عصر بازار

۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از اول سال وصول شد

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور مالیاتی ایران اعلام کرد: ۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از اول سال دریافت شده است.

۸۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از اول سال وصول شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، سید کامل تقوی‌نژاد گفت : مالیات متعلق به همه ارکان نظام است و همه قوای کشور باید دست به دست هم دهند و تعاملی مثبت برقرار کنند تا بتوانیم مالیات را به‌عنوان حقوق حقه دولت و بیت المال؛ به طور کامل و عادلانه وصول کنیم.

    تقوی‌نژاد با بیان اینکه از ابتدای ورود به سازمان امور مالیاتی کشور بحث اعتماد به مردم را سرلوحه خود قرار داده اند ، اظهار داشت : در اقتصاد باید مشارکت مردم پررنگ‌تر دیده شود و در عرصه مالیاتی نیز باید به مردم و مؤدیان‌مان اعتماد کنیم و برای آن ارزش قائل شویم.

    وی با تأکید بر اینکه مؤدی محوری و مشتری مداری جزو برنامه‌های اساسی ما است، گفت: ما در 25 درصد درآمدهای مردم شریک هستیم. لذا نگاه ما به مردم یک نگاه تعاملی است.

    رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بحث شفافیت را از دیگر موضوعات حائز اهمیت در این حوزه دانست و گفت: بخش عمده اقتصاد ما زیر زمین است یا به دلیل فرار مالیاتی نمی‌توانیم از بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی مالیات وصول کنیم لذا باید به سمت شفافیت برویم.

    وی همچنین به بحث سلامت در نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: بحث سلامت هم در ارتباط با کارکنان و هم در ارتباط با مؤدیان مطرح می‌شود، بحث دیگر نیز بحث عدالت است که هم در زمینه وصول و هم در زمینه خرج مالیات باید رعایت شود و باید این تلقی در اذهان ایجاد شود که از دانه درشت‌ها که درآمد کلان دارند نیز مالیات گرفته می‌شود.

    تقوی‌نژاد اعلام کرد: در کشور ما در حال حاضر مجموع مالیات و عوارض، 7.3 درصد از تولید ناخالص داخلی ما را تشکیل می‌دهد که این رقم در افق برنامه ششم باید به حدود 11 درصد برسد.

    رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه سهم مالیات در درآمدهای دولت رو به افزایش است، اظهار داشت: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبری به دولت ابلاغ فرمودند باید میزان اتکای دولت به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند و باید به سمت درآمدهایی برویم که بتواند از اقتصاد داخلی ما نشأت بگیرد و اقتصاد کشور را از تکانه‌ها حفظ کند.

    وی با بیان اینکه در بودجه سال 96 منابع عمومی دولت حدود 330 هزار میلیارد تومان است، گفت: از این رقم واگذاری دارایی مالی حدود 13 درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای حدود 36 درصد سهم دارند و درصد سهم درآمدها که مالیات نیز در این بخش قرار می‌گیرد حدود 49 درصد از بودجه کل است.

    تقوی‌نژاد افزود: هم‌اکنون سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدها حدود 36 درصد است و نزدیک 50 درصد از بودجه جاری کشور نیز با مالیات تأمین می‌شود.

    تقوی‌نژاد یادآور شد: پارسال 68 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردیم که این رقم
    امسال به 87 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که با احتساب 14 هزار میلیارد تومان از عوارض در مجموع در بودجه سال‌جاری پیش‌بینی شده که 101 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم که استنباط‌مان این است که بالای 90 درصد این درآمدها محقق می‌شود ولی هم اکنون منهای عوارض 80 تا 81 هزار میلیارد تومان درآمد به دست آوردیم. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه تلاش می کنیم همه این مالیات را وصول کنیم، تأکید کرد: برغم این موضوع تحت هیچ شرایطی مبنای کار را فشار بر مؤدیانی که در تور مالیاتی ما هستند ، نمی‌گذاریم.

    وی اظهار داشت: باید همه کمک کنیم تا چرخه اقتصاد کشور به سمت رونق و پیشرفت برود البته ما نیز در این راستا اقداماتی مثل تقسیط، بخشودگی و بحث استردادی راحت‌تر مالیاتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

    تقوی‌نژاد اعلام کرد: امسال مبنای کار را وصول مطالبات از کسانی که از گذشته بدهی داشتند گذاشتیم و تاکنون نیز توانستیم نزدیک به 13500 میلیارد تومان از مطالبات گذشته را دریافت کنیم البته یکسری از مالیات‌ها مجدداً تبدیل به بدهی خواهد شد.

    تقوی‌نژاد با بیان اینکه عمده فعالیت‌مان را گسترش پوشش مالیاتی بنا گذاشتیم و در جهت شناسایی مؤدیان جدید و گسترش پایه مالیاتی کار کرده‌ایم ، خبر داد : از شهریور امسال اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی را در سازمان امور مالیاتی کشور راه‌اندازی کردیم تا مؤدیان جدید را شناسایی کنیم و در این زمینه از اداره کل مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد و دارایی کمک گرفتیم که در این رابطه 220 فقره به ما معرفی شدند که به 90 فقره رسیدگی کردیم؛ از این تعداد 13 مورد کسانی هستند که مالیات خود را پرداخت کرده و 77 مورد نیز کسانی هستند که مؤدی ما نبودند اما در اقتصاد فعالیت می‌کردند که آنها را فرا خواندیم و با اسناد و مدارکی که به آنها نشان دادیم بدهی مالیاتی‌شان را وصول کردیم ؛ براین اساس 990 میلیارد تومان در این سه ماه مالیات کسب کردیم.

    رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین در خصوص مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه 96 نیز اظهار داشت: مدت اجرای آزمایشی پنج ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده به پایان رسیده و ما نیز امسال در تبصره شش قانون بودجه پیشنهاد دادیم که این قانون مثل سنوات یکسال قبل تمدید شود.

    وی با بیان اینکه تکیه گاه جدی این قانون بر شفافیت اقتصادی است، گفت: اشکالات این قانون براورد شده است و در این زمینه لایحه‌ای در دولت تهیه شده که مراحل نهایی خود را سه هفته پیش در دولت گذرانده است که پس از جمع‌بندی مواد تقدیم مجلس خواهد شد.

    رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه امسال بیش از سه هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری تهران گذاشتیم یادآور شد: سال گذشته نیز بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان درآمد بین شهرداری‌ها تقسیم شد.

    وی افزود: در حال حاضر حدود50درصد از مالیات از ناحیه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است و 50درصد بقیه از طریق مالیات سایر منابع به صورت مستقیم دریافت می ‌شود.

    تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه مالیات را بهتر و بیشتر از این می‌ توان گرفت ، افزود : طبق قانون هر شخصی که در ایران فعالیت می ‌کند یا اینکه هر ایرانی که درآمدی در خارج از کشور دارد باید مالیات پرداخت کند ، اظهار داشت: مالیات بر مبنای قانون دریافت می‌شود لذا در حال حاضر بجز وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و بخش‌هایی که به شهرداری‌ها تأکید شده تمام اشخاص در کشور مالیات می‌دهند.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هیچ شخص حقیقی و حقوقی مستثنی از مالیات نیست ادامه داد: همه نهاد‌ها و سازمان‌ها مالیات پرداخت می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه تمامی منابع را در 7 طبقه عملیاتی کرده‌ایم، اظهار داشت: در طرح جامع بنا بر این است که بیش از90 درصد پرونده‌ها بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار بگیرد. تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه تا الان800 میلیون رکورد اطلاعات در سامانه فراهم شده است، گفت: 3/5 میلیون مؤدی شناسایی شده‌اند ضمن اینکه امسال300 هزار مؤدی جدید اضافه شده است.

    وی با تأکید بر اینکه باید به سمت عدالت بیشتر حرکت کرد، افزود: همین 300 هزار پرونده را اخیراً به دست آورده‌ایم و از طریق سامانه‌ها در سیستم شناسایی کرده‌ایم.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه اطلاعات شفاف از فعالیت مؤدیان نداریم، گفت: به مؤدیان عزیز عرض می‌کنم که اطلاعات دقیق ارائه بدهند و اگر اطلاعات دقیق عرضه نشود ما قابلیت پیدا کردن اطلاعات دقیق را داریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو