عصر بازار

۵ قرن پس‌انداز کن، یک پنت‌هاوس بخر

عصر اعتبار- بررسی قیمت پنت‌هاوس‌های پایتخت نشان می‌دهد نرخ این خانه‌های رویایی طی ۳سال اخیر حدود ۱۵درصد گران شده است.

۵ قرن پس‌انداز کن، یک پنت‌هاوس بخر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دهک یک و 10 جامعه برای خرید یکی از این پنت هاوس‌ها باید کل درآمد خود را به ترتیب 481سال و 32سال پس‌انداز کنند البته به شرطی که قیمت‌ها ثابت بماند.

بازار مسکن کشور از اواخر سال 91 و به دنبال رشد سرسام‌آور قیمت‌ها وارد رکود شد، رکودی که تا امروز گرییان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی و تاثیرگذار در روند اشتغالزایی را گرفته است. بر اساس جدیدترین آمار مرکز آمار ایران قیمت مسکن در تهران طی تابستان 95 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش یافته، در عین حال روند صدور پروانه‌های ساختمانی طی سال جاری نشان می‌دهد که رکود همچنان بخش مسکن را رها نکرده است.

رکود بازار مسکن در شرایطی است که دولت اصرار عجیبی بر تحریک تقاضا دارد و در این راستا از مکانیسم افزایش وام از طریق بانک مسکن استفاده کرده است. مسئله‌ای که کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی نقدهای اساسی به آن دارند.  در این بین بازار پنت‌هاوس پایتخت نیز چند سالی است که در رکود به سر می‌برد، اما این رکود تورمی بوده به طوریکه نرخ‌ها در مقایسه با سال سال 92 تقریبا 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

برخلاف مالکان آپارتمان‌های معمولی که به دلیل رکود و عدم فروش واحدها حاضر به ارائه تخفیف حتی تا 15 درصد نیز هستند،‌اما مالکان پنت‌هاوس به هیچ وجه حاضر نیستند به خریداران تخفیف بدهند.

پنت‌هاوس‌ها خریداران خاصی دارند به نحوی که تقریبا نیمی از خرید و فروش پنت‌هاوس بین کسانی انجام می‌شود که سال‌هاست صاحب چنین خانه‌هایی هستند. به گفته فعالان این بازار در موارد بسیاری خریداران پنت‌هاوس همان فروشندگانی هستند که می‌‌خواهند از یک پنت‌هاوس در یک مجتمع به پنت‌هاوس دیگری در همان مجتمع نقل مکان می‌کنند.

*پنت‌هاوس 1200 متری

یک دستگاه پنت‌هاوس 330 متری در زعفرانیه با امکاناتی از جمله سیستم هوشمند،‌ استخر، جکوزی، سونا، روف گاردن، دوربین و... 5.5 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. پنت هاوس 230 متری در همین منطقه با امکاناتی از قبیل بالکن، اپن فرنگی، لابی، استخر سالن اجتماعات، درب ریموت، سونا،جکوزی، آنتن، مرکزی، آسانسور، رادیاتورچیلر و... 4.5 میلیارد تومان نرخ‌گذاری شده است.

گرچه به طور معمول متراژ پنت‌هاوس‌های ساخته شده در مناطق شمالی تهران بین 250 تا 500 متر است، اما بعضا پنت‌هاوس‌هایی نیز با متراژهای بالا در فایل فروش مشاوران املاک دیده می‌شود. پنت‌هاوس‌های 1100 و 1200 متری که بیشتر در نیاوران و ولنجک ساخته شده اند قیمت‌هایی دارند که یک خانوار دهک یک (کم‌درآمد) و خانوار دهک 10 (پُر درآمد) به ترتیب 481 سال و 32 سال باید همه درآمد خود را پس‌انداز کنند تا آنها بتوانند در یکی از این پنت‌هاوس‌ها ساکن شوند.

البته این رویا در صورتی محقق می‌شود که قیمت‌ها تا 5 قرن آینده برای قشر کم‌درآمد و تا سه دهه دیگر برای قشر پردرآمد تغییر نکند. مطابق آماری که چند روز پیش یکی از تحلیل‌گران بازار مسکن آنرا ارائه کرد خانوار دهک یک سالانه 8 میلیون و دهک 10 حدود 120 میلیون تومان درآمد خواهند داشت. این دهک‌ها با فرض این‌که هیچ هزینه‌ای نداشته باشند و تمام درآمد خود را برای خرید خانه کنار بگذارند برای خرید یک خانه 240 میلیون تومانی دهک یک باید 30 سال و دهک 10 دو سال صبر کنند.

*دید ابدی و قیمت نجومی

بیشترین پنت‌هاوس های پایتخت در مناطق نیاوران،‌زعفرانیه، فرماینه و الهیه قرار دارند و به دلایلی از جمله فرد سازنده، مصالح به کار رفته و محل ساخت از قیمت‌های بالاتری برخوردارند. به عنوان مثال یک پنت‌هاوس 1100متری در طبقه آخر یک برج 15 طبقه در نیاوران 38.5 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. به جز متراژ بالا مهم‌ترین عاملی که باعث شده تا این پنت هاوس قیمت نجومی داشته باشد دید ابدی آن است. البته نباید از امکانات خاص این پنت‌هاوس که آنرا خاص کرده به راحتی عبور کرد.

استخر شیشه‌ای، سونا، جکوزی، 6 پارکینگ اختصاصی، روف گاردن، دستگیره‌های طلا، سالن بدن‌سازی، 5 اتاق خواب، حیاط، سوئیت و... تنها چند مورد از امکانات پنت‌هاوس 38 میلیاردی است.

پنت‌هاوس دیگری در نیاوران که 460 متر و نوساز است، 9.5 میلیارد تومان در فایل فروش قرار گرفته است. این پنت‌هاوس 4 خوابه دارای سیستم هوشمند، سالن بدن‌سازی، روف گاردن، سونا، جکوزی، استخر، سالن اجتماعات و... است.

در زعفرانیه نیز قیمت پنت‌هاوس‌ها تنه به تنه قیمت پنت‌هاس‌های نیاوران می‌زند. یک پنت‌هاوس 1200 متری نوسازی در این منطقه با امکاناتی از قبیل سالن بدنسازی، سرایدار، روف گاردن، استخر، سونا، جکوزی،‌رادیاتور اسپیلت، شومینه،‌لابی و 6 پارکینگ با قیمت 30 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

پنت‌هاوس 700 متری در فرمانیه، پنت‌هاوس 480 متری در الهیه،‌ پنت‌هاوس 370 متری در نیاوران نیز به ترتیب با قیمت 17.5 میلیارد تومان، 6.5 میلیارد تومان و 9.5 میلیارد تومان در فایل فروش قرار گرفته است.

البته با قیمت های پایین تر نیز می‌توان در مناطق شمالی تهران صاحب پنت‌هاوس شد. در منطقه پونک پنت‌هاوس کوچک متراژ یعنی 160 متر یک میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده،‌یعنی هر مترمربع تقریبا 68 میلیون تومان. این قیمت البته در برابر قیمت هر مترمربع پنت‌هاوس‌های 1200 متری بالاست.

در منطقه ولنجک نیز یک پنت‌هاوس 1200 متری 21 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. سن این بنا 15 سال است و با 5 اتاق خواب دارای آسانسور اختصاصی،‌سونا، جکوزی، سالن اجتماعات، بالکن مبله، لابی، روف گاردن، سیستم هوشمند و... است.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو