عصر بازار

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

تنها افراد نیازمند باید از بیمه رایگان بهره‌مند شوند

عصر اعتبار- براساس تمام قواعد جهان تنها کسانی باید از بیمه رایگان بهره‌مند شوند که توان پرداخت ماهیانه ۴۴ هزار تومان را ندارند ولی متاسفانه حتی افراد متمول از بیمه رایگان برخوردار هستند.

تنها افراد نیازمند باید از بیمه رایگان بهره‌مند شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، طاهر موهبتی در جلسه ویدیو کنفرانس که با حضور مسئولان دفاتر پیشخوان سراسر کشور و مدیران کل ستادی و استانی سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه دفاتر پیشخوان بخشی از بدنه سازمان بیمه سلامت کشور هستند، بیان کرد: از 40 میلیون بیمه شده تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران در 5 صندوق بیمه‌ای بیشترین جمعیت مربوط به بیمه روستائیان و کمترین جمعیت مربوط به بیمه ایرانیان است. قبل از اجرای طرح بیمه همگانی رایگان جمعیت بیمه ایرانیان در کشور حدود 4میلیون و 300 هزار نفر بود که پس از شکل‌گیری بیمه رایگان از این صندوق مهارجت کرده و تعدادشان به 4 هزار نفر رسید که این موضوع منابع مالی عظیمی را به سازمان بیمه سلامت که منابع آن از دولت تامین می‌شود، تحمیل کرد.

    وی ادامه داد: براساس تمام قواعد و قوانین جهان تنها کسانی باید از بیمه رایگان بهره‌مند شوند که توان پرداخت ماهیانه 44 هزار تومان سرانه کامل را ندارند ولی متاسفانه شاهد هستیم که حتی افراد متمول از بیمه رایگان برخوردار هستند. باید توجه داشت که هر میلیون نفر، برای سازمان بیمه سلامت 528 میلیارد تومان هزینه دارد که اگر جمعیت 34 میلیونی بیمه رایگان را در نظر بگیریم سالیانه 18 هزار میلیارد تومان بر بودجه عمومی کشور تحمیل می شود.  

    موهبتی خطاب به مسئولان دفاتر پیشخوان گفت: با توجه به جمعیت بیمه‌شده سازمان باید رویکرد جدیدی را ترسیم کنیم که بخشی از این رویکردها نیازمند مساعدت و کمک شما به عنوان بخش قابل توجهی از خانواده بیمه سلامت کشور است. مردم از طریق شما سازمان بیمه سلامت را می‌شناسند و در مورد سازمان قضاوت می‌کنند و نمره مشتری مداری می‌دهند. در طول سال 20 میلیون دفترچه بیمه سلامت صادر می شود یعنی در سال یک چهارم جمعیت کشور به دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کنند و طبیعتا در برخورد با شما  کشور و دولت را قضاوت می‌کنند.

    وی ادامه داد: سالیانه 4.5 میلیون بار مراجعه در بخش بستری و 180 میلیون بار مراجعه در بخش سرپایی صورت می گیرد. با توجه به جمع کثیری از مراجعه کنندگان باید ارتباط سازمان با دفاتر پیشخوان بیشتر شود به طوری که مشکل آنان را مشکل خودمان بدانیم و برخورد آنان را برخورد خودمان تلقی کنیم به نحوی که به سرنوشت، رفتار و عملکرد دفاتر پیشخوان در کشور اهمیت قائل شویم.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه باید برای نگاه مردم ارزش قائل شویم، گفت: وقتی بخش عمده‌ای از گذرگاه ورودی به سازمان بیمه سلامت ایران از طریق دفاتر پیشخوان باشد طبیعی است که مشتری مداری بسیار حائز اهمیت است. کسانی که در حوزه سلامت به  دفاتر پیشخوان مراجعه می‌کنند، عمدتا بیمه شده رایگان و روستایی هستند. جنس حوزه سلامت متفاوت است به همین دلیل ما وظیفه بیشتری در قبال این افراد بر عهده داریم.

    وی با اشاره به اینکه اولین گام حقوق شهروندی این است که مردم از قوانین خود باخبر شوند و اطلاعات لازم در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: اگر مردم از حقوق خود باخبر شوند اجازه نمی‌دهند که خدمت نامناسبی به آنها ارائه شود و همواره مطالبه‌گر و بر امور نظارت خواهند داشت. لازمه اطلاع رسانی و تبیین مقررات این است که تسلط کافی بر اطلاعات داشته باشیم.

    موهبتی گفت: در دین به صراحت گفته شده استا که آنچه برای خودتان نمی‌پسندید برای دیگران هم نپسندید و آنچه برای خودتان می‌پسندید برای دیگران بپسندید. اگر در همه کارهایمان در هر لباسی که باشیم این جمله را رعایت کنیم کافی است.  

    وی بیان کرد: از نظر علمی، فنی و اخلاقی یارانه سلامت یا رایگان بودن سلامت برای کل کشور امکان‌پذیر نیست. رویکرد ما این است که بیمه رایگان برای محرومین باشد. دفاتر پیشخوان می‌توانند مردم را توجیح کنند که صندوق دیگری در بیمه سلامت وجود دارد و به راحتی می توانند با پرداخت حق بیمه به بخش خصوصی هم مراجعه کنند.

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به موضوع همپوشانی‌ها اشاره کرد و گفت: رفع همپوشانی از رویکردهای اصلی سازمان است که اقداماتی در این زمینه انجام شده است ولی موضوع مهم این است که باید از ایجاد همپوشانی جدید جلوگیری کنیم. به سمتی خواهیم رفت که دفترچه‌ها حذف شوند که در این صورت اقدامات دیگری برای دفاتر پیشخوان تعریف خواهد شد.  

    وی استقرار سازمان الکترونیک، خرید راهبردی و راهنماهای بالینی را از رویکردهای مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: وظیفه سازمان تنها صیانت مالی از سازمان نیست بلکه صیانت از جان مردم نیز وظیفه ماست. رفتار ما در حوزه سلامت باید اصلاح شود که دفاتر پیشخوان در این تغییر نقش مهمی می‌توانند داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو