عصر بازار

بدون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌توان تورم را کنترل کرد

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: با اعمال قوانین مالیاتی در بازار‌های غیرمولد، توازن در اقتصاد برقرار شده است و تا زمانی که بازده دارایی‌ها تنظیم نشود، نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

بدون مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌توان تورم را کنترل کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در برنامه بالاتر به موضوع مالیات بر عایدی سرمایه آری یا خیر، با حضور جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف و وحید عزیزی کارشناس اقتصادی پرداخته شد.

    جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف گفت: کسی که در کشور متولد می‌شود باید دارای شناسه اقتصادی باشد، متاسفانه ما در تمامی بخش‌های کشور اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... و با توجه به تورم موضوع مالیات بر عایدی سرمایه معنی ندارد و این قانون از سال 98 هنوز اجرایی نشده است.

    او گفت: به نظر من باید بر مالیات عایدی سرمایه کار کارشناسی کرد، ما با اصل موضوع مخالف نیستیم، ولی باید زیرساخت‌های مالیات بر عایدی سرمایه انجام شود، امروز ما در تمامی کالا‌ها مالیات می‌گیریم. 

    جعفریان طرح مالیات بر عایدی سرمایه را موثر در اقتصاد کشور دانست و گفت: با توجه به اهمیت این طرح، باید در این موضوع سریعتر اقدام شود که با کمک بخش خصوصی می‌توان به سرعت این لایحه را آماده کرد و به مجلس ارائه داد، مجلس ما متاسفانه بخشی نگر است، این قانون اگر قرار است تصویب شود باید زیر ساخت آن اجرا شود. 

    او افزود: ما از تجربه دیگران استفاده نمی‌کنیم و به همین منظور درجا زده و فقط می‌خواهیم خودمان تجربه کنیم که نشان می‌دهد نخواهیم توانست سرانجام خوبی داشته باشیم.

    جعفریان با اشاره به سیستم مالیاتی ترکیه که می‌گوید اگر قبل از یک سال پس از خرید کالای سرمایه‌ای باید 40 درصد آن را به صورت مالیات بپردازید، گفت: اگر در یک سال کالایی به سه برابر قیمت فروخته شود یعنی سفته بازی اتفاق افتاده و باید مالیات آن پرداخت شود.

    او ادامه داد: نظر ما هم مبنی بر این بود که طرح مالیات بر عایدی سرمایه، جلوی سفته بازی و انباشت سرمایه در بخش‌های غیر مولد را بگیرد.

    جعفریان افزود: این طرح باید جلوی انباشت سرمایه را بگیرد تا در بخش‌های مولد هزینه شود.

    جعفریان با اشاره به درآمد مالیاتی دولت آمریکا و برزیل از طلا و مازاد درآمد، گفت: ما گرفتار اقتصاد بدی هستیم و برای تامین کسری بودجه می‌خواهیم از مردم مالیات بگیریم.

    او افزود: این شیوه مالیات گیری مختص کشور‌های پیشرفته است و برای توزیع مجدد درآمد و انباشته نشدن ثروت به کار می‌رود و در ایران با هدف جلوگیری از واسطه گری و سفته بازی به آن روی آورده‌اند.

    در ادامه عزیزی کارشناس اقتصادی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در تمامی کشور‌ها در حال اجرا است و تنها برای ایران نیست،16 سال است که این طرح قرار بود اجرایی شود که هنوز اعمال نشده است.

    او افزود: در این خصوص از سوی وزیر اقتصاد هم از مجلس این موضوع مالیات بر عایدی سرمایه مطالبه شد که جوابی دریافت نشد، سال 93 این موضوع از مجلس خارج شد و مجددا در سال 97 مطرح شد و تا امروز موضوع مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نشده است. این یک سوال جدی است که چرا آقایان مخالف این موضوع هستند؟

    عزیزی تصریح کرد: به ندرت کشور‌های دیگر تورم را در نظر می‌گیرند، سال‌ها است با پیدایش نگاه پول درونزا، نگاه قدیمی منسوخ شده است و اعطای تسهیلات رابطه مستقیمی با سودآوری بازار‌ها دارد.

    عزیزی گفت: در واقع مسئولین اگر بتوانند بازار‌ها را مدیریت کنند، می‌توانند تقاضای تسهیلات را نیز کنترل کنند، چراکه به دلیل سود بالا و ریسک پایین چنین بازار‌های غیرمولدی، در نهایت تسهیلات به این بازار‌ها انتقال پیدا می‌کند.

    عزیزی خاطرنشان کرد: در سایر کشور‌ها علاوه بر برطرف کردن موانع تولید و کسب و کار، با اعمال قوانین مالیاتی در بازار‌های غیرمولد، توازن در اقتصاد برقرار شده است و تا زمانی که بازده دارایی‌ها تنظیم نشود، نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

    عزیزی گفت: نمایندگان بیان کردند که باید زیر ساخت‌های اجرایی مفصل آماده شود، من معتقدم زیر ساخت لازم برای اجرای این طرح مالیات بر عایدی سرمایه مهم نیست، مالیات بر عایدی سرمایه بیشتر به ثروتمندان می‌رسد و هیچ مالیاتی دریافت نمی‌شود.

    این کارشناس مالیاتی تأکید کرد: در بحث تورم باید این نکته مد نظر قرار گیرد که وقتی قرار است مسئولان با پدیده‌ای مقابله کنند باید با قوی‌ترین ابزار با آن مقابله شود.

    عزیزی گفت: البته برای اصابت این مالیات به هدف و به مشکل نخوردن مردم عادی، در طرح فعلی مجلس 99 درصد افراد معاف شده‌اند و یک درصد افراد که مشکل اصلی هستند مورد هدف قرار گرفته‌اند.

    وی در پایان گفت: اظهارنامه‌ای بودن اخذ مالیات بر عایدی سرمایه یعنی کاهش اثر بازدارنده این ابزار و تا زمانی که بخواهد وصول شود اتفاقات بسیاری در اقتصاد افتاده و خیلی کنترل کننده نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی