عصر بازار

یک کارشناس اقتصاد مسکن تحلیل کرد:

بررسی علل رکود فعلی بازار مسکن

عصر اعتبار- به دلیل نزدیکی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برخی فروشندگان از عرضه واحدهای خود به بازار مسکن به طور موقت خودداری می کنند اما حرکت بازار مسکن به سمت رونق ادامه دارد.

بررسی علل رکود فعلی بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علی قائدی کارشناس مسکن، در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن گفت: البته این موضوع موردی است و انتظار می­ رود پس از اعلام نتایج انتخابات و همچنین نیمه اول امسال حجم معاملات مسکن باز هم افزایش یابد و فاز پیش رونق ادامه یابد.

    وی ضمن مثبت ارزیابی کردن سیاست های بانک مسکن در حمایت از طرف تقاضای خرید ملک اظهار کرد: برمبنای چشم انداز کوتاه مدت بازار معاملات مسکن در سال 96 حداکثر تا نیمه اول سال، تشدید پیش رونق معاملات بیش از سایر گزینه ها محتمل است که در این میان نقش حمایتی تسهیلات خرید مسکن غیر قابل انکار است.

    وی با بیان اینکه فاز پیش رونق معاملات در بازار مسکن از سال گذشته با افزایش حجم خرید و فروش آپارتمان های مسکونی عملا بازار مسکن را از حالت رکود خارج کرد،گفت: هر چند نشانه های رونق کامل هم اکنون در بازار معاملات مسکن دیده نمی­ شود اما بازگشت به رکود در بازار معاملات مسکن نیز منتفی است.

    قائدی تاکید کرد: نشانه ­هایی مبنی بر ادامه حرکت بازار مسکن در فاز پیش ­رونق و تشدید پیش ­رونق در بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان بر مبنای آمارهای رسمی و مطالعات میدانی مشاهده می­شود که این نشانه ها هرگز علائمی از بازگشت به رکود را منعکس نمی کند.

    وی با اشاره به موضوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل برون بخشی در تعیین وضعیت بازار مسکن در نیمه اول سال 96 به خصوص طی هفته­ های اخیر و آینده کوتاه­ مدت پیش رو خاطر نشان کرد: هم اکنون بازار مسکن تحت تاثیر نرخ سود بانکی، تغییرات تورم و همچنین تغییرات مثبت و منفی بازار رقیب قرار دارد اما آنچه مسلم است اثرگذاری انتخابات ریاست جمهوری به مراتب در مقطع زمانی حاضر-کوتاه مدت-از سایر پارامترهای گفته شده موثرتر است.

     

    قائدی در عین حال تاکید کرد: با این وجود هیچ کدام از عوامل گفته شده و اثرگذار در بازار مسکن از ابتدای سال تا کنون منجر به عقب گرد بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان به فاز رکود نشده اند و تاثیر روانی ناشی از برگزاری انتخابات به صورت مقطعی و در برخی موارد در قالب خودداری موقت برخی فروشندگان مسکن از عرضه فایل های فروش به بازار مسکن خود را نشان داده است.

    وی ادامه داد: این در حالی است که از ناحیه سمت تقاضای مصرفی که هم اکنون اصلی ترین متقاضیان بازار مسکن هستند چنین مکثی رصد نمی شود هر چند تعداد فایل های عرضه شده به بازار مسکن نیز تقریبا با سطح تقاضای مصرفی حاضر در بازار ملک همخوانی دارد. این موضوع به معنای عدم عقب نشینی تقاضای موثر از بازار معاملات مسکن است.

    قائدی تصریح کرد: در خصوص روند قیمت مسکن در نیمه اول سال 96 با توجه به وضعیت فعلی انتظار می رود افزایش محسوسی در قیمت ها ایجاد نشود و بازار مسکن حداکثر در سطح تورم عمومی نوسان های جزیی را در برخی موارد تجربه کند. هر چند احتمال بروز این نوسان نیز در همه مناطق قطعی نخواهد بود.

    وی همچنین با تاکید بر ضرورت تغییر مسیر سازندگان از واحدهای لوکس،گران قیمت و تجاری به ساخت واحدهای مسکونی مصرفی گفت: به نظر می رسد در سال جاری نیز دست کم تا نیمه اول امسال شاهد تداوم وضعیت سال گذشته در بازار مسکن باشیم؛ سال گذشته شیب منفی رشد ساخت وساز به صفر رسید اما در عین حال تحرک محسوسی در راستای رشد قابل توجه حجم سرمایه گذاری های جدید ساختمانی تجربه نشد.

    وی گفت: به سازندگان توصیه می شود برای کسب بازدهی معقول در سرمایه گذاری ساختمانی و فروش سریعتر واحدها به منظور بازگشت اصل و سود سرمایه به آن ها، اولویت سرمایه گذاری های خود را بر ساخت مسکن مصرفی متناسب با نیاز فعلی بازار تقاضا قرار دهند و از ساخت واحدهای لوکس، بزرگ متراژ و گران قیمت خودداری کنند.

    وی در عین حال افزایش حمایت از گروه های مصرفی در بازار مسکن و کاهش غیر دستوری نرخ سود غیر بانکی را از مهمترین ابزارهای سرعت بخشی به بازار مسکن در مسیر رونق عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو