عصر بازار

کارشناس شبکه‌‌های رایانه‌ای :

هیچ‌ نهاد و دولتی قادر به کنترل بلاک‌چین نیست

بلاک‌چین قابلیت دور زدن تحریم‌ها را ندارد

عصر اعتبار- فناوری بلاک‌چین طی دو سال اخیر مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است و برنامه نویسان در تلاشند تا از این فناوری به نوعی درتولیدات آینده خود استفاده کنند.

هیچ‌ نهاد و دولتی قادر به کنترل بلاک‌چین نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، شبکه بلاک‌چین برای نخستین بار برای نقل و‌ انتقال بیت‌کوین استفاده شد و امروز این فناوری ثابت کرده که توانایی ورود به بخش‌هایی به جز دنیای ارزرمز‌ها را نیز دارد.

    محمدرضا پورحسنی کارشناس شبکه‌‌های رایانه‌ای در اینباره به خبرنگار ایلنا گفت : درحال حاضر بسیاری از سیستم‌هاd پولی و مالی دنیا در فکر استفاده از بلاکچین هستند و بدون شک این فناوری می‌تواند در بخش‌هایی به غیر از سیستم‌های پولی مورد استفاده قرار گیرد.

    به گفته ویT بلاک‌چین به دلیل آنکه نیازی به سرور‌ها و پایگاه‌های داده مشخصی ندارد ، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها فعال شده و سرعت و امنیت را به ارمغان آورد.

    پورحسنی با اشاره به اینکه هیچ‌نهاد و یا دولتی روی بلاک‌چین نظارت ندارد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین ویژگی‌های این فناوری عدم توانایی محدودیت‌سازی توسط نهاد‌های مختلف است و چون ساختار بلاک‌چین با دیگر شبکه‌های رایانه ای متفاوت است، به همین دلیل ورود هکر‌ها به آن تا به امروز غیر ممکن بوده است و هیچ شخص یا گروهی نتوانسته خللی در این شبکه ایجاد کند.

    وی افزود: به دلیل آنکه پایگاه داده در این شبکه معنایی ندارد ، اطلاعات در گردش نمی‌تواند تغییر غیرقانونی پیدا کند و خواسته و یا ناخواسته حذف شود و این موضوع مورد توجه سیستم‌های بانکداری قرار گرفته است.

    این کارشناس با بیان اینکه بلاک‌چین مخالفانی هم دارد، گفت : عدم توانایی‌ نظارت بر این شبکه ، باعث شده تا بیشتر دولت‌ها روی خوشی به آن نشان ندهند و اکنون استفاده از آن در بعضی کشورها غیرقانونی محسوب می‌شود.

    پورحسنی درپاسخ به این سوال که بلاک‌چین در چه بخش‌های دیگری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، گفت: موضوع رعایت قانون کپی‌رایت که همچنان با مشکلاتی در جهان مواجه است می تواند با کمک بلاک‌چین به یک قانون همه‌گیر تبدیل شود.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال فیلمی را در نظر بگیرید که به راحتی در فضای مجازی کپی می‌شود و تولیدکنندگان نمی‌توانند از این کار جلوگیری کنند ؛ اما اگر این فیلم در شبکه بلاک‌چین منتشر شود ، کاربران باید حق پخش آن را پرداخت کنند تا بتوانند فیلم مورد علاقه خود را به طور آنلاین تماشا کنند.

    این کارشناس افزود: البته این یکی از کارهایی است که از دست بلاک‌چین بر می‌آید و این فناوری می‌تواند نقش گسترده‌تری در آینده ایفا کنند.

    به گفته پورحسنی، هنوز بلاکچین ‌نتوانسته جایگاه واقعی خود را در دنیا پیدا کند ؛ اما بدون‌شک این فناوری می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تحولات زیادی در دنیای دیجیتال ایجاد کند.

    وی خاطرنشان کرد: با همه این ویژگی‌ها باید این موضوع را درنظر داشت که بلاک‌چین هم مانند هر فناوری دیگری مرزهای خود را دارد و اینکه گفته می‌شود به وسیله این فناوری می‌توان کارهای عجیب و غریبی مثل دورزدن تحریم‌ها انجام داد به هیچ‌وجه صحت ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی