عصر بازار

کیسه‌های پرپول برای رئیس‌جمهوری پیشین آرژانتین

عصر اعتبار- مردم آرژانتین با شنیدن خبر انتقال دست‌کم ۸۷ مورد کیسه‌های پر از پول نقد به منزل مسکونی خانم کریستینا فرناندز به شدت شگفت‌زده و البته نگران هستند.

کیسه‌های پرپول برای رئیس‌جمهوری پیشین آرژانتین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری آنلاین، خانم فرناندز که پس از مرگ همسرش نستور کرشنر از 2007 تا همین سه سال پیش رئیس‌جمهوری آرژانتین بود، از سوی یک قاضی فدرال در یک پرونده بزرگ رشوه‌خواری جزو متهمان اصلی شناخته شده است. او متهم است در دو دوره حضور در کاخ ریاست‌جمهوری با یک شبکه گسترده فساد همکاری کرده و حالا باید در این پرونده پاسخگوی عملکردش باشد.

    بر اساس آنچه در پرونده آمده و به گفته قاضی کلودیو بونادیو، خانم فرناندز که در دوران ریاست‌جمهوری همسر فقیدش بانوی اول آرژانتین بود، پس از گرفتن جای او به پیشنهاد رشوه شرکت‌های ساختمانی پاسخ مثبت داده و بارها در منزل مسکونی خود در تقاطع خیابان‌های جانکال و اوروگوئه از آنها در قبال جور کردن قراردادهای پرسود گونی پول نقد گرفته است. بنای این شبکه گسترده فساد مالی در دوران ریاست‌جمهوری کرشنر گذاشته شده بود.

    فساد سازمان‌یافته کرشنر و همسرش کریستینا ماه اوت گذشته با پیدا شدن دفترچه یادداشت‌های وزیر برنامه‌ریزی دولت خانم فرناندز به رسانه‌ها درز کرد. این دفترچه در اختیار راننده آقای وزیر بود و نشان می‌داد چگونه کیسه‌های پرپول به دفتر خانم رئیس‌جمهوری و منزل اختصاصی او منتقل می‌شد. آنها این پول‌ها را در قبال هموار کردن غیرقانونی مسیر حضور شرکت‌های ساختمانی در پروژه‌های ملی و دولتی دریافت می‌کردند.

    نکته جالب و البته عجیب اینکه رئیس‌جمهوری پیشین حالا عضو مجلس سنای آرژانتین است و برخوردار از مصونیت سیاسی. به همین دلیل فعلا در مقام یک سناتور کسی نمی‌تواند او را بازداشت کند. هر چند بازخواست کردن ممکن است. با وجود دستگیر شدن بسیاری از همکاران پیشین پفرناندز در پرونده‌های فساد، او همچنان چهره‌ای محبوب بین مردم آرژانتین است و به احتمال فراوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی