عصر بازار

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد

افزایش وام ۸۰ میلیونی در دستور کار نیست

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه به غیر از بانک مسکن شبکه بانکی هنوز اراده لازم برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارند، گفت: افزیش سقف وام ۸۰ میلیونی مسکن،کاهش نرخ سود آن و بالا رفتن مدت بازپرداخت (در حال حاضر ۱۲ سال) در دستورکار بانک مسکن نیست.

افزایش وام ۸۰ میلیونی در دستور کار نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، محمدهاشم بت‌شکن در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه آیا سقف وام 80 میلیونی مسکن سال آینده افزایش خواهد یافت؟ گفت: در حال حاضر با قاطعیت نمی‌توان شرایط سال آینده را پیش‌بینی کرد، بنابراین باید در مورد افزایش سقف وام 80 میلیون بانک مسکن به شرایط توجه ویژه‌ای داشت و پیش‌بینی که دارم این است که سقف وام افزایش نخواهد یافت.

    وی افزود: البته از تدابیر ویژه‌ای برای اینکه حق انتخاب به مردم زیادتر شود استفاده خواهیم کرد، یعنی به جای اینکه سقف وام مسکن را افزایش دهیم، یک حساب ترکیبی بدون سپرده و با سپرده برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که پس از تصویب، به اطلاع عموم خواهد رسید.

    بت‌شکن تأکید کرد: کاهش نرخ سود 80 میلیونی خرید مسکن که در حال حاضر برای بافت‌های فرسوده 8 درصد و برای سایر مناطق 9 درصد است، کاهش نخواهد یافت و افزایش مدت بازپرداخت که در حال حاضر 12 سال است، در دستورکار بانک مسکن نیست.

    مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید گفته می‌شود بانک مسکن از محل وصول اقساط مسکن مهر تسهیلاتی به سایر بانک‌ها اعطا می‌کند، گفت: با پیگیری‌هایی که بانک مسکن انجام داد، بازپرداخت اقساط بانک مسکن مهر جزو تعهدات متقاضیان است و در 10 ماهه سال جاری تاکنون 3 هزار و 300 میلیارد تومان بازپرداخت اقساط مسکن مهر وصول شده است.

    وی تأکید کرد: سؤال من این است که بانک مسکن برای این وصولی ها چه اقدامی باید انجام دهد. برای پاسخ دادن به چند ابهامی که وجود دارد باید توضیحاتی را ارائه دهم. بانک مسکن یک مخزن منابع دارد که از چند ورودی منابع وارد آن می‌شود.

    بت‌شکن ادامه داد: یکی از این ورودی‌ها، سپرده‌های جدید و یکی دیگر از این ورودی‌های منابع، این است که بانک مسکن تسهیلاتی از سال‌های گذشته بابت فروش اقساطی وصول کرده است و یا اینکه تسهیلاتی از طریق اوراق که در ده ماه سال جاری حدوداً 4 هزار میلیارد تومان بوده است، تأمین منابع شده است.

    وی افزود: پس وصولی‌های ما از مسکن مهر و یا تسهیلاتی که داده شده است، تنها یک چهارم این ورودی‌ها را تشکیل می‌دهد. حال تمام این ورودی‌ها در یک مخزن خزانه بانک جمع می‌شود، پس بانک مسکن باید این منابع را به کار گیرد، هر چند باید به این موضوع توجه کرد که بانک مسکن کاری ندارد که این منابع به طور مشخص مربوط به کدام بخش است.

    بت‌شکن با اشاره به اینکه 15 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات از همین مخزن پرداخت شده است، گفت: بانک‌ها همواره حدود 5درصد از سپرده را باید وجه نقد و ذخیره احتیاطی خود قرار دهند، این 5 درصد بهترین حالت برای هر بانکی است که بتواند این 5 درصد را صرف صندوق، خرید اوراق مشارکت و یا خرید اسناد خزانه کند و یا در بهترین حالت به بانک‌های دیگر تسهیلات یک‌شبه اعطا کند.

    وی تصریح کرد: این ذخیره احتیاطی 5 درصدی همواره در حال چرخش است، پس بانک مسکن از این مخزن باید به نحو احسن استفاده کند.

    بت شکن با اشاره به اینکه در نه ماهه سال جاری کل شبکه بانکی 382 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که 44 درصد رشد داشته است، گفت: اگر بخش مسکن را ببینیم، تسهیلات بخش مسکن به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است که 24 درصد رشد داشته است و متأسفانه با رکود مسکن، سهم تسهیلات بخش مسکن و ساخت از کل تسهیلات شبکه بانکی فقط 8.9 درصد است که یک روند کاهشی داشته است.

    به گفته بت‌شکن، تسهیلات شبکه بانکی برای بخش مسکن در سال نود و دو 12 درصد، در سال 93 حدود 11.8 درصد، در 9 ماهه سال 94 حدود 10 درصد و در سال 95 به 8.9 درصد رسیده است.

    وی افزود: این روند کاهشی نشان می‌دهد که هنوز شبکه بانکی اراده لازم را برای پرداخت تسهیلات مسکن ندارد، اما بانک مسکن تسهیلاتی که در 9 ماهه امسال پرداخت کرده است 15 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است که 27 درصد رشد داشته است.

    بت‌ شکن با بیان اینکه تنها بانک تخصصی و توسعه‌ای در بخش مسکن، موفق شد در این دوره (فعالیت دولت یازدهم) با استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای متنوع، هر دو سمت عرضه و تقاضای مسکن را تقویت کند، افزود: مهمترین گام در تامین مالی مسکن، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای پرداخت تسهیلات به خانه‌اولی‌ها بود.

    بت‌ شکن دومین گام اثربخش برای تحریک بخش مسکن در مسیر خروج از رکود را کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم در چندین مرتبه اعلام کرد که مطابق آخرین تصمیم در نیمه امسال، در حال حاضر تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم در بافت‌های فرسوده با نرخ سود 8 درصد و در سایر مناطق شهری با نرخ سود 9/5 درصد متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

    مدیر عامل بانک مسکن تاسیس شرکت تامین سرمایه در اواخر سال 93 زیر نظر گروه مالی بانک مسکن را گام دیگر عنوان کرد که با هدف انجام فعالیت‌های سبدگردانی و خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری، معامله‌گری و بازاریابی و بطور کلی تامین نیازهای بخش مسکن از طریق بازار سرمایه، این شرکت فعالیت خود را آغاز کرد.

    وی افزود:راه‌اندازی صندوق پروژه‌ها و اخذ مجوز تامین و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، چهارمین گام بانک مسکن در این دوره بوده است که محصول آن در حال حاضر به شکل فعالیت صندوق زمین و ساختمان نسیم، شمال‌غرب و نارون، قابل ردیابی است.

    وی گفت:بانک مسکن در سال جاری با اجرای طرح تضمین معاملات اقساطی در راستای ایجاد رونق مسکن، پنجمین گام را برای رونق‌بخشی به بازار ملک برداشت. این اقدام در کنار راه‌اندازی حساب امانی در راستای ساماندهی بازار پیش‌خرید و پیش‌فروش آپارتمان، دو ابزار کارآمد برای سمت عرضه مسکن و البته سمت تقاضا در جهت تسهیل معاملات غیرنقد ملک محسوب می‌شود.

    بت‌شکن گام‌های بعدی بانک را که منجر به رشد معاملات خرید مسکن در شهرهای مختلف کشور طی ماه‌های گذشته از سال جاری شده است را شامل «افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز، افزایش سقف تسهیلات مسکن زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم، تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات ساخت آن هم به شکل تسهیلات بدون سپرده و همچنین راه‌اندازی بازار رهن ثانویه از طریق انتشار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی» عنوان کرد.

    وی با بیان اینکه سهم مسکن و ساختمان از کل تسهیلات شبکه بانکی 8.9درصد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال1.1درد کاهش یافته است،افزود:تاکنون 505هزار میلیارد تومان برای 2میلیون و 359هزار مسکن مهر پرداخت شده که از این تعداد یک میلیون و 726هزار و 629واحد تحویل و فروش اقساطی شده است.

    مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به افزایش سقف 10میلیون تومانی  وام مسکن مهر گفت: از امروز1266شعبه بانک مسکن آمادگی پرداخت متمم10میلیون تومانی مسکن مهر را دارند.

    بت شکن با اعلام اینکه افزایش وام 10میلیون تومانی شامل 390هزار واحد می شود،افزود: میزان مطالبات ما در طرح مسکن مهر 2100میلیارد تومان است.

    بت شکن با بیان اینکه از ابتدای امسال سیاست اعتباری تسهیل شد به این دلیل که گمان می‌کنیم مسکن پیشران خروج از رکود اقتصاد است، اظهار کرد: در این راستا برای سازندگان تسهیلات با نرخ سود 18 درصدی پرداخت شد. این تسهیلات بدون  رسوب حساب و به شرط این‌که انبوه‌ساز اهلیت اعتباری را داشته باشد، پرداخت می‌شود.

    وی با بیان این‌که تاکید پرداخت این تسهیلات برای قشر ضعیف و برای واحدهای کمتر از 80 متر پرداخت شده است، تصریح کرد:‌ چنانچه انبوه‌سازان از فناوری‌های جدید یا صنعتی‌سازی که منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساخت و سازها شود در اولویت دریافت تسهیلات 150 میلیون تومانی به ازای هر واحد قرار می‌گیرند.

    وی با یادآوری این‌که برای قشر خاص جامعه سیاست خاصی را در پیش گرفته‌ایم، افزود: برای مسکن ایثارگران وام 83 میلیون تومانی با نرخ سود 4 درصد و بازپرداخت 20 ساله اعطا می‌شود، علاوه بر این‌که در بخش مسکن روستایی نیز پرداخت تسهیلات برای 30 هزار واحد آغاز شده است.

    وی با اشاره به  این‌که بانک مسکن بزرگترین بانکی است تسهیلات را برای بافت فرسوده اختصاص داده گفت:‌امسال سهمیه تسهیلات بافت فرسوده بالغ بر 100 هزار فقره بوده است.

    مدیرعامل بانک مسکن همچنین با بیان این‌که امسال برای اولین‌بار طی 25 سال اخیر نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز تک رقمی شد،‌ اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته راه‌اندازی موسسات پس‌انداز تسهیلات مسکن منطقه‌ای در شورای پول و اعتبار تصویب شده است. سازو کارهای این موسسات توسط بانک مسکن تعیین شده و بخش خصوصی مجری آن خواهد شد.

    بت‌شکن با بیان این‌که حداکثر سهم بانک مسکن در این موسسات 20 درصد است، افزود: مطابق مصوبه دولت بانک مسکن 2 میلیون تن سیمان برای پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی را از منابع خود و با تضمین دولت خریداری می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی