عصر بازار

ایران و مالزی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی امضا می‌کنند

عصر اعتبار- سفیر مالزی در تهران در دیدار با رییس اتاق ایران از سفر رسمی رییس‌جمهور مالزی به کشورمان با هدف بررسی زمینه‌های رفع مشکلات بانکی، همکاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی خبر داد.

ایران و مالزی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی امضا می‌کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رستم یاهاما در ملاقات روز چهارشنبه خود به غلامحسین شافعی گفت: قرار است در یک ماه آینده رییس‌جمهور مالزی با هدف بررسی زمینه‌های رفع مشکلات بانکی، توسعه همکاری‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، به ایران سفر کند.
    سفیر مالزی در ایران ضمن تاکید بر این نکته که به دنبال علل ریشه‌ای بروز مشکلات بانکی بین دو کشور است، هدف اصلی خود از حضور در اتاق ایران را بررسی مشکلات این بخش و پیدا کردن راه‌حل‌های مربوط به آن ذکر کرد.
    به گفته وی، تحریم‌ها در سطح روابط اثرگذار بود، اما نتوانست به عنوان مانع، مناسبات دو کشور را متوقف سازد و مالزی در پی سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری تجاری با ایران است.
    یاهاما افزود: ظرفیت‌های مختلف ایران برای جامعه مالزی شناخته شده نیست و حتی نوعی بدبینی نسبت به ایران وجود دارد و پیشنهاد داد که اقدامات تبلیغاتی خود را برای معرفی درست کشورمان در مالزی دنبال شود.
    این دیپلمات مالزیایی گفت: برای توسعه سطح روابط تجاری ، برطرف ساختن نگرش نامناسب نسبت به ایران بسیار مهم است، زیرا مصرف‌کننده نهایی محصولات جمهوری اسلامی در مالزی هم باید شناخت صحیحی از ایران داشته باشد.
    براساس این گزارش، غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران نیز در این دیدار از اعزام هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی ایرانی به مالزی در آبان ماه امسال خبر داد و تصریح کرد: توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای اسلامی به عنوان اولویت‌های ایران محسوب می‌شود و ازآنجایی‌که ایران و مالزی از گذشته دور مناسبات گسترده‌ای با هم داشته‌اند و از نظر دینی و سیاسی روابط مستحکمی با یکدیگر دارند، بنابراین ارتباط با این کشور برای ایران پراهمیت است.
    وی اضافه کرد: مناسبات ایران و مالزی به دلیل مسایل سیاسی و وجود تحریم‌ها، دچار اختلال شد و امروز با توجه به رفع تحریم‌ها، فرصتی پیش آمده تا روابط خود را از سرگیرد و آن را گسترش دهیم.
    به گفته شافعی، در طول یک سال گذشته اراده روسای جمهور دو کشور نیز بر همین مبنا استوار بوده، اما همچنان برخی مشکلات در مسیر توسعه روابط وجود دارد که باید برطرف شوند.
    به اعتقاد وی زمینه‌های همکاری دو کشور متنوع بوده و می‌تواند در بخش کشاورزی مکمل یکدیگر باشند و از سوی دیگر همکاری‌های دوجانبه یا چندجانبه در زمینه غذای حلال بین ایران و مالزی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
    شافعی تصریح کرد: اکنون حجم بازار غذای حلال جهانی بالغ‌بر 2 هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود که با همکاری دو کشور می‌توان حجم قابل توجهی از آن را به خود اختصاص دهیم.
    رئیس اتاق ایران از مالزی به عنوان نقطه اتصال ایران به کشورهای خاور دور یاد کرد و ایران را نقطه اتصال مالزی به کشورهای آسیای شرقی دانست.
    شافعی تأکید کرد: امروز ابزارهای تبلیغاتی به ناحق علیه ایران استفاده شده و این موضوع موجب شده تا تصویر اشتباهی از ایران در اذهان مردم دنیا شکل بگیرد.
    به گفته وی، ایران با وجود آنکه در بین کشورهای ناامن قرار دارد، کوچک‌ترین ناامنی را تجربه نکرده و باید برای اصلاح نگرش‌های بین‌المللی، برنامه‌ریزی دقیقی از سوی مسئولان ایرانی دنبال شود.
    شافعی ضمن تشریح مشکلات موجود بر سر روابط تجاری دو کشور گفت: چالش‌های اصلی مربوط به بانک‌های بزرگ است واکنون برای نقل‌وانتقال پول و گشایش اعتبار با مشکل روبرو هستیم و بانک‌های کوچک بعد از امضای برجام، مسائل خود را حل کرده و امروز با این بانک‌ها مشکلی نداریم.
    وی افزود: همراه با رییس‌جمهور ایران در سفر به مالزی، مذاکرات خوبی در مورد مسایل بانکی بین روسای جمهور و بانک‌های مرکزی دو کشور انجام شد و امیدواریم که بانک‌های بزرگ هم بتوانند هر چه زودتر مشکلات خود را حل کرده و به توسعه مناسبات دو کشور کمک کنند.
    جان لی رییس کمیته تجارت بین الملل فدراسیون تولیدکنندگان مالزی در دیماه پارسال در سمینار فرصت های تجارت مالزی با ایران در این کشور گفت: بیشتر فعالیت ها با ایران اکنون بر نفت و گاز و پتروشیمی متمرکز شده ، اما بخش های دیگری مانند کشاورزی، مواد غذایی، دارویی و مراقبت و سلامت نیز می تواند باعث روابط نزدیک تر اقتصادی و سیاسی دو کشور شود.
    ارزش تجارت دوجانبه ایران و مالزی در سال 2015 برابر با 532 میلیون دلار بود و دو کشور قصد دارند، این میزان را در کوتاه مدت به یک میلیارد دلار افزایش دهند.
    سهم ایران از بازار 176 میلیارد دلاری مالزی، به رقم 36 میلیون دلار و سهم مالزی از بازار 68 میلیارد دلاری ایران، 501 میلیون دلار است و مقام های بلندپایه دو کشور با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، این حجم مبادلات و روابط اقتصادی شایسته افزایش می دانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو