عصر بازار

۲۸میلیون و ۷۰۰هزار نفر در کشور تحت پوشش برنامه پزشک خانواده

عصر اعتبار- اولین جلسه ستاد هماهنگی کشوری برنامه پزشک خانواده در سال ۹۸ با حضور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزار و چالش‌های پیش روی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۲۸میلیون و ۷۰۰هزار نفر در کشور تحت پوشش برنامه پزشک خانواده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در این جلسه با اشاره به حادثه سیل اخیر و خدمات انجام شده توسط نیروهای بهداشت و مراقبان سلامت، ضمن تقدیر از تلاش‌های آنها، اقدامات صورت گرفته در آن حوزه را  بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگرچه هنگام بروز حوادث آحاد مردم برای کمک و امدادرسانی در مناطق بحران‌زده حضور می‌یابند، اما به مرور از تعداد آنها کاسته می‌شود. نیاز مردم به کمک‌های بعدی بسیار حائز اهمیت است و با گذشت زمان این نیروهای بهداشتی و مراقبان سلامت هستند که  ضمن حضور مستمر در مناطق سیل‌زده همچنان و با همان شور و انرژی اولیه به وظایف خدمت رسانی خود ادامه می‌دهند. بنابراین توجه به نیاز و خواسته‌های نیروهای بهداشت و مراقبان سلامت مسئله مهمی است که نباید از آن غافل شد.

    همچنین مهندس طاهر موهبتی - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این جلسه بر نقش موثر پزشک خانواده و نظام ارجاع در نظام سلامت تاکید کرد و گفت: پزشک خانواده محصول مشترک وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت است که با قوت باید ادامه و توسعه یابد.

    محمدرضا میرزایی - مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی گفت: در حال حاضر تعداد افراد تحت پوشش برنامه پزشک خانواده، 28 میلیون و 700 هزار نفر از روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت هستند. این جمعیت خدمات سطح یک سلامت شامل ویزیت و خدمات پیشگیری و مراقبت را با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در روستاها، مناطق عشایرنشین و شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر دریافت می‌کنند.

    وی ادامه داد: خدماتی که این افراد دریافت می‌کنند شامل ویزیت پزشک عمومی، خدمات مامایی، خدمات دارو، پاراکلینیک، آزمایشگاه و تصویربرداری و خدمات بهداشتی است.

    میرزایی گفت: اعتبار این برنامه در سال گذشته 2 هزار و 800 میلیارد تومان بود که هزار و 400 میلیارد تومان توسط سازمان بیمه سلامت و هزار و 400 میلیارد تومان نیز توسط وزارت بهداشت تامین شد. برنامه پزشک خانواده توسط حدود 6 هزار و 760 پزشک و 5 هزار و 440 ماما در تمام روستاهای کشور و در 3 هزار و 970 مرکز جامع سلامت روستایی اجرا شده است.

    مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: از سال گذشته حدود 60 میلیون نفر توسط پزشکان خانواده، 15 میلیون نفر توسط ماماها و حدود 5 میلیون نفر نیز توسط دندانپزشکان ویزیت شدند.

    بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده یک برنامه مشترک با وزارت بهداشت است که 50 درصد اعتبارات آن توسط سازمان بیمه سلامت و 50 درصد توسط معاونت بهداشت وزارت بهداشت تامین می‌شود.

    در این جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم جهت اجرای برنامه پزشکی خانواده در سال 98 بین مسئولان سازمان بیمه سلامت و معاونت بهداشت انجام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی