عصر بازار

انتقاد معاون طیب‌نیا از بند اضافه شده به قانون مالیات بر ارزش‌افزوده

عصر اعتبار- رییس کل سازمان امور مالیاتی با انتقاد از بند اضافه شده به قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون تلفیق، گفت: اگر این بند از قانون تصویب شود سازمان ما به شدت مخالف آن است و این را زمینه ای برای بروز مشکلات میان اصناف می داند.

انتقاد معاون طیب‌نیا از بند اضافه شده به قانون مالیات بر ارزش‌افزوده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سیدکامل تقوی نژاد در برنامه ای تلویزیونی افزود: به پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق ، بندی به این قانون اضافه شده که طبق آن مصرف مالیات بر ارزش افزوده یک مصرف نهایی است.
    رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: صندوق های مکانیزه فروش از قوانینی همچون قانون مقررات صنفی، قانون برنامه پنجم توسعه و قانون اصلاح مالیات های مستقیم که به طور واضح ذکر شده پیروی می کنند.
    تقوی نژاد تصریح کرد: با توجه به برداشت هایی که از این موضوع می شود ،در حلقه های مختلف قیمت اولیه در می اید و برداشتی دیگر مبنی بر این است که مالیات بر ارزش افزوده در حلقه آخر از مصرف کننده دریافت شود.
    وی گفت: اگر برداشت مبنی بر این باشد که مالیات در حلقه ی آخر از مصرف کنندگان دریافت شود ، ایجاد تنش خواهد کرد؛ ما زمان کافی برای تجهیز 5 میلیون واحد صنفی به کامپیوتر و دفاتر رایانه ای و آموزش های لازم در پایان سال نداریم.
    تقوی نژاد افزود: اگر این بند از قانون تصویب شود سازمان ما به شدت مخالف این بند است و این را زمینه ای برای بروز مشکلات میان اصناف می داند؛ ما یا امیدواریم که این بند تصویب نشود یا اینکه تغییراتی در بند یاد شده ایجاد شود.
    معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی افزود: از طرف دیگر بخشی از درآمد شهرداریها از مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود که با اجرایی شدن این بند، شهرداریها هم ریالی نمی توانند مالیات دریافت کنند.
    یادآور می شود، قانون مالیات بر ارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 53 ماده و 47 تبصره در تاریخ 1387/2/17 در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا در مدت آزمایشی 5 سال از تاریخ اول مهرماه 1387 به اجرا گذاشته شد حال با پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی بندی که مربوط به تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده بود، برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارجاع شده است.
    براساس بند (ب) تبصره 6 ماده واحده لایحه مذکور؛ مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/2/17 و اصلاحات بعدی آن تا پایان سال 1396 تمدید می‌شود. مأخذ مالیات بر ارزش افزوده، ارزش محصول برای مصرف نهائی است.
    براساس این گزارش در جریان بررسی بند مذکور؛ دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رأی گیری اظهار داشت: این بند ابهام دارد و لازم است که برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.
    وی با بیان اینکه مجلس در این زمینه نباید عجله داشته باشد، تصریح کرد: اصل این کار صحیح است و مجلس نیز به آن رأی داد، اما از آنجایی که برای برخی صنوف مشکل به وجود خواهد آمد و برای برخی دیگر نامناسب است، باید اجازه بدهیم تا تقسیم بندی های لازم انجام گیرد.
    لاریجانی با اشاره به اینکه پس از کسب رأی لازم برای تصویب، این بند به کمیسیون ارجاع می شود، گفت: درست است که این بند رأی آورده، لیکن می توانیم برای رفع ابهام آن کمیسیون دوباره این موضوع را بررسی کند که اگر لازم است آورده شود و در غیر اینصورت رفع ابهام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی