عصر بازار

فرارهای مالیاتی در سایه قوانین کاهش می‌یابند

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند که پیوستگی در قوانین مالیات می‌تواند بصورت جامع‌تری صورت گرفته و سبب کاهش فرار مالیاتی شوند.

فرارهای مالیاتی در سایه قوانین کاهش می‌یابند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرنگاران جوان، مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که آحاد یک جامعه در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند و دولت‌ها برای جبران هزینه‌های خدماتی که به شهروندان ارائه می‌دهند، اقدام به وضع مالیات می‌کنند، بنابراین وضع و اخذ مالیات برای دولت‌ها بسیار حیاتی و مهم است.

    در این میان هستند افرادی که در مسیر اخذ مالیات یا پرداخت آن بدون توجه به نیاز کشور از زیر بار پرداخت آن فرار کرده و به این ترتیب جز فراریان پرداخت مالیات شناخته می‌شوند. فرار مالیاتی موجب کاهش درآمد مالیاتی دولت، اختلال در بودجه سالانه و تغییر توان رقابتی عوامل اقتصادی به نفع مرتکبین می‌شود.

    کشور‌های پیشرفته برای فرار از مالیات، مجازات و جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته‌اند ، به طوریکه شدت این مجازات‌ها بازدارنده بوده و افراد را از اظهارات خلاف واقع باز می‌دارد.

    مشکلات فرار مالیاتی باید حل شود

    سیاوش غیبی پور کارشناس مالیات با اشاره به فرار مالیاتی درکشور گفت: بسیاری از فعالیت‌ها برای فرار مالیاتی در سازمان مالیات صورت گرفته که البته این امر مساله جدیدی نبوده و امیدوارم به زودی این مشکل برطرف شود.

    وی ادامه داد: ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، ظرفیت بسیار خوبی برای شفافیت اطلاعات و حذف شیوه نامناسب مالیات علی‌الرأس است. پیوستگی در قوانین مالیات می‌تواند بصورت جامع‌تر صورت گرفته و سبب کاهش فرار مالیاتی شود.

    این کارشناس مالیات با بیان اینکه در قانون، پیش بینی شده که هرگونه فرار مالیاتی منجر به جریمه خواهد شد، تصریح کرد: اگر این قانون در مالیات اجرایی شود، بخشی از فرار مالیاتی کم و شفافیت بیشتر خواهد شد.

    هماهنگی در مالیات، کاهش فرار مالیاتی را می‌طلبد

    احمد آریایی نژاد کارشناس مالیات با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح جامع مالیاتی باید صورت گیرد، گفت: این طرح عاملی برای بهبود روش‌های دریافت مالیات، رشد درآمد‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

    وی در ادامه افزود: طرح جامع مالیاتی، اگر به درستی اجرا شود منجر به پیشرفت‌های زیادی از نظر سیستمی و تکنولوژی خواهد شد، شاید بتوان گفت تنها تفاوتی که اجرای این طرح برای مشاغل با گذشته دارد آن است که روش قدیمی بهتر از روش جدید است.

    آریایی نژاد با بیان اینکه هماهنگی خوبی برای فرار مالیات در سازمان صورت گرفته است، یادآور شد: هماهنگی مسوولان در این امر می‌تواند به کاهش فرار مالیاتی در کشور کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو