عصر بازار

وزارت جهاد:

سیل زدگان ۲ استان این هفته تسهیلات بانکی می گیرند

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصوبه های هیات دولت برای پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت دو استان مازندران و گلستان خسارت دیده ناشی از سیل اخیر، از این هفته آغاز می شود.

سیل زدگان ۲ استان این هفته تسهیلات بانکی می گیرند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سید محمد موسوی افزود: براساس مصوبه هیات دولت در 11 فروردین ماه سال 98 ، مبلغ 480 میلیارد تومان برای کمک بلاعوض به منظور جبران خسارت ناشی از سیل و دو هزارو 220 میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود 4 درصد برای بازسازی و احیای اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی تصویب شد.
    به گفته وی، اعتبار 50 درصدی کمک بلاعوض و 100 درصدی تسهیلات ارزان قیمت بانکی به 2 استان مازندران و گلستان تخصیص یافته است.
    موسوی افزود: دستورالعمل اجرایی نحوه توزیع و پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت تهیه و توسط وزیر جهاد کشاورزی به استانداری های 2 استان مزبور ابلاغ شده که با برآورد میزان خسارت برای هر بهره بردار و تایید کارگروه شهرستانی و استانی پرداخت ها از این هفته آغاز می شود.
    مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همچنین هیات دولت چگونگی پرداخت کمک بلاعوض برای جبران خسارت و تسهیلات بانکی ارزان قیمت به منظور بازسازی و احیای اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی خسارت دیده ناشی از سیل برای سایر استان های سیل زده کشور با هماهنگی وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اموراقتصادی و دارایی را تهیه و پیش نویس آن نهایی و به تصویب دولت رسید که به محض ابلاغ اجرایی می شود.
    وی گفت: میزان خسارت های نهایی ناشی از سیل در 26 استان کشور به شکل مزرعه به مزرعه و واحد به واحد همچنان در دست ارزیابی های کارشناسی است.
    این مقام مسئول اظهارداشت: براساس گزارش های استانی در پی وقوع سیل تاکنون بیش از 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی در 26 استان کشور وارد شده که 53 درصد این خسارات مربوط به بخش زراعت، هفت درصد باغبانی 10 درصد دام، طیور و آبزیان و 30 درصد آب، خاک امور زیربنایی و تاسیسات و شبکه های انتقال آب است.
    وی تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و 120 هزار هکتار اراضی زراعی، 150 هزار هکتار اراضی باغی ، 28 هزار و 200 راس دام سبک، 486 راس دام سنگین، 51 هزار کلونی زنبور عسل، 460 هکتار مزارع آبزی پروری گرمابی و 300 هکتار مزارع آبزی پروری سردآبی بین 10 تا 100 درصد خسارت دیده اند.

    ** اعطای700 میلیارد ریال خسارت سیل توسط صندوق بیمه کشاورزی
    به گفته موسوی، بابت غرامت و خسارت کشاورزان براثر سیل از 15 فروردین ماه تاکنون مبلغ 700 میلیار ریال توسط صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شده است.
    وی افزود: حدود 900 میلیارد ریال دیگر پرونده خسارت در دست ارزیابی این صندوق قرار دارد که بزودی پرداخت می شود و انتظار می رود امسال بیش از 350 میلیارد تومان غرامت ناشی از خسارت سیل در 26 استان کشور توسط این صندوق پرداخت شود.

    **لزوم پیش بینی تمهیدات توسط کشاورزان
    موسوی اظهارداشت: براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور برای افت دما و سرمازدگی، لازم است کشاورزان و مسئولان استانی تمهیدات لازم را برای کاهش خسارت های بخش کشاورزی بیندیشند.
    وی اضافه کرد: نامه هشدار افت دما و سرمازدگی به تمامی استان ها به ویژه استان های غرب کشور توسط دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.
    بر اساس این گزارش، براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور با شروع بارندگی ها و بارش برف در برخی استان ها از جمله اردبیل، کاهش دما و سرمازدگی را بدنبال دارد.
    موج نخست بارش شدید باران که از 27 اسفند ماه سال 97 در مازندران آغاز شد و تا دوم فروردین ماه جاری ادامه داشت، سبب طغیان رودخانه ها در مناطق مرکزی و شرقی این استان شد و به 9 نقطه شهری و بیش از 170 روستا در بخش های مختلف خسارت زد.
    همچنین در روزهای آغازین سال جدید هم بارش بیش از 300 میلیمتر باران در 35 ساعت که با آب ناشی از برف ذوب شده قبلی همراه شد، سرریز سدهای گلستان و بوستان و طغیان رودخانه ها را به دنبال داشت، ابتدا شهر گنبد، سپس شهرها و روستاهای شمالی و غربی این استان زیر آب رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو