عصر بازار

تلاش انگلیس برای ترغیب بانک‌ها به همکاری با ایران

عصر اعتبار- منابع آگاه به رویترز اظهار کردند دولت انگلیس که یکی از سهامداران بزرگ رویال بانک اسکاتلند است، تلاش کرده است این وام دهنده را به تسهیل تجارت با ایران ترغیب کند.

تلاش انگلیس برای ترغیب بانک‌ها به همکاری با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مقامات انگلیسی در ماه‌های اخیر تلاش کرده اند روابط تجاری با ایران را تقویت کنند، زیرا این کشور پس از رای ژوئن گذشته برای جدایی از اتحادیه اروپا، تلاش می کند روابط تجاری جدیدی را برقرار کند.

این منابع اظهار کرده‌اند وزارت دارایی انگلیس تلاش کرده است از نفوذ دولت در رویال بانک اسکاتلند و تا حدودی در لویدز استفاده کند تا به تسریع فاینانس تجارت با ایران از جمله تسویه خدمات برای بانک‌های ایرانی به پوند، کمک کند.

با وجود لغو تحریم‌های بین‌المللی که شامل محدودیت‌های بانکی بود، ایران برای دسترسی به فاینانس غربی و همکاری بانکهای غربی همچنان محدودیت دارد که مشکلاتی را برای تجارت و سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، یک مقام بانکی بلندپایه ایرانی اظهار کرده تهران نشستهای متعددی با مقامات دولت انگلیس در ماه‌های اخیر داشته و از مقامات انگلیس درخواست کرده است برای رفع این مشکل کمک کنند. دولت انگلیس قول داد تلاش می‌کند بانک‌ها شامل لویدز و رویال بانک اسکاتلند را برای همکاری با ایران متقاعد کند.

یک منبع دولت انگلیس اظهار کرد وزارت دارایی از پیچیدگی‌های پیرامون کانال‌های بانکی انگلیس و ایران مطلع بوده و بانک‌ها عواملی شامل تحریم‌های یکجانبه آمریکا را در نظر می‌گیرند.

دولت انگلیس 71 درصد سهم در رویال بانک اسکاتلند دارد با این همه سهامداری این بانک از سوی شرکت UK Financial Investments اداره می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بر مبنای تجاری مدیریت می شود.

به گفته یک منبع غربی، دولت تصمیمات ریسک را نمی‌گیرد و تنها سهامدار است و سهامداران بانک نقشی در چنین تصمیماتی ندارند.

یک مدیر رویال بانک اسکاتلند گفته است این بانک علاقه‌ای به خاورمیانه ندارد و برای حدود 90 درصد از سودش، به انگلیس و ایرلند متمرکز است.

یک سخنگوی بانک لویدز اظهار کرد: فعالیت این بانک به انگلیس متمرکز است و متذکر شد فعالیت در ایران همچنان از ریسک بالایی برخوردار است. بنابراین این بانک همه درخواستها را به صورت موردی در نظر می گیرد تا از این بانک و مشتریانش حمایت کند.

ایران که از زمان لغو تحریمها، تولید نفت را به میزان چشمگیری افزایش داده، با محدودیت برای معاملات دلاری روبروست، اما قادر است از ارزهای دیگر شامل یورو و پوند استفاده کند.

اما تهران برای انجام مبادلات بانکی از طریق انگلیس که پایتختش یکی از بزرگترین مالی جهان است، با دشواری روبرو بوده است و مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند پیشرفت روابط باید بر اساس احترام متقابل باشد.

یک سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد این کشور به همکاری نزدیک با همه طرفین شامل بانکهای انگلیسی و گروه‌های صنعتی برای کمک به گشایش فرصتهای عظیمی تجاری میان ایران و انگلیس متعهد است.

بانک‌ها پس از اینکه بانک بی ان پی پاریبای فرانسه در سال 2014 به دلیل نقض تحریمهای مالی ایران حدود 9 میلیارد دلار جریمه شد، نگران نقض تحریمها و مجازات از سوی آمریکا هستند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو