عصر بازار

کاهش وابستگی به نفت و تنوع منابع درآمدی دولت ایران؛

درآمد مالیاتی بر درآمد نفتی پیشی گرفت

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، متنوع کردن منابع درآمدی و پایداری بودجه دولت را از برنامه های اساسی دولت یازدهم برشمرد و گفت:برای نخستین بار در ۵ دهه اخیر سهم نفت در درآمدهای دولت کمتر از سهم مالیات شده است.

درآمد مالیاتی بر درآمد نفتی پیشی گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، «علی طیب نیا» در سخنانی در چهارمین اجلاس تامین مالی توسعه آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) در شهر بانکوک پایتخت تایلند، برگزاری این نشست را فرصتی برای تبادل نظر بین مسئولان اقتصادی و مالی دولتی، بین المللی و بخش خصوصی به منظور یافتن راه حل های ممکن برای یکی از مهمترین چالش های کنونی منطقه فراهم دانست.

    وی اظهار داشت: براساس گزارش منتشره صندوق بین المللی پول در سال 2016 درباره پایداری مالی جهانی، ریسک های کوتاه مدت برای این پایداری از آوریل سال 2016 کاهش یافته است ولی ریسک های میان مدت پابرجا هستند.

    طیب نیا افزود: به علاوه، ناپایدار بودن فضای سیاسی در برخی کشورها، نبود رشد اقتصادی و درآمد و نابرابری و تبعیض فزاینده زمینه را برای ایجاد مشکلات جدی فراهم کرده است.

    وی با بیان اینکه ظهور پوپولیسم و سیاستهای حمایتی تجاری، در نقطه مقابل همکاری های منطقه ای و بین المللی، در همین راستا ارزیابی می شود، گفت: تحول منفی دیگر، شکل گیری گروه های تروریستی مانند داعش است که به رغم ماهیت غیرانسانی و ددمنشانه آن متأسفانه هنوز توسط برخی از دولت ها حمایت می شود.

    وزیر اقتصاد کشورمان گفت: بانک های توسعه ای بین المللی نظیر بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) و بانک توسعه آسیایی به منظور ترویج توسعه اقتصادی پایدار، ایجاد ثروت و بهبود ارتباط زیرساخت ها در آسیا و اقیانوسیه از طریق سرمایه گذاری تأسیس شده اند. هدف دیگر آنها تسهیل همکاری و ارتباطات منطقه ای است و این اهداف در صورتی محقق خواهند شد که نیازهای اساسی تک تک کشورهای عضو شناسایی شده و مورد توجه و عنایت جدی قرار گیرند.

    طیب نیا ادامه داد: به اشتراک گذاشتن تجارب در حوزه اعمال قدرت مالی و پولی، هدایت صحیح و تخصیص بهینه منابع مالی، مشارکت موثر و بر پایه اعتماد کشورها در نهادهای مالی قدم های ضروری برای رسیدن به تأمین مالی پایدار برای توسعه است و از این رو اجتناب از تبعیض و ممانعت نکردن برای عضویت دیگر کشورها در موسسات مالی نیز بسیار حائز اهمیت است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سطح ملی دولت ها نمی توانند این مسئولیت را به تنهایی به عهده گیرند، این کار نه شدنی است و نه پایدار خواهد بود. تلاش جمعی در سطح منطقه ای و دسترسی به منابع مالی بین المللی مورد نیاز است و بخشهای غیردولتی و خصوصی نیز باید در فرایند تصمیم سازی نقش داشته باشند.

    وی افزود: همین طور در سطح منطقه ای، منطقه آسیا و اقیانوسیه به شدت نیازمند بکارگیری راهکار پایدار برای تأمین مالی توسعه از طریق طیف وسیعی از اقدامات، ابزارها و نهادهای مالی مورد نیاز است.

    طیب نیا در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر و به منظور اعاده رشد و ثبات اقتصادی گامهای بلندی برداشته که علائم آن مشهود است. دولت یازدهم موفق شده رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد در سال 2014 را به رشد6.4 درصد در سال 2016 برساند، همزمان تورم را از بیش از 40 درصد در سال 2014 به 8 درصد در سال قبل کاهش دهد.

    وی تصریح کرد: برای نخستین بار در 5 دهه اخیر سهم نفت در درآمدهای دولت کمتر از سهم مالیات شده است. در واقع سهم نفت در بودجه دولت 70 درصد سهم مالیات در بودجه بوده که موفقیت بزرگی است.

    طیب نیا افزود: این مهم از طریق گسترش پایه مالیاتی، معافیت های هدفمند مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و همچنین اصلاحات نظام مالیاتی صورت پذیرفته است.

    وی گفت: از سوی دیگر، تراز تجاری غیرنفتی کشور مثبت شده، به عبارت دیگر برای نخستین بار در50 سال گذشته صادرات کشور بدون احتساب نفت از کل واردات پیشی گرفته است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: این اقدامات همراه با برنامه مقررات زدایی و خصوصی سازی در راستای سیاست های دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و متنوع کردن منابع درآمدی و پایداری بودجه دولت انجام شده است.

    طیب نیا در پایان ابراز امیدواری کرد کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه نقش موثر و مهم تری را در توسعه اقتصادی منطقه ایفا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو