عصر بازار

یک سوم اقتصاد جهان زیر سلطه چین و هند

عصر اعتبار- چین تا سال ۲۰۶۰ بزرگ ترین اقتصاد دنیا می شود.

یک سوم اقتصاد جهان زیر سلطه چین و هند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، روند رو به رشد اقتصادهای چین و هند در سال های بعدی هم ادامه خواهد داشت و آن طور که مرکز مطالعات اقتصادی ژاپن پیش‌بینی کرده است، تا پایان سال 2060 حدود 35 درصد کل حجم تولیدات ناخالص داخلی جهان در اختیار این دو کشور خواهد بود. چین با سهم 20 درصدی از اقتصاد جهانی در سال 2060 به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و جای آمریکا را خواهد گرفت.

    در سال 2019 سهم چین از کل تولیدات ناخالص داخلی جهان 16 درصد و هند چهار درصد بوده است. طبق اعلام بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، هند و چین بالاترین نرخ های رشد اقتصادی را در بین 20 اقتصاد بزرگ جهان در سال های 2020 و 2021 در اختیار دارند و انتظار می‌رود که با وجود کاسته شدن از نرخ رشد اقتصادی این کشورها، رکورد رشد اقتصادی در بین اعضای گروه 20 متعلق به این دو کشور باشد.

    هند که اکنون ششمین اقتصاد بزرگ جهان است به زودی با پشت سر گذاشتن انگلیس، آلمان و ژاپن به سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2060 تبدیل خواهد شد. سال 2019 هند موفق شده بود جای فرانسه را بگیرد. از سوی دیگر سهم اتحادیه اروپا و آمریکا از کل تولید ناخالص داخلی جهانی از 50 درصد در سال 2019 به 38 درصد در سال 2060 کاهش پیدا خواهد کرد.

    طبق پیش‌بینی این مرکز ژاپنی، سهم ژاپن نیز به مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی از سفره اقتصاد جهانی کوچک‌تر خواهد شد و کشوری که تا پایان قرن بیستم دومین اقتصاد بزرگ جهان بود تا سال 2060 به رده چهارم و در حالت بدبینانه به رده ششم نزول خواهد کرد و سهم آن از اقتصاد جهانی به تنها سه درصد خواهد رسید. این گزارش همچنین اقتصاد دیجیتال را مهم ترین عامل تعیین کننده قدرت اقتصادی کشورها در آینده معرفی کرده و آن را ابزاری برای کاهش شکاف بین اقتصادهای توسعه‌یافته و نوظهور دانسته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی