عصر بازار

سندیکای بیمه‌گران ایران منتشر کرد؛

آثار و پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر بیمه اتومبیل

عصر اعتبار- ​​​​​​​سندیکای بیمه گران ایران ریسک‌ها و فرصت‌های ایجاد شده برای رشته بیمه اتومبیل بعد از شیوع ویروس کرونا را برشمرده و نوشته است: کاهش قدرت خرید باعث کاهش تقاضای برای بیمه بدنه اتومبیل خواهد شد.

آثار و پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر بیمه اتومبیل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سندیکای بیمه‌گران ایران در گزارشی مفصل آثار و پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر صنعت بیمه را بررسی کرده و نوشته است: بدیهی است آثار اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی هرگونه رخداد فاجعه‏ باری اعم از طبیعی و غیرطبیعی پس از انتشار و ظهور، در بلندمدت قابل بررسی و اعلان نظر است اما در همین مدت کوتاه پس از شیوع بیماری کرونا نیز با توجه به اتفاقات رخ داده در دنیا و خصوصا کشورمان، شدت و اثر آن بر حوزه‏های مختلف اقتصادی و اجتماعی و مشخصا صنعت بیمه تا حدودی قابل پیش بینی است.

    در این گزارش درباره تاثیر شیوع کرونا بر بیمه‌های اتومبیل آمده است: کاهش تقاضای بیمه‌نامه‌های بدنه اتومبیل به علت اختیاری بودن این رشته بیمه‌ای، کاهش قدرت اقتصادی جامعه و کاهش تعداد سفرهای درون و برون شهری اولین ریسک آثار و پیامدهای شیوع کرونا بر بیمه‌های اتومبیل است.

    در این گزارش از «افزایش مطالبات شرکت‌های بیمه از ناحیه حق بیمه‌های صادره بیمه‌های اتومبیل به دلیل توقف یا افت فعالیت‌های اقتصادی و به تبع آن ناتوانی بیمه‌گذاران در پرداخت اقساط حق بیمه‌ها» و «کاهش فروش غیرمستقیم بیمه‌های اتومبیل به دلیل کاهش بهره‌وری شبکه فروش بالاخص نمایندگان بیمه» به عنوان دومین و سومین تاثیر کرونا بر رشته بیمه‌های اتومبیل یاد شده است.

    این گزارش افزوده: با عنایت به تعطیلی صنایع در زمان شیوع ویروس کرونا و به تبع تعطیلی کارگاه‌های قطعه ساز خودروها و کمبود قطعه و فشار روانی ناشی از کمبود بیشتر قطعه در آینده، به نظر این موضوع اسباب افزایش لجام گسیخته قیمت در بازار شد. این افزایش منجر به افزایش میانگین پرداختی هر پرونده خسارتی ثالث مالی و بدنه می‌شود.

    سندیکای بیمه‌گران ایران خاطرنشان کرده که با توجه به محدودیت تردد و ماموریت کارشناسان صنعت بیمه جهت رسیدگی به پرونده‌های خسارتی مازاد بر اختیارات استان‌ها در سطح کشور، روند رسیدگی به پرونده‌ها به شدت کُند شده که این موضوع باعث عدم رضایت ارباب رجوع و اعتراضات شده است.

    این سندیکا ششمین پیامد کرونا بر رشته اتومبیل را «افزایش 22 درصدی مبالغ پرونده‌های خسارات بدنی در سال 99» عنوان کرده و 5 مورد را برای آن برشمرده است. از جمله این دلایل تعویق «اطاله دادرسی در محاکم کیفری که عملا موجبات تأخیر در صدور و ابلاغ آرای قضایی را فراهم خواهد آورد» و «عدم حضور زیان‌دیدگانی که در راستای ماده 34 و 36 قانون بیمه شخص ثالث، تقاضای دریافت دیه به صورت علی الحساب یا دریافت دیه فوت بدون رای دادگاه را کرده‌اند؛ برای تکمیل مدارک در پرونده‌های خسارت جانی در پی شیوع بیماری کرونا» عنوان شده است.

    نکته مهم در این خصوص نیز ایجاد انحراف در ذخیره‌گیری فنی بابت خسارت معوق برای سال 99 ذکر شده که می‌تواند صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه را تحت تاثیر قرار دهد.

    فرصت‌های کرونا برای رشته اتوموبیل

    سندیکای بیمه‌گران همچنین 5 فرصتی را که شیوع کرونا برای رشته اتومبیل ایجاد کرده برشمرده است.

    در این گزارش آمده است: این ویروس باعث «کاهش ریسک تصادفات اتوموبیل به علت کاهش تعداد سفرهای درون و برون شهری»، «کاهش خسارات مالی بیمه‌های بدنه و شخص ثالث»، کاهش خسارات جانی»، «کاهش خسارات ناشی از فروش بیمه کارت سبز به دلیل وجود محدودیت‌های اعمال شده در مسیر تردد بین کشورها که البته این موضوع در عین حال بر فروش(صدور) این محصول نیز تا حد زیادی اثرگذار است» و «تقویت زیرساخت‌های لازم در مسیر الکترونیکی کردن الزامات عملیات بیمه‌گری از قبیل ایجاد بانک اطلاعاتی جامع، پردازش هوشمند داده‌های مربوط به ارزیابی موارد اعلام شده دریافت خسارت مالی و جانی و بروز رسانی سامانه سنهاب در جهت ایجاد لینک‌های تعریف شده مابین شرکت‌ها به جهت سهولت در اخذ استعاملات و سوابق خسارتی و در نهایت ارائه خدمات برخط و غیرحضوری» شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی