروز به هیچ عنوان چنین وضعیتی را شاهد نخواهیم بود، زیرا هیچ گونه دست درازی به پول پرقدرت بانک مرکزی نشده است.
    مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: در سال های گذشته همه مردم می توانستند در قالب مسکن مهر، بدون داشتن پس انداز وام بگیرند؛ اما امروز متقاضیان وام و تسهیلات باید یک سال سپرده گذاری کنند که به این ترتیب، نقدینگی های سرگردان تجهیز شده است.
    وی گفت: بتدریج که سپرده های مردم در بانک ها افزایش می یابد، به همان نسبت تسهیلات نیز به مردم اعطا می شود و بر این اساس، افزایش تقاضای یکباره تسهیلات مسکن را شاهد نخواهیم بود.

    ** کمترین معوقات بانکی در بانک مسکن
    بت شکن همچنین با اشاره به معوقات این بانک، تصریح کرد: کمترین معوقه ها در سیستم بانکی مربوط به بانک مسکن است و در تسهیلات اعطایی مسکن دانه درشت و بدهکار کلان وجود ندارد؛ این در شرایطی است که بانک مسکن از نظر اعطای تسهیلات، بزرگترین بانک کشور است.
    وی بیان داشت: نرخ معوقه های بانک مسکن کمتر از سه درصد کل تسهیلات است، زیرا فرهنگ ایرانی به گونه ای است که مسکن را نه فقط یک سرپناه، بلکه محل عبادت و تربیت فرزندان می شناسند و اعتقاد دارند اگر اقساط مسکن شان پرداخت نشود، حتی عبادت در آن خانه درست نیست.
    این مقام مسوول یادآور شد: برای اقساط معوقه بانکی که تا 18 ماه معوقات را شامل می شود، در سه مرحله به بدهکاران اخطار داده می شود و وقتی از این مدت زمان عبور کرد، به عنوان مطالبات مشکوک الوصول تلقی شده و وارد فاز اجرایی می شود.
    وی گفت: بیش از پنج میلیون پرونده تسهیلات «زنده» در بانک مسکن وجود دارد که اکثر این مشتریان خوش حساب هستند.

    ** بخش اعظم مسکن مهر در دولت یازدهم تحویل شده است
    بت شکن با اشاره به آخرین وضعیت تسهیلات مسکن مهر تصریح کرد: از دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر کشور، تاکنون بیش از یک میلیون و 700 هزار واحد به مرحله فروش اقساطی رسیده است.
    وی بیان داشت: از 600 هزار واحد باقی مانده، تنها 200 هزار مورد مشکلات زیرساختی دارند یا در مناطق بد، سر مرزها یا در روستاها ساخته شده و مشکل دارند.
    مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه بخش اعظم مسکن مهر در دولت یازدهم تحویل شده، تصریح کرد: از مجموع 370 هزار میلیارد ریال مسکن مهر فروش اقساطی شده، تاکنون نزدیک به 100 هزار میلیارد ریال آن همراه با سود وصول شده است.
    به گفته بت شکن تعداد وام های اعطاشده برای خانه اولی ها از مرز 105 هزار نفر گذشته است که انتظار می رود تا پایان امسال به حدود 160 تا 170 هزار نفر برسد.
    بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با شعار « شفافیت، صداقت » همه روزه از 14 تا 21 آبان ماه از ساعت 9 و 30 تا 20 در مصلای امام خمینی(ره) میزبان علاقمندان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو