عصر بازار

اسنپ و تپسی باید مالیات بپردازند؟

عصر اعتبار- کارشناس مالیات گفت: هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد، چه درفضای مجازی و چه حقیقی، جزو پرداخت مالیات به حساب می‌آید.

اسنپ و تپسی باید مالیات بپردازند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر جزء آن دسته افرادی باشید که برای جابجاشدن و تردد روزانه در پایتخت با مؤسسات کرایه تاکسی سرو کار دارید، به طور قطع این روز‌ها نام آژانس‌های آنلاینی همچون «تپسی» و «اسنپ» را زیاد شنیده‌اید.

    آژانس‌های موبایلی که تسهیلاتی جذاب برای مسافران‌شان درنظر گرفته‌اند ، توانسته‌اند بخشی از سهم بازار‌های سنتی را کسب کنند، این درحالی است که آنچه درخصوص آژانس‌های آنلاین دارای اهمیت است،  ایجاد اشتغال برای ده‌ها هزار راننده در پایتخت است.


    بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی از مزایا در هر دو سامانه یکسان است. مثلاً رانندگان «اسنپ» و «تپسی»، ساعات کاری‌شان در اختیار خودشان است و بهترین مسیر ممکن در اپلیکیشن به آنها پیشنهاد می‌شود و یا اینکه می‌توانند همیشه مسافر داشته و نیاز به بازگشت بدون مسافر به نقطه‌ای خاص را ندارند.

    اما از  مشکلاتی که رانندگان این گونه سرویسها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مالیات است و اینکه آیا آنها نیز باید مالیات پرداخت کنند یا خیر، سؤالی است که باید آن را بررسی کنیم.

    برای پاسخ به این پرسش به سراغ کارشناس مربوطه می رویم:

    رانندگان اسنپ، همانند  صنوف دیگر باید مالیات پرداخت کنند

    سیاوش غیبی پور کارشناس مالیات , در این خصوص  اظهار داشت: هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد، چه درفضای مجازی و چه حقیقی، جزو پرداخت مالیات به حساب می‌آید.


    وی ادامه داد: درکشور دو گروه حقیقی و حقوقی وجود دارد که در گروه اول طبق قانون مکلف هستند که اظهارنامه مالیاتی را تسریع کنند، اما در گروه دوم که شرکت‌ها به‌صورت الکترونیکی و مجازی هستند، شرایطشان با ابهام مواجه بوده و در اجرا با مشکلاتی روبه رو هستند.


    یکی از رانندگان اسنپ از مشکلاتش در خصوص پرداخت مالیات گفت: روز اول قرارداد، مطلبی درخصوص پرداخت مالیات وجود نداشت، اما درحال حاضر برای فروش ماشین باید یک میلیون و 800 هزار تومان مالیات پرداخت کنیم.


    این راننده افزود:  ما به‌صورت نیمه وقت کار می‌کنیم، اما همانند تاکسیرانان که تمام وقت کار می‌کنند، باید پرداخت مالیات داشته باشیم، به عبارتی با این روش مالیات ما بر اساس کیلومتر محاسبه می شود و این روند اصلا به نفع ما نیست.

    بر این اساس رانندگان ناوگان‌های «تپسی» و «اسنپ» معتقدند که با توجه به میزان درآمدی که در این شغل کسب می‌کنند، چنانچه این کسب و کارها از اعمال محدودیتهای اعلام شده، صرفنظر کنند و امنیت شغلی را فراهم کنند، این کسب و کار به سرعت می تواند به چندین برابر رونق فعلی دست یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو