عصر بازار

معاون وزیر شهرسازی تشریح کرد

ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌استیجاری

عصر اعتبار- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام تصویب طرح مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب «مسکن حمایتی» و «مسکن اجتماعی»، ابعاد ساخت این طرح را تشریح کرد و گفت: ساخت و بهره‌برداری از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب‌ «مسکن حمایتی» و «مسکن اجتماعی» تا سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌استیجاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ابعاد مختلف اجرای طرح مسکن اقشار کم درآمد را که در دو قالب مسکن اجتماعی (مسکن استیجاری) و مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) بوده و در هیات دولت به تصویب رسیده است تشریح کرد. برمبنای این طرح ساخت 500 هزار واحد مسکونی از سال آتی تا سال 1400 در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌حمایتی طرح‌ریزی شده است، افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران، مسئولیت اجرایی تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌اجتماعی و مسکن‌حمایتی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در طول برنامه ششم و از سال آینده (96) تا سال 1400، حمایت سالیانه از 100 هزار واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد در دو قالب یاد شده (مسکن‌حمایتی و مسکن‌اجتماعی) در دستور کار است که در مجموع تا پایان 1400 ساخت 500 هزار واحد مسکونی در این طرح مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

    به گفته مظاهریان، در این طرح، بخش‌های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است که یک بخش آن مسکن حمایتی است. در این بخش کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض مطرح است و وظایفی را برعهده بانک‌مرکزی برای تعیین بانک‌عامل و اعطای تسهیلات موضوع مورد تصویب، گذاشته است.

    وی نوع کمک‌ها در طرح مسکن‌حمایتی را شامل تسهیلات ساخت مسکن ملکی، تسهیلات خرید مسکن ملکی، کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی به هر واحد مسکونی تا 70 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: تعداد تسهیلات ساخت ملکی سالیانه از سال آتی تا 1400، برای 10 هزار واحد مسکونی است که در جمع پنج سال، 50 هزار فقره وام خواهد شد. همچنین تعداد تسهیلات خرید مسکن ملکی برای سال‌های 96 تا 1400 به ازای هر سال، 20 هزار واحد مسکونی و جمعاً 100 هزار فقره طی 5 سال آتی می‌باشد. در کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر که به ازای هر واحد مسکونی 70 میلیون ریال تعلق می‌گیرد در طی 5 سال آتی، سالیانه 5 هزار واحد و جمعا برای 25 هزار واحد مسکونی است.

    مظاهریان یکی دیگر از ابعاد تامین مسکن اقشار کم درآمد را مسکن اجتماعی و کمک به ساخت مسکن استیجاری برشمرد و به پایگاه خبری وزارت شهرسازی گفت: ما در زمینه مسکن استیجاری نهادهای خوب و حرفه‌ای نداریم و در حقیقت مسکن استیجاری به صورت شخصی اداره می‌شود و افراد ساختمان‌های مازاد خود را اجاره می‌دهند. در حالی‌که این طرح در تلاش است تا ساخت مسکن استیجاری را در دستور کار قرار داده و این فعالیت را در بازار مسکن بصورت حرفه‌ای نهادینه کند. همچنین پرداخت کمک اجاره و وام قرض‌الحسنه از دیگر ابعاد این برنامه است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ساخت مسکن استیجاری-ملکی به نسبت 40-60 از کل واحدهای ساخته شده، پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن‌اجتماعی در برابر تسهیلات مسکن حمایتی در این طرح، پرداخت کمک‌اجاره متناسب به شهرهای زیر 500 هزار نفر و شهرهای بالای 500 هزار نفر و وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن را از انواع کمک‌های مسکن‌اجتماعی برشمرد.

    وی گفت: ساخت مسکن استیجاری- ملکی به نسبت 40-60 از کل واحدهای ساخته شده طی 5 سال و هر سال 10 هزار واحد مسکونی است که جمعاً در پایان 5 سال، 50 هزار واحد مسکونی را در بر می‌گیرد. همچنین پرداخت تسهیلات به سازندگان مسکن اجتماعی طی سال های 96 تا 1400 سالیانه به میزان 15 هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است.

    مظاهریان افزود: پرداخت کمک اجاره در شهرهای زیر 500 هزار نفر در سال‌های 96 تا 1400، سالیانه 15000 هزار با مجموع 75 هزار واحد مسکونی است. در شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت، طی سال‌های 96 تا 1400، هر سال 20 هزار واحد مسکونی با مجموع 100 هزار واحد مسکونی مورد نظر خواهد بود.

    وی میزان وام قرض الحسنه ودیعه مسکن را سالیانه 5 هزار واحد مسکونی عنوان کرد.

    وی تصریح کرد: پرداخت کمک‌اجاره به شهرهای زیر 500 هزار نفر و هم شهرهای بالای 500 هزار نفر از برنامه‌های ما در طرح مسکن‌اجتماعی است که در هیات‌دولت تصویب شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو