عصر بازار

سهم کشاورزی از بودجه مشخص نیست

عصر اعتبار- نمایندگان در نشست کمیسیون کشاورزی بر عدم تمکین بانک‌ها نسبت به بخشودگی سود و جرائم وام کشاورزان و مشخص نبودن سهم کشاورزی از بودجه تأکید داشتند.

سهم کشاورزی از بودجه مشخص نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، احمدعلی کیخا در نشست امروز کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، اظهار داشت: این جلسه برگزار شد تا بودجه بخش‌های کشاورزی و هواشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، در گزارش‌های ارائه شده طی سال‌های اخیر سهم کشاورزی در بودجه مشخص نشده است.

    رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات منتج بر تئوری نیست، گفت: روز گذشته رئیس مجلس تأکید کردند با توجه به تجربه 40 ساله دانشگاه‌ها را مأموریت‌گرا کنیم و برای انجام مأموریت‌ها نیز مبالغی به آنها پرداخت شود، در زمینه محصولات کشاورزی همگان می‌گویند که باید صادرات محور تولید کنیم اما آیا به دنبال آن هستیم یا خیر مشخص نیست.

    نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد برداشت زعفران افغانستان با توجه به قدمت کمتر از ما بیشتر است، ادامه داد: برنامه ملی زعفران داریم اما آیا تخصیص اعتبارات به گونه‌ای است که نسبت به کشور افغانستان عقب نمانیم و در میانگین تولید 5 کیلوگرم درجا نزنیم.

    وی با تأکید بر اینکه توقعات ایجاد می‌شود اما به آنها عمل نمی‌کنیم، عنوان کرد: این جلسه را برگزار کرده‌ایم تا وزرا حضور داشته باشند و به جمع‌بندی لازم برای فصل بودجه دست پیدا کنیم، نمی‌توان تا بهمن ماه صبر کنیم و لایحه‌ای آورده شود که به حاصل مطلوب دست پیدا نکنیم.

    جلال محمودزاده در ادامه این نشست با بیان اینکه قرارداد بیمه محصولات کشاورزی حقوقی است و باید 70 درصد آن توسط دولت و 30 درصد دیگر توسط کشاورز پرداخت شود، گفت: اگر کشاورزان شکایت کنند می‌توانند سهم 70درصدی خود را از دولت دریافت نمایند.

    نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمان بخشودگی سود جرایم تسهیلات کشاورزان تا پایان شهریور ماه است اما تاکنون هیچ بانکی به آن عمل نکرده است، ادامه داد: دریاچه ارومیه 25 استان را دچار مشکل می‌کند و تنها مربوط به استان آذربایجان غربی نیست.

    عباس پاپی زاده با بیان اینکه در زمینه بودجه گله‌مند هستیم، گفت: آقای اردکانیان تجربه بین‌المللی دارد و انتظار ما بیشتر بود؛ امیدواریم اصلاح ساختاری را در دستور کار خود قرار دهند.

    وی با تأکید بر اینکه مجموعه نظارتی ضعیف است و بر اساس گزارش‌های وزارت نیرو 50 درصد چاه‌های کشور غیرمجاز هستند، عنوان کرد: شورای عالی آب به هیچ کدام از اهداف نرسیده و طرح‌های غلط گذشته از محل دیگری در حال اجرا هستند.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای هر کیلو واردات مواد غذایی یک دلار هزینه می‌کنیم، ادامه داد: 20 درصد از محل صرفه‌جویی واردات محصولات کشاورزی و درآمد حاصل از تعرفه واردات محصولات کشاورزی باید به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص پیدا کند.

    شمس‌الله شریعت نژاد در ادامه این نشست با بیان اینکه موزکارانی که در دهه 80 به توصیه دولتمردان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تماماً ورشکسته شده‌اند آیا آنها در آمار خسارات آورده می‌شوند، گفت: عامل تغییر کاربری اراضی در غرب مازندران مدیریت غلط وزارت نیرو است، اقدامی شده تا آب اراضی به منظور شرب مردم مورد استفاده قرار گیرد و امکان کشاورزی وجود نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی