عصر بازار

مزایای صندوق جدید و بسیار جذاب بورس کالا برای مردم، بازار طلا و فعالان بازار آتی

عصر اعتبار- به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی آغاز اولین پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری طلا که از امروز به مدت ۵ روز با پذیره‌نویسی صندوق پشتوانه طلای لوتوس آنلاین انجام می‌شود( قیمت هر واحد این صندوق قابل معامله (ETC) هزار تومان بوده و باید حداقل ۱۰ واحد معادل ۱۰ هزار تومان خریداری شود) امیر مسعود پرور به بررسی مزایای صندوق‌های کالایی پرداخت.

مزایای صندوق جدید و بسیار جذاب بورس کالا برای مردم، بازار طلا و فعالان بازار آتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، وی اعلام کرد: بورس‌های کالایی در دنیا عمده‌ترین محل برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمت‌ها به شمار می‌آیند. این بورس‌ها معمولاً با اتخاذ راهکارهای مختلف و در قالب ابزارهای گوناگون اقدام به مدیریت ریسک می‌کنند. همچنین در بورس اوراق بهادار افراد با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک مدیریت دارایی‌ها را به حداقل ممکن می‌رسانند که این ویژگی در صندوق‌های کالایی نیز وجود دارد.
    نخستین صندوق کالایی مبتنی بر طلا در سال 2004 در بورس فلزات لندن ایجاد و پس از مدت کوتاهی توانست نظر مساعد فعالان بازار و سرمایه‌گذاران در حوزه کالایی را جلب کند. در ایران نیز اخیراً شاهد پذیرش و معرفی صندوق پشتوانه طلای لوتوس بوده‌ایم که به‌عنوان یکی از نخستین صندوق‌های پوشش ریسک در حوزه‌های کالایی می‌باشد.
    از آنجا که سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه فیزیکی سکه طلا ریسک ناشی از لزوم حمل و نقل فیزیکی سکه ها را پوشش می‌دهد و کسب اطمینان از اصل بودن سکه‌ها و پیگیری مستمر قیمت خرید و فروش و مسایلی از این دست را به همراه دارد لذا استفاده از ابزارهای موجود در بازار مشتقه بورس کالا می‌تواند تا حد زیادی این ریسک‌ها را مدیریت کند.
    در همین زمینه از 20 خرداد، نخستین صندوق کالایی بازار سرمایه ایران با عنوان صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالا پذیره‌نویسی می‌شود که به نظر می‌رسد این پذیره‌نویسی با موفقیت به پایان برسد.
    هدف از تشکیل صندوق پشتوانه طلا جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از اوراق بهادار مبتنی بر کالای سکه طلا و مدیریت این سبد است. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به هیچ عنوان بدون ریسک نبوده و متولیان صندوق با بهره‌گیری از تحلیل‌گران خبره سعی در کسب حداکثری سود برای سرمایه‌گذاران خواهند داشت.
    این مهم اگر مستقیم از سوی افراد سرمایه‌گذار انجام پذیرد، آنها را متحمل هزینه‌های جمع‌آوری و پردازش اطلاعات، ریسک معاملات در بازارهای آتی سکه طلا و قراردادهای اختیار معامله خواهد کرد. اما صندوق طلا امکان ورود هوشمندانه و مدیریت مجموع آورده سهامداران را به معاملات آتی طلا و قراردادهای اختیار معامله کالایی در بورس کالا را فراهم کرده و نقد شوندگی اوراق را از طریق داد و ستد در بازار گواهی سپرده‌های کالایی تسهیل می‌کند.
    با توجه به توضیحات فوق، خرید واحدهای صندوق پشتوانه طلا می‌تواند برای عامه مردم، سرمایه‌گذاران بازار طلا و فعالان بازار آتی سکه طلا در بورس کالا بسیار جذاب باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی