عصر بازار

چالش عدم توسعه بیمه های باربری، ضعف دانش فنی شبکه فروش

عصر اعتبار- در گفتگو با محمد حبیبی مدیر باربری، کشتی و هواپیمای بیمه معلم مطرح شد

چالش عدم توسعه بیمه های باربری، ضعف دانش فنی شبکه فروش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار», بیمه های باربری بعنوان قدیمی ترین رشته بیمه ای جهان همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و از سوی دیگر به دلیل تاثیرگذاری در شاخص تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان، موقعیت قابل توجه ای در پرتفوی شرکتهای بیمه یافته است، از این روی با محمد حبیبی، مدیر بیمه های  باربری ، کشتی و هواپیمای بیمه معلم بعنوان یکی از شرکت های فعال و مطرح داخلی در حوزه بیمه های صنعت حمل و نقل در رابطه با جایگاه بیمه باربری گفتگو کرده ایم.

    به نظر جنابعالی بیمه های باربری در رونق تجارت داخلی و خارجی از چه جایگاهی برخوردار می باشد؟

    باید گفت یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین پوشش های بیمه ای ٬ بیمه های دریایی هستند؛ پژوهشگران براین باورند که بیمه به شکل امروزی  با بیمه های دریایی شروع شده و ما امروزه می توانیم نقش آن را در حمل و نقل و توسعه تجارت به خوبی مشاهده کنیم. به طور کلی بیمه نامه های باربری به سه دسته تقسیم میشود: داخلی، وارداتی و صادراتی تقسیم می شود.

    در دسته اول بیمه های باربری داخلی تابع قوانین داخلی و مقررات بیمه مرکزی هستند، در حالی که بیمه های صادراتی و وارداتی  (ترانزیت) از موازین و مقررات و شرایط خاص بین المللی تبعیت می‌کندکه نمونه های بارز این پوشش ها عبارتند از  کلوزهای A،B،C

    لازم بذکر است که حداقل این پوشش ها مربوط به کلوز c و بالاترین پوششها به کلوز A  یا پوشش بیممه ای تمام خطر ALL RISK می باشد.

    این بیمه نامه ها باعث شده اند که حمل و نقل ، تجارت به این راحتی که ما امروز شاهد آن هستیم انجام پذیر باشد و رونق گیرد. بر اساس آمار های موجود امروزه بیمه نقش تاثیر گذاری در حمل و ‌نقل تجارتی داشته به ترتیبی که روزانه 45میلیارد دلار در سراسر جهان با پوشش ریسک بیمه ای جابجا می شود.

    بیمه های باربری در حال حاضر از چه موقعیتی در پرتفوی شرکت های بیمه برخوردار می باشد؟

    در حال حاضر سهم بیمه های باربری از صنعت بیمه کشور نزدیک 2درصد است، آمار سال های گذشته را که مرور می کنیم نزدیک2 درصد پرتفوی صنعت بیمه یعنی چیزی بالغ بر 130یا140میلیارد تومان پرتفوی این رشته است که در حال گسترش هم هست. نکته این که سالیانه تقریبا بین 10تا15 درصد این رشته رشد داشته است. البته امیدواریم با اتفاقاتی که در پسابرجام می افتد وضعیت این رشته بهتر شود.بعنوان یکی از کارشناسان و مدیران برجسته بیمه های باربری، چالش های این رشته بیمه ای در صنعت بیمه کشور شامل چه مواردی می شود؟

    یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی بیمه های باربری در کشور، متاسفانه ضعف دانش فنی نزد شبکه فروش در صنعت بیمه است.که این موضوع از چالش های اساسی صنعت بیمه است . باید توجه داشت که چون این رشته تخصصی است نماینده هایی که دانش فنی این رشته را دارند با نمایندگان سایر رشته ها قابل مقایسه نیستند. اصولا کسی که بخواهد در این رشته کار کند و بتواند بازاری را جذب کند باید اطلاعات مربوط به بازرگانی ، حمل ونقل و گمرک را داشته باشد. به همین دلیل نیز معمولا نمایندگان خیلی جذب بازاریابی این بیمه نامه نمی شوند. البته نمایندگانی که در صنعت بیمه تبحر و دانش لازم در حوزه حمل و نقل را کسب کرده اند خیلی موفق بوده اند.

    خوشبختانه بیمه معلم در حوزه صنعت حمل و نقل موفق عمل کرده است و با برگزاری دوره های آموزشی در استان ها نمایندگان در این حوزه با الفبای این رشته آشنا شده اند.

    یکی دیگر از چالش های موجود در حوزه باربری عدم استفاده از نرم افزارها است. بهره گیری از تکنولوژی جدید در حوزه باربری خیلی در صنعت بیمه رایج نیست ، لیکن بیمه معلم به دلیل توسعه رشته حمل ونقل داخلی، اقدام به طراحی و فعال نمودن نرم افزارهای خاص مربوط به این رشته کرده که هم اکنون درحال بهره برداری می باشد.

    نقش نظام بانکی را در توسعه بیمه های حمل و نقل چگونه ارزیابی می فرمائید؟

    این یک واقعیت است که در حال حاضر بخش عمده تجارت در دنیا از طریق بانک ها انجام می شود. (از طریق سیستم گشایش اعتبار اسنادی) در این رابطه نقش بیمه ها در کنار بانک ها بسیار تاثیر گذار است. اما متاسفانه ما در طی چهار پنج سال گذشته باتوجه به شرایطی که بر اثر تحریم ها داشتیم خیلی نتوانستیم از نقش بانک ها در کشور در این حوزه بهره برداری کنیم. در بحث صادرات با گشایش سیستم اعتبارات اسنادی بین المللی حتما بیمه های حمل و نقل وارداتی و صادراتی رونق خواهد گرفت. البته توجه داشته باشید که در بحث ال سی های ریالی اتفاقات مثبتی افتاده و بعضی بانک ها خیلی به این مقوله ورود پیداکرده اند .در این حوزه ما شاهد آن هستیم که معاملات و مبادلات تجارت داخلی با استفاده از ال سی های ریالی انجام می شود که البته هنوز سهمش خیلی ناچیز است از این رو امیدواریم این سهم با همکاری سایر بانک ها گسترش پیدا کند تا ما بتوانیم شاهد شکوفایی تجارت و رونق وتوسعه ی بیمه های حمل و نقل باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی