عصر بازار

به دلیل کاهش ارزش پول صورت گرفت :

انتشار اسکناس ۵۰۰ پوندی توسط بانک مرکزی سودان جنوبی

عصر اعتبار- بانک مرکزی سودان جنوبی به دلیل کاهش ارزش پول این کشور و تسهیل امور داد و ستد شهروندان خود اسکناس ۵۰۰ پوندی منتشر می کند.

انتشار اسکناس ۵۰۰ پوندی توسط بانک مرکزی سودان جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بانک مرکزی سودان جنوبی اعلام کرد که بالاترین اسکناس این کشور را با ارزش 500 پوند برای تسهیل در تعاملات روزمره تجاری شهروندان خود منتشر خواهد کرد.

    این اسکناس جدید معادل 1.5 دلار است و از ماه جاری میلادی در سبد پولی این کشور قرار خواهد گرفت و از آنجایی که تورم بالای این کشور در حال کاهش ارزش پول سودان جنوبی است، اسکناس 500 پوندی  باعث می شود تا شهروندان این کشور اسکناس های کمتری را با خود حمل کنند. 

    در حال حاضر بزرگترین اسکناس سودان جنوبی، اسکناس 100 پوندی است. از سال 2015 میلادی به بعد به دلیل شکل گرفتن اختلافات داخلی در این کشور، اقتصاد سودان جنوبی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

    اختلافات در این کشور منجر به آسیب رساندن به تولید نفت خام این کشور شده و تولید فعلی سودان جنوبی به کمتر از نصف از سطح قبل از جنگ داخلی که معادل 245 هزار بشکه در روز بوده، رسیده است.

    از طرفی هم نرخ تورم سربه فلک کشیده این کشور، ارزش پول سودان جنوبی را زمین زده و از دسامبر 2016 میلادی به بعد بیش از 50 درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا در بازار سیاه از دست داده است.

    بر پایه این گزارش، در ماه مارس سال جاری میلادی تورم سودان جنوبی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 161.20 درصد افزایش پیدا کرد و در 10 ماه اخیر هم میانگین تورم این کشور 89 درصد اعلام شده و اوج تورم سودان جنوبی به اکتبر 2016 میلادی با رقم 835.70 درصد بر می گردد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی