عصر بازار

افزایش تقاضا برای بیمه آتش‌سوزی

عصر اعتبار- حادثه پلاسکو موجب شد تا برخی مردم و کسبه نسبت به دریافت بیمه‌نامه آتش‌سوزی اقدام کنند؛ هرچند بیمه مرکزی رشد چشمگیری در این زمینه حس نمی‌کند ولی شرکت‌های بیمه از افزایش تقاضا می‌گویند.

افزایش تقاضا برای بیمه آتش‌سوزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ساختمان 54ساله پلاسکو صبح پنجشنبه 30 دی ماه دچار حریق شد و ساعتی بعد فروریخت؛ ریزش این ساختمان که مرکز تولید و پخش پوشاک مردانه بود مشکلاتی را برای کسبه محل ایجاد کرده است.

    مهمترین موضوعی که همزمان با آتش‌سوزی و ریزش ساختمان‌های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می‌شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه آتش‌سوزی و حوادث در دو هفته گذشته توانسته تا حدی درد برخی از مالباختگان این حادثه را تسکین دهد و برای برخی دیگر تبدیل به فرصتی از دست رفته شده که مدام با خود می‌گویند "ای‌کاش بیمه بودیم"!

    ای‌کاش‌هایی که این روزها از زبان اکثر کسبه پلاسکو شنیده می‌شود به‌خاطر آن است که بلافاصله بعد از وقوع این حادثه صنعت بیمه دست به کار شد و نسبت به پرداخت خسارت آن گروه از کسبه‌ای که دارای بیمه‌نامه آتش‌سوزی بودند اقدام کرد.

    طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، 210 واحد این مجتمع از 14 شرکت بیمه‌ای بیمه‌نامه آتش‌سوزی داشته‌اند و به این ترتیب 35 درصد واحدهای ساختمان پلاسکو بیمه‌نامه داشتند.

    همچنین باید گفت که با این حساب، از خسارت هزار میلیاردی وارده به ساختمان پلاسکو تنها 49 میلیارد تومان دارای پوشش بیمه‌ای بوده که تا دو روز قبل 20 میلیارد تومان از آن به کسبه پرداخت شده است.

    در چند روزی که از حادثه پلاسکو می‌گذرد، تعداد کسانی که برای خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند با افزایش چشمگیری مواجه شده است به‌طوری که مسئولان بیمه از 2 تا 4 برابر شدن متقاضیان  خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی خبر می‌دهند.

    یکی از درس‌هایی که اکثر کسبه و مغازه داران حاضر در مجمتع‌های تجاری از حادثه پلاسکو گرفتند این بود که زین پس باید نسبت به بیمه واحد تجاری خود اقدام کنند. البته صرف بیمه کردن واحد تجاری نمی‌تواند در مواقع بروز حادثه کل خسارت وارده یا اکثر آن را پوشش دهد چراکه این افراد باید هنگام دریافت بیمه‌نامه آتش‌سوزی و انتخاب رقم بیمه، ارزش واقعی دارایی‌های خود را اعلام کنند و از کم بیمه کردن آنها خودداری کنند.

    ازآنجا که کم‌بیمگی یکی از مشکلات مهم صنعت بیمه است، بسیاری از خریداران بیمه سعی می‌کنند تا حداقل پوشش‌های بیمه را خریداری کنند ولی در زمان بروز حادثه این موضوع به‌زیان آنها تمام می‌شود، برهمین اساس بسیاری از بیمه شدگان آتش‌سوزی برای اینکه سقف پوشش‌های بیمه‌ای خود را افزایش دهند بعد از حادثه پلاسکو به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده‌اند.

    اکثر واحدهای تجاری که قبلاً بیمه نبودند یا بیمه‌نامه‌شان کم بود، بعد از حادثه پلاسکو به شرکت‌های بیمه‌ای مراجعه و نسبت به بیمه کردن واحد تجاری خود اقدام کرده‌اند، این سخنی است که این روزها به‌دفعات از سوی مدیران بیمه‌ای شنیده می‌شود.

    طبق اعلام برخی از فعالان صنعت بیمه، بعد از حادثه ساختمان پلاسکو تعداد متقاضیانی که برای خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی یا تکمیل و تمدید آن به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند چند برابر شده است، البته به‌گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی این استقبال از خرید بیمه‌نامه هم پس از مدتی فروکش می‌کند و شرایط به روال سابق بازمی‌گردد.

    محمد رضایی، مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران در این زمینه گفته است: این حادثه دردناک تأثیر زیادی روی کسانی که بیمه نبوده‌اند داشته است به‌طوری که براساس آمارهای مقدماتی فروش بیمه‌نامه آتش‌سوزی دراین شرکت دو برابر افزایش یافته است.

    به‌گفته وی، عمده متقاضیانی که برای خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی به نمایندگی‌های بیمه مراجعه می‌کنند فعالان اقتصادی و کسبه‌ای هستند که سعی دارند ریسک خود را پوشش دهند.

    البته گزارش‌های دریافتی تسنیم نشان می‌دهد که میان متقاضیان خرید بیمه‌نامه آتش‌سوزی بسیاری از واحدهای مسکونی نیز دیده می‌شود و این موج خرید تنها به کسبه محدود نمی‌شود.

    معاون فنی یکی از شرکت‌های بیمه نیز در این زمینه اعلام کرده است: خرید بیمه آتش‌سوزی پس از حادثه پلاسکو تا 500 برابر رشد کرده و صدها برابر قبل از حادثه پلاسکو افزایش یافته است و بیشتر کسانی که در روزهای اخیر به شرکت‌های بیمه برای انعقاد قرارداد بیمه آتش‌سوزی مراجعه می‌کنند از صاحبان حرفه‌های خرد هستند. این موضوع نشان می‌دهد که مردم نباید منتظر حادثه و بعد به‌دنبال پوشش آن باشند، باید وضعیت شهری مانند تهران و کسب‌وکارها و چالش‌های زندگی شهری را در نظر داشته باشیم و ایمنی و مدیریت ریسک زندگی و کسب‌وکار خود را افزایش دهیم.

    صفرزاده یادآوری کرد: بر مبنای قانون، فعالان اقتصادی مکلفند مسئولیت هر نوع خسارت و حوادث ناشی از فعالیت شغلی خود را که ممکن است به افراد دیگر وارد کنند، زیر پوشش بیمه مسئولیت قرار دهند و اگر در بروز حادثه بر مبنای نظر مراجع قضایی، مقصر حادثه بیمه‌نامه نداشته باشد و مقصر قلمداد شود، موظف است به‌تنهایی، خسارت زیاندیدگان را جبران کند.

    براساس آمارهای رسمی بیمه مرکزی ایران در سال 1394 سهم بیمه آتش‌سوزی از کل بازار بیمه 4.7 درصد بوده است که این سهم در آبان سال جاری به 3.88 درصد رسیده است.

    هرچند بروز حوادثی مانند پلاسکو تلنگری برای واحدهای تجاری است ولی برخی از کارشناسان صنعت بیمه و از جمله رئیس پژوهشکده بیمه اعتقاد دارند که تنها با افزایش فروش بیمه‌نامه مشکل حل نمی‌شود و باید ریسک‌های موجود در کشور مدیریت شود.

    غدیر مهدوی همچنین معتقد است: مهم‌ترین وظیفه بیمه مرکزی ایران مدیریت ریسک و کاهش آن است نه افزایش فروش بیمه‌نامه. حتی اگر این بیمه هم اجباری شود فرقی نمی‌کند و خسارات آن باقی می‌ماند. باید با یک برنامه دقیق ریسک را با نظارت و همکاری دستگاه‌ها کاهش داد، همان کاری که ژاپن و آلمان توانستند در 5 سال تعداد کشته‌های تصادفات خود را به نصف کاهش دهند که این کار با نظارت جدی و فرهنگ‌سازی ممکن شد.

    به گزارش تسنیم، شرکت‌های بیمه باید تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنند و انواع بیمه‌های آتش‌سوزی، عمر و حوادث را به اطلاع مردم برسانند تا همه افرادی که امروز خود را بی‌نیاز احساس می‌کنند و لحظه‌ای دیگر پر از نیاز و مشکل می‌شوند، خود را در برابر حوادث بیمه کنند و با پوشش بیمه‌ای مناسب به فعالیت مشغول شوند.

    موضوع دیگر این است که تا زمانی که حادثه‌ای رخ ندهد، افراد به تبلیغات شرکت‌های بیمه توجه ندارند، اما وقتی چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد متوجه می‌شوند که حادثه خبر نمی‌کند و هر آن احتمال ریسک و خطر وجود دارد و لذا باید پوشش بیمه‌ای مناسبی برای زندگی و کسب‌وکار خود داشته باشیم. مردم باید قبل از حادثه پیشگیری و پیش‌بینی کنند تا یک‌باره با سوختن سرمایه و اموال و دارایی خود مواجه نشوند.

    به گزارش تسنیم، ذکر این‌ نکته‌ ضروری‌ است‌ که‌ پوشش‌ بیمه‌ آتش‌سوزی‌ برای‌ اولین‌ بار جهت‌ حفظ و حراست‌ اماکن‌ تجاری‌ و منازل‌مسکونی‌ در اروپا به‌ وجود آمد. بلافاصله‌ بعد از آتش‌سوزی‌ بزرگی‌ که‌ در سال‌ 1666 در لندن‌ از یک‌ دکان‌ نانوایی‌ آغاز شد و به‌زودی‌ به‌ ساختمانهای‌ مجاور توسعه‌ پیدا کرد و در نتیجه‌ 400 کوچه‌ و خیابان‌ شهر لندن‌ به‌‌مساحت‌ تقریبی‌ 175 هکتار شامل‌ حدود 13000 واحد مسکونی‌ و تجاری‌ از بین‌ رفت‌، لزوم‌ ارائه‌ پوششهای‌ بیمه‌ای‌ آتش‌سوزی احساس‌ شد.

    این‌ آتش‌سوزی‌ چهارروزه‌ که‌ خسارات‌ جبران‌ناپذیری‌ به‌ بار آورد باعث‌ شد که‌ سایر کشورهای‌ اروپایی‌ به‌‌فکر ارائه این‌ پوشش‌ها بیفتند و به‌ همین‌ دلیل‌ اولین‌ پوششهای‌ بیمه‌ای‌ آتش‌سوزی‌ توسط اتحادیه‌های‌ صنفی‌ پیش‌بینی‌ شد.

    در مورد خسارات‌ ناشی‌ از آتش‌سوزی‌، بسیاری‌ از مردم‌ به‌ مفاهیم‌ آتش‌، آتش‌سوزی‌ و خسارات ناشی‌ از آتش‌سوزی‌ استناد می‌کنند، بدون‌ این‌ که‌ از نقطه‌نظر قوانین‌ بیمه‌ای‌ از تعریف‌ دقیق‌ آتش‌سوزی‌ و مفهوم‌ واقعی‌ آن‌ اطلاع‌ داشته‌ باشند بنابراین در عرف بیمه‌، خسارات ناشی از آتش مفید (آتش بخاری‌، اجاقهای پخت‌‌وپز) تا زمانی‌ که در مکان‌ تعبیه‌ شده‌ قرار داشته‌ باشد دارای‌ پوشش‌ بیمه‌ای‌ نیست‌، لذا در بیمه‌نامه‌ آتش‌سوزی‌ آتش‌ را چنین‌ تعریف‌ کرده‌اند "در این‌ بیمه‌نامه‌ منظور از آتش‌ عبارت‌ است‌ از ترکیب هر ماده‌ با اکسیژن‌ به‌‌شرط آن‌‌که‌ با شعله‌ همراه‌ باشد.

    در بیمه‌نامه‌ آتش‌سوزی‌، نه‌‌تنها خطرات‌ مستقیم‌ ناشی‌ از آتش‌سوزی‌ تحت‌ پوشش‌ قرار دارد، بلکه خسارات‌ غیرمستقیم‌ ناشی‌ از نشت‌ حرارت‌، دود، خاکستر، آب‌، مواد شیمیایی‌ آتش‌نشانی‌ و خراب‌شدن‌ مورد بیمه‌ هم‌ دارای‌ پوشش‌ بیمه‌ای‌ است‌. شرکتهای‌ بیمه‌، بیمه‌نامه‌های‌ آتش‌سوزی‌ را به‌ چندین‌صورت‌ صادر می‌کنند که‌ هریک‌ از آنها به‌‌منظوری‌ و با هدف‌ ارائه‌ خدمت‌ مناسب‌ خواست‌ و میل بیمه‌گذاران‌ طرح‌ریزی‌ شده‌ است‌ تا بخشی‌ از مشکلات‌ آنها را حل‌ کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو