عصر بازار

رئیس سازمان مالیاتی؛

ستاداجرایی فرمان امام و قرارگاه خاتم‌الانبیا بهترین مودیان هستند

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت :ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم الانبیا جزو بهترین مودیان کشور به حساب می آیند.

ستاداجرایی فرمان امام و قرارگاه خاتم‌الانبیا بهترین مودیان هستند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید کامل تقوی‌نژاد دربرنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:سال گذشته حدود دو میلیون و نهصد هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی ، بیش از سیصد و بیست هزار اظهارنامه اشخاص حقوقی و حدود سیصد و هشتاد هزار اظهارنامه در بخش املاک اجاره ای دریافت شد.

    وی اضافه کرد : امسال رشد 4 درصدی را برای بخش مشاغل در خرداد داشتیم و بر این اساس حدود 60 هزار مودی جدید به مؤدیان مالیاتی اضافه شدند و این تعداد علاوه بر 300 هزار مودی جدیدی است که سال گذشته شناسایی کردیم؛ همچنین در بخش املاک اجاره ای بیش از 250 هزار اظهارنامه دریافت کردیم.

    تقوی نژاد گفت: باید در کشور روی مساله فرهنگ مالیاتی بیشتر کار شود و این فرهنگ در جامعه گسترش پیدا کند به این معنی که مردم هم باید تعریف دقیقی از مالیات بدانند، هم آثار پرداخت مالیات را ببینند.

    وی افزود: سال گذشته توافقی با اتاق اصناف داشتیم و بر مبنای امضای اتاق اصناف توانستیم این توافق را در سراسر کشور ادامه دهیم‌، به این شکل که برای مودیان بند ( ج) که عمده افراد جامعه هستند ( از حدود 3 میلیون مودی که داریم یک میلیون و هفتصد هزار نفر از این افراد هستند) تعیین کردیم که این افراد مالیات سال 94را بر مبنای مالیات قطعی شده سال 93 و بدون حتی یک ریال افزایش پرداخت کنند.

    تقوی نژاد ادامه داد: برای سال 96 این موضوع را توسعه دادیم، قانون تغییراتی کرده است. لذا دیگر بحث توافق مطرح نیست اما با برگزاری جلساتی با اتاق اصناف به این نتیجه رسیدیم که حتی برخی مودیان را از ارائه اظهارنامه معاف کنیم و بر این اساس الان حدود 670 هزار نفر از کسانی که هستند در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور حضور پیدا و اعلام کردند که این توافق را قبول دارند؛ بخش عمده ای از این افراد کسانی هستند که در سال 95 زیر 165 میلیون تومان درآمد داشتند بنابراین معاف از مالیات هستند و مابقی بر اساس عملکرد سال 93 باید مالیات پرداخت کنند.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در نظام جدید مالیاتی به دنبال عدالت مالیاتی هم در مرحله تشخیص و هم در مرحله وصول مالیات هستیم اضافه کرد کرد: در بحث مالیات بر ارزش افزوده ، بیش از 80 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر اساس خود اظهاری مودیان دریافت می کنیم.

    تقوی نژاد با اشاره به اینکه 50 درصد مالیات‌ها از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است گفت: 30 درصد از جمع مالیات‌ها از مالیات بر درآمد شرکت‌ها اعم از خصوصی و دولت است، مالیات اشخاصی که در بورس پذیرفته شده‌اند از 25 درصد به 9/19 درصد موثر تبدیل شده است.

    وی با بیان اینکه سال گذشته مالیات 7 هزار و 500 بنگاه کوچک و متوسط را تقسیط کردیم اظهار داشت: امسال براساس ابلاغیه ستاد اقتصاد مقاومتی مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط را براساس خوداظهاری دریافت خواهیم کرد. باید به نحوی حرکت کرد که وضع مردم خوب شود.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مالیات را هدف قرار نمی‌دهیم، بلکه ملاک اشتغال ، صادرات و توسعه اقتصادی کشور است و در مرحله بعدی مالیات مورد توجه قرار می گیرد گفت: به استناد ماده 186 قانون کسی که می خواهد کارت بازرگانی داشته باشد ابتدا از نظام مالیاتی در خصوص آن فرد استعلام گرفته می شود، کارت های بازرگانی غیر، حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان مالیات بر روی دست افراد ضعیف و فقیر جامعه گذاشت که البته با احتساب جریمه این رقم به 8 هزار میلیارد رسیده است.

    تقوی نژاد با اشاره به اینکه سال 91 تا 94، 3 هزار و 500 نفر با کارت بازرگانی خود واردات انجام دادند اما در مبادی ورودی مالیا ت اخذ نشد افزود: ماده 186 قانون، 40 بخشنامه راهگشا دارد که سال گذشته آن را به یک بخشنامه تبدیل کردیم.

    وی گفت : باید حساب‌های مردم را شفاف کرد زیرا فرار مالیاتی در اقشار مختلف 13 تا 30 هزار میلیارد تشخیص داده شده است.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه برای رسیدگی به وضعیت مالیات باشگاه‌های ورزشی اداره کل جداگانه‌ای ایجاد شده است افزود : به جز ایام بازی‌های جهانی و آسیایی در دیگر موارد با آنها مماشات کرده‌ایم.

    وی با اشاره به اینکه امسال 900 هزار رکورد اطلاعاتی داشتیم افزود: 40 درصد از مالیات معاف هستند یعنی 40 درصد از تولید ناخالص داخلی معاف از مالیات هستند.

    رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه از موسسات غیر مجاز مالیات دریافت می‌کنیم گفت : برای وصول مالیات خط قرمز نداریم.

    وی افزود : با بررسی‌های انجام شده، 27 کشور از 30 کشور از سپرده خود مالیات اخذ می کنند بنابراین اگر به سپرده گذار فشاری وارد نشود می توان از آنان مالیات اخذ کرد.

    حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در تماس با این برنامه گفت: یکی از مهمترین اشکال های نظام مالیاتی این است که در زمان تورم و رکود، هیچ تفاوتی در سیاست های مالیات ستانی و نرخ مالیاتی نمی بینیم.

    وی با اشاره به اینکه میزان مالیات در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش پیدا کرده است افزود: این فشار بربنگاه‌های شفاف و آن‌هایی است که بر اساس حساب و کتاب عمل می کنند.

    او با اشاره به اینکه حجم واردات دارندگان کارت بازرگانی در سال اول کم و کنترل شده است افزود: در این صورت امکان تخلف گسترده وجود ندارد، مشکل در نظام مالیاتی این است که اساسا در سیستم مالیات تشخیص به صورت سلیقه ای و سیستم مالیات ممیز محور است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی