عصر بازار

رئیس کل اداره نظارت بر بیمه های زندگی بیمه ایران :

تغییر در روش اخذ مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌های عمر بیمه ایران

عصر اعتبار- علیرضا کسرائیان گفت: مالیات بر ارزش افزوده به همه بیمه ها تعلق می گیرد. مبالغ هر فرد بیمه شده بر اساس سن، مدت قرارداد و شرایط سرمایه فوتی که درخواست می‌کند متغیر است و مبلغ آن ثابت نیست.

تغییر در روش اخذ مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌های عمر بیمه ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علیرضا کسرائیان، رئیس کل اداره نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه ایران در مورد تغییر در روش اخذ مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌های عمر بیمه ایران اظهار داشت: شرایط دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 15 /2 / 1390 از سوی سازمان امور مالیاتی به همه شرکتهای بیمه ابلاغ شده است، البته پیش از آن نیز مالیات بر ارزش افزوده از ارزش بازخرید بیمه‌نامه‌ها کم می‌شد.

    وی افزود: هر زمان که بیمه شده‌ای قسطی را پرداخت کند به محض پرداخت سازمان امور مالیاتی‌سهم خود را از شرکتهای بیمه دریافت خواهد کرد.

    کسرائیان خاطرنشان‌کرد: ما نیز مالیات بر ارزش افزوده را از محل ارزش بازخرید بیمه‌نامه‌ها دریافت می کردیم و به دلیل اینکه برای هر سال درصد و مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مشخص نبود و ما نمی دانستیم آیا مالیات بر ارزش افزوده در طول مدت قرارداد بیمه‌نامه (که بین 10 تا 15 سال است) همچنان برقرار خواهد بود یا خیر؟و میزان درصد آن در هر سال چقدر است؟ روش دریافت آنرا تغییر دادیم.

    وی ادامه داد: بنابراین از گذشته در هر سالی‌که بیمه‌نامه وجود داشته و مالیات بر ارزش افزوده آن نیز بوده از محل ارزش بازخرید بیمه‌نامه‌ها یا ذخیره پس‌انداز بیمه نامه مبالغ را برداشت کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کرده‌ایم.

    رئیس کل اداره نظارت بر بیمه های زندگی بیمه ایران گفت: در گذشته از ارزش بازخرید بیمه‌نامه‌ها برداشت می‌کردیم و بیمه گذار در زمان بازخرید خود رقمی کمتر از آنچه در جدول نوشته شده بود را دریافت می‌کرد.

    کسرائیان تصریح کرد: این اقدام در حالی انجام می‌شد که بیمه گذاران خود به این موضوع معترض بودند که چرا در زمان بازخرید بیمه‌شان کمتر از آنچه در جدول ارزش بازخرید بوده به آنها پرداخت شده است به همین دلیل ما با اعتراضات زیادی مواجه شدیم.

    وی افزود: در این میان بسیاری از بیمه گذاران نیز تقاضا داشتند که مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی و در زمان خودش از آنها کم شود و از ارزش بازخریدشان مبلغی برداشت نشود و ما هم روش دریافت خود را تغییر دادیم.

    کسرائیان افزود:بر این اساس مالیات بر ارزش افزوده تا زمانی که برقرار باشد به صورت نقدی اخذ خواهد شد و معوقات را در اولین قسط دفترچه جدید دریافت می‌کنیم و پس از آن بابت هر قسط مالیات خودش را دریافت می‌کنیم و به جای آن جدول ارزش  بازخرید را به صورت کامل پرداخت می کنیم.

    وی با بیان اینکه شرکت بیمه ایران وظیفه خود می‌داند تا شفاف عمل کند خاطر نشان کرد: این اقدام دو حسن دارد اول شفاف‌سازی و دوم اینکه از ارزش بازخرید بیمه‌نامه دقیقا عین جدول پرداخت می‌شود.

    وی افزود: البته شرکتهای بیمه خصوصی نیز همین کار را انجام میدهند اما ممکن است از روش بازخرید استفاده کنند.

    کسرائیان در پاسخ به این پرسش که‌آیا این اقدام شما باعث ریزش بیمه‌گذاران بیمه ایران نشده است؟ گفت: تاثیر زیادی نداشته است و از سال گذشته تاکنون تنها 1 درصد بیمه گذاران ما از ادامه بیمه عمر خود منصرف شده‌اند  اما ما معتقدیم که این موضوع به نفع بیمه گذاران بوده است.

    وی ادامه داد: البته مالیات بر ارزش افزوده تنها به بخش بیمه‌ای بیمه گذاران تعلق می‌گیرد و به بخش سرمایه‌گذاری بیمه اصلا مالیاتی تعلق نمی‌گیرد.

    کسرائیان افزود: مالیات بر ارزش‌افزوده به حق بیمه‌های خطر فوت ، حوادث  و درمان تعلق می‌گیرد که میزان آن امسال 9 درصد است و از سال 94 نیز همین میزان بوده است.

    وی گفت: بیمه نامه‌های غیرعمر یک ساله هستند و در زمان صدورشان مالیاتشان مشخص است و در زمان صدورشان مالیاتشان اخذ می‌شود اما بیمه نامه‌های عمر به دلیل اینکه طولانی مدت هستند میزانشان مشخص نیست و در طول مدت قرارداد مالیات بر ارزش افزوده‌شان در حال تغییر بوده است. مالیات بر ارزش افزوده در سال 90 از  7 درصد و 6 درصد شروع شد و امسال به 9 درصد رسید.

    کسرائیان تصریح کرد: اما آنچه هیات وزیران در خصوص صنعت بیمه به مجلس ارائه کرد افراد از سال 97 پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد.

    وی ادامه داد: از هر زمانی که مالیات بر ارزش افزوده حذف شود ما نیز دریافت آنرا متوقف خواهیم کرد اما تا آن زمان مطابق قانون ما نیز مالیات بر ارزش افزوده را اخذ خواهیم کرد.

    کسرائیان با اشاره به بخشنامه925 سازمان امور مالیاتی که در تاریخ 28 / 1/ 90  به امضای قاسم پناهی معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی رسید گفت: تاکید شده که وجوه دریافتی در بیمه‌نامه‌های مختلف اعم از حق بیمه عمر، هزینه‌های اداری حق بیمه فوت، امراض و حوادث و پوشش های اضافی هر فرد بیمه شده بر اساس سن، مدت قرارداد و شرایط  سرمایه فوتی که درخواست می‌کند  متغیر است و مبلغ آن ثابت نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی