عصر بازار

مدیرعامل بانک بین‌المللی پرشیا:

مشکل جدیدی برای ایرانیان در سیستم بانکی انگلیس ایجاد نشده است

عصر اعتبار- محمدرضا مسکریان مدیر عامل بانک بین‌المللی پرشیا روز شنبه گفت: تا آنجا که من مطلع هستم ،مشکل جدیدی برای ایرانیان مقیم انگلیس در سیستم بانکی این کشور اروپایی ایجاد نشده است.

مشکل جدیدی برای ایرانیان در سیستم بانکی انگلیس ایجاد نشده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مسکریان گفت: بسته شدن حساب بانکی برخی از ایرانیان در انگلیس مورد جدیدی نیست وعمدتا به گذشته بازمی‌گردد و شرکت حقوقی بلک استون که روزنامه گاردین گزارش روز جمعه خود را از آن گرفته، نیز در ظاهر وکالت برخی از این افراد که منجر به دریافت غرامت شده، بر عهده داشته است.
    وی اضافه کرد: تا آنجا که من مطلع هستم، مشکل جدیدی اخیرا در این خصوص ایجاد نشده است..
    مسکریان با بیان اینکه ' من در ماه‌های اخیر چیزی در مورد بسته شدن حساب‌های ایرانیان مقیم انگلیس نشنیده‌ام' گفت: با توجه به اهمیت بحث جرائم مالی و مساله پول‌شویی ، شهروندان ایرانی به‌هرحال بایستی میزان هشیاری و حساسیت خود را بالا ببرند.
    این کارشناس بانکی اضافه کرد: در کل بسته شدن حساب‌های بانکی برخی از مشتری های بانک ها در انگلیس که همه ملیت‌ها را می‌تواند در بربگیرد را بایستی با موضوع جرائم مالی و پول‌شویی در نظر گرفت.
    وی افزود: مشکل بسته شدن حساب برخی از ایرانی‌ها در انگلیس درگذشته، عمدتا به نحوه انتقال و یا دریافت پول از سوی آنها برمی‌گشت که براساس قوانین و مقررات اتحادیه اروپا و انگلیس غیرقانونی شمرده می‌شود.
    وی گفت: طبعاً حواله‌های پولی که از ایران به ‌صورت رسمی و از طریق بانکی وارد حساب افراد در انگلیس می شود، ازنظر بانک‌های انگلیسی غیرقانونی نبوده و مشکل‌زا نیست اما اگر انتقال پول به‌صورت نقدی و یا از طریق صرافی‌ها صورت بگیرد و این پول واریز به‌حساب افراد شود، این می‌تواند آثار منفی بر روی بانک‌های انگلیس با توجه به بحث پول‌شویی داشته باشد و به همین دلیل این بانک‌ها ممکن است با صاحبان این‌گونه حساب‌ها برخورد کنند.
    مدیرعامل بانک بین‌المللی پرشیا اضافه کرد: بر این اساس به نظرمی رسد که بسته شدن برخی از حساب‌های شهروندان ایرانی در زمان تحریم ها عمدتاً ناشی از یکسری عملیات مالی از مبدأ ایران بوده است که با استانداردهای بانکی انگلیسی منطبق نبوده‌اند.
    وی گفت: البته این مساله مختص به ایران نیست و سایر کشورهایی نیز که مثل ایران با محدودیت‌هایی ازنظر روابط مالی روبرو هستند، با این مساله مواجه می‌باشند.
    مدیرعامل بانک بین‌المللی پرشیا همچنین با اشاره به پیچیده‌تر و سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین مرتبط با جرائم مالی و پول‌شویی گفت: براساس دستورالعمل‌هایی که به بانک‌های اروپایی داده‌شده است، آنها بایستی از 28 ژوئن آینده خود را منطبق با مقررات شماره چهار پول‌شویی کنند. هرچند این مقررات بیشتر آثارش بر روی روابط کارگزاری بانکی است و چندان افراد و اشخاص را در بر‌نمی‌گیرد.
    وی افزود: احساس من این است که با عنایت به اینکه هنوز دسترسی به سیستم پایاپای پوند در انگلیس برای بانک‌های ایرانی حاصل نشده است، هنوز بخشی از نقل و انتقالات پولی که از ایران به‌حساب افراد ایرانی حتی غیر ایرانی در انگلیس انجام می‌شود، از طریق سیستم بانکی نیست، که براساس قوانین یاد شده می‌توانند به‌عنوان پول‌شویی قلمداد شوند و باعث ایجاد حساسیت در بانک‌ها شود .
    مدیرعامل بانک بین‌المللی پرشیا بیان داشت: متاسفانه روابط کارگزاری بانک‌های ایران و انگلیس هنوز برقرار نشده که این خودش یک مساله مهم و اساسی است.
    وی افزود: به‌ هرحال مشخص بودن منبع و مبدأ پول براساس قوانین و مقررات بانکی انگلیس مهم بوده و ربطی هم به نوع ملیت افراد ندارد .
    مسکریان اضافه کرد: هم‌اکنون 'اچ.‌اس.‌بی.‌سی' که یکی از بزرگترین بانک‌های انگلیس شمرده می‌شود از طریق دستگاه‌های نظارتی، تحت بررسی است و یک شرکت حرفه‌ای غیر وابسته در این چارچوب مشغول بررسی فعالیت‌های این بانک است که چه تخلفاتی کرده است. یک سری از بانک‌های انگلیسی همین‌الان مشمول بحث پول‌شویی هستند .
    وی گفت: بانک‌ها در انگلیس بایستی در چارچوب مقررات و استانداردهای تعیین ‌شده عمل کنند و دستگاه‌های نظارتی مشغول رصد این بانک‌ها هستند و مقررات یادشده هم کلی است و تنها به یک کشور خاص ازجمله ایران مربوط نیست و تمامی کشورها را دربرمی گیرد.
    این کارشناس ارشد بانکی بیان داشت: هر چند به نظر می‌رسد که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، یک سری آثار بر روی عملکرد بانک‌هایی بزرگ اروپایی و انگلیسی خصوصاً آن‌هایی که در این کشور مقر دارند و یا با آن دارای ارتباط گسترده مالی هستند، گذاشته است و آنها را محافظه‌کار و سخت‌گیرتر کرده است.
    مدیرعامل بانک بین‌المللی پرشیا همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: به‌رغم ، عدم برقراری روابط کارگزاری با بانک های انگلسی، بانک ما تاکنون توانسته است یکسری از معاملات و عملیات بانکی را براساس سیستم یورویی انجام و دریافت و پرداخت‌هایی را صورت دهد.
    وی افزود: ما در حال حاضر به‌نظام پرداخت یورو موسوم به 'تارگت 2' دسترسی داریم ولی به سیستم پوند هنوز این دسترسی برقرار نشده است .
    مسکریان افزود: به‌رغم مساله یاد شده ، ما الآن با تعداد محدودی از بانک‌ها انگلیس براساس سیستم یورو، دارای یک سری روابط مالی محدود هستیم که خودش یک‌قدم مثبتی شمرده می‌شود.
    'بانک بین‌المللی پرشیا ' در مارس سال 2002 میلادی از ادغام شعب بانک‌های ملت و تجارت در لندن پایه گذاری شد.
    بانک پرشیا در جولای سال 2010 میلادی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد و به همین دلیل فعالیت آن در انگلیس متوقف گردید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی