عصر بازار

یک کارشناس اقتصاد مسکن اعلام کرد :

تحقق انتظارات در بازار مسکن

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به ورود بازار مسکن به فاز رونق از تحقق انتظارات قبلی در این بازار خبر داد.

تحقق انتظارات در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، بهروز ملکی،کارشناس اقتصاد مسکن  اعلام کرد: افزایش حجم معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در شهر تهران به همراه عبور جزیی متوسط قیمت فروش آپارتمان های مسکونی از حد تورم عمومی، موضوعی قابل انتظار بود که طی سی روز منتهی به پایان آذرماه محقق شد.

    وی با بیان اینکه پیش نشانگرهای بازار مسکن از ماه های قبل حاکی از انتظار برای افزایش حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان به ویژه در مناطق معمولی و مصرفی شهر تهران و همچنین بروز نوسانات جزیی اما محسوس در قیمت مسکن و عبور میانگین قیمت فروش آپارتمان های مسکونی از نرخ تورم عمومی بود، تاکید کرد: این دو شاخص از مهمترین نشانگرهای ورود بازار مسکن به فاز رونق است.

    ملکی خاطر نشان کرد: همان گونه که انتظارات قبلی در خصوص زمان و کیفیت رونق در بازار مسکن طی دست کم یک ماهه منتهی به پایان آذرماه محقق شده است پیش بینی های قبلی مبنی بر عدم بروز جهش قیمتی در بازار و یا نوسانات غیرمنطقی در این بازار نیز کماکان به قوت خود باقی است؛ برای شهر تهران دست کم در کوتاه مدت و میان مدت انتظاری از بابت بروز جهش قیمتی در بازار مسکن هیچ کدام از مناطق 22 گانه شهر متصور نیست و انتظارات بر این است که نوسانات قیمتی مسکن چند درصد فراتر از حد تورم ادامه داشته باشد.

    وی گفت: به نظر می رسد با تحولات ایجاد شده در بازار مسکن در راستای افزایش میانگین قیمت خرید و فروش ملک این بازار به نحوی گام در مسیر تلاقی با سایر بازارهای موازی خود گذاشته است.

    ملکی توضیح داد: بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته -آذرماه 95- با رشد 15 درصدی مواجه شد؛ این در حالی است که نرخ سود سپرده های بانکی هم از شهریور ماه سال جاری 15 درصد شده است و به نوعی می توان بروز نرخ رشد 15 درصدی در بازار مسکن را به معنای تلاقی این بازار با بازار پول به لحاظ نرخ بازده سرمایه گذاری اطلاق کرد

    وی با بیان اینکه تحولات در بازار مسکن و همچنین اعمال سیاست های جدید در بازار پول موجب شده است در سال جاری در نتیجه افزایش نرخ رشد قیمت مسکن و همچنین کاهش نرخ سود سپرده های بانکی هر دو بازار به لحاظ نرخ سود به هم برسند و به لحاظ سودآوری تقریبا در یک جایگاه قرار بگیرند؛ این اتفاق را از رویدادهای قابل توجه در اقتصاد کشور عنوان کرد که می تواند مبنا و پایه سیاست گذاری های آتی در هر دو بخش (بازار مسکن و بازار پول) و همچنین کل اقتصاد کشور باشد.

    ملکی با استناد به تازه ترین گزارش بازار مسکن از تحولات بازار مسکن شهر تهران همچنین اعلام کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی برای اولین بار در آذرماه سال 96 میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران از مرز 5 میلیون تومان فراتر رفت و میانگین قیمت مسکن در مناطق 22 گانه به 5 میلیون و 88 هزار تومان رسید. منطقه یک شهر تهران با میانگین قیمت فروش هر مترمربع مسکن به قیمت بیش از 10 میلیون تومان، منطقه 3 با میانگین قیمت حدود 9 میلیون تومان و منطقه دو با میانگین قیمت حدود 7 میلیون و 600 هزار تومان سه منطقه گران قیمت شهر تهران در آذرماه اعلام شده است که پیش از این نیز گران ترین مناطق شهر تهران بودند.

    به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا،کارشناسان با اعلام اینکه حجم معاملات خرید و فروش مسکن در آذرماه نسبت به آذرماه سال گذشته با رشد 50.2 درصدی همراه شده است این میزان رشد در معاملات خرید و فروش مسکن را به معنای اتمام دوره رکود و شروع دوره رونق در بازار مسکن اعلام می کنند. آذرماه امسال مجموعا 17 هزار و 800 معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید.

    این در حالی است که بنا بر تاکید کارشناسان اقتصاد مسکن رونق در دوره فعلی به هیچ وجه به معنای ورود تقاضای هیجانی به بازار و سرریز تقاضا در برابر کمبود عرضه نخواهد بود و رونق ایجاد شده برای ماه های پیش رو جو ملتهب کننده به لحاظ نوسانات قیمتی در بر نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی