عصر بازار

پس از گذشت ۲ سال؛

بیمه‌ها به پلاسکو چقدر خسارت دادند؟

عصر اعتبار- با فرا رسیدن دومین سالروز حادثه پلاسکو، با اینکه مجموع این ساختمان بیمه نبود اما بسیاری از واحدهای تجاری این ساختمان به دلیل مالکیت سرقفلی، فقط می‌توانستند بیمه‌نامه‌های اموال خریداری کنند؛ از این جهت شرکت‌های بیمه موظف به ایفای تعهدات بیمه‌ای خود بودند که در این بین شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و نوین از ایفای تعهدات کامل خود خبر داده‌اند.

بیمه‌ها به پلاسکو چقدر خسارت دادند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای درگیر حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو هستند، چراکه این ساختمان واحدهای زیادی داشت و هر یک به نحوی با شرکت‌های بیمه در ارتباط بودند. اما این شرکت‌های بیمه اکثرا در ارتباط با مواردی مانند بیمه اموال بیمه‌نامه داشتند. علت هم این بود که صاحبان واحدهای ساختمان پلاسکو در واقع تنها مالک سرقفلی مغازه‌هایشان بودند و طبق قانون نمی‌توانستند واحدشان را بیمه کنند.

    به گفته رییس کل وقت بیمه مرکزی، از مجموع 600 واحد صنفی مستقر در ساختمان پلاسکو فقط 160 واحد یعنی حدود 25 درصد بیمه (بیمه اموال) بودند و براساس برآوردهای تقریبی می‌توان گفت که کل تعهدات صنعت بیمه درباره آتش‌سوزی این ساختمان حدود 40 میلیارد تومان است. بدیهی است که این مبلغ گوشه بسیار کوچکی از کل خسارت وارده به افراد را پوشش می‌دهد و با این اوصاف می‌توان گفت که بسیاری از کسبه آن ساختمان پس از این حادثه کل سرمایه خود را از دست داده‌اند.

    موضوع اصلی بیمه‌ ساختمان پلاسکو این بود که کسبه این ساختمان هرکدام فقط مالک سرقفلی واحدهایی بودند که در اختیار داشتند. از این جهت آنها فقط حق بهره برداری و فعالیت اقتصادی را در این مجموعه داشتند؛ بنابراین بیمه کردن ساختمان در حیطه وظایف آنها نبوده و این کاسبان شاید نهایتا اموال خود را بیمه کرده باشند. از آنجاکه مالکیت ساختمان پلاسکو در اختیار بنیاد مستضعفان بود تنها نهادی که می‌توانست آن ساختمان را بیمه کند هم خود بنیاد مستضعفان بود که البته این کار را انجام نداده بود.

    این نهاد البته طبق قانون مختار است اموالش را بیمه کند یا نکند؛ اما حتی اگر بنیاد مستضعفان هم بیمه ساختمان را تقبل می‌کرد، باز چیزی نصیب کسبه پلاسکو نمی‌شد، چراکه آنها فقط مالک سرقفلی واحدهایشان بودند.

    کدام بیمه‌ها باید به پلاسکو خسارت می‌دادند و چقدر پرداخت کردند؟

    بسیاری از شرکت‌های بیمه از جمله بیمه ایران، آسیا، البرز، سامان و نوین در این حادثه بیمه‌نامه‌هایی را صادر خساراتی را پرداخت کردند که ایسنا بعد از فرارسیدن دومین سالروز این حادثه بزرگ به سراغ شرکت‌های بیمه مربوطه رفته است تا میزان تعهدات و خساراتی که پرداخت کرده‌اند را جویا شود.

    یکی از بزرگترین بیمه‌هایی که در این حادثه برای واحدهای پلاسکو بیمه‌نامه صادر کرده، بیمه آسیا است. این شرکت تاکنون 51 مورد خسارت پرداخت کرده که اکبر مشتاقی، مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه آسیا در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه اظهار کرد که این شرکت بابت این تعداد بیمه‌نامه مبلغ شش میلیارد و 500 میلیون تومان پرداختی داشته است.

    مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه آسیا با بیان اینکه عمده بیمه‌نامه‌های صادر شده از نوع بیمه مسئولیت و آتش سوزی بوده‌اند، اضافه کرد: تعدادی از بیمه‌گذاران داوطلبانه گفتند که موجودی در مغازه‌هایشان نداشته‌اند. علاوه بر اینها تعدادی واحد هم پشت پلاسکو قرار داشتند که چون اجناس‌شان دود گرفته بود، بیمه آسیا کل خسارت را پرداخت کرد.

    همچنین مسئولان بیمه البرز به ایسنا اعلام کردند که 11 واحد از ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه آتش سوزی این شرکت بیمه قرار داشته که دو واحد که در برج اصلی تخریب شده بود به طور کامل از بین رفته و این شرکت به همه تعهدات خود عمل کرده است و دیگر هیچ پرونده‌ای در ارتباط با پلاسکو در این شرکت وجود ندارد.

    علاوه بر اینها حسین کریم خان زند، مدیرعامل بیمه نوین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فقط یک مغازه در پلاسکو تحت پوشش این شرکت بیمه بوده است، از ایفای تعهدات کامل بیمه نوین در قبال این بیمه‌نامه خبر داد و گفت که بنا بر اصل  اعتماد، سقف این مبلغ را پرداخت کردیم؛ هرچند در این باره هنوز تحقیقات کامل نشده است.

    اما علیرغم پیگیری‌های متعدد ایسنا از شرکت بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ای که در این حادثه بیشترین بیمه‌نامه را هم صادر کرده بود، پاسخی حاصل نشد. همچنین شرکت بیمه سامان نیز در این زمینه حاضر به پاسخگویی نشد.

    به گزارش ایسنا، تعداد واحدهای بیمه شده در ساختمان پلاسکو بیش از 160 واحد اعلام شده بود که  پس از اطلاعات کامل‌تری که از واحدهای پلاسکو بدست آمد مشخص شد، حدود 210 واحد دارای بیمه نامه بوده‌اند که در کل 49 میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.

    با اینکه ایران در بین 10 کشور حادثه خیز دنیا قرار دارد هنوز صندوقی برای حوادث طبیعی نداریم. البته هرچند بعد از 13 سال بالاخره در دوران ریاست همتی در بیمه مرکزی، لایحه‌ای برای تاسیس صندوق حوادث طبیعی به مجلس فرستاده شد.

    این حادثه خیزی همواره مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده است که تاسیس صندوقی برای بیمه حوادث می‌تواند نقش برجسته ای در رفع مشکلات جبران خسارت در مواقع بحرانی به وجود آورد؛ امری که هنوز در پیچ و خم طی کردن مراحل قانونی گرفتار شده و وضعیت روشنی ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی