عصر بازار

احتمالا امسال به پانصدهزار نفر از بازنشستگان وام درمانی پرداخت شود

عصر اعتبار- رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران گفت: ما درباره مبلغ وام درمانی دغدغه‌هایی داریم، چون با چنین مبالغی کار چندانی از پیش برده نمی‌شود. این یکی از خدمات رفاهی است که باید در شعبه تامین اجتماعی تامین شود که متاسفانه هنوز وضع مطلوبی پیدا نکرده است. ما البته در تلاش هستیم تا شرایط بهبود پیدا کند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

احتمالا امسال به پانصدهزار نفر از بازنشستگان وام درمانی پرداخت شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درباره کارآمدی صندوق‌های بازنشستگی در اجرای سیاست‌های رفاهی گفت: صندوق‌های بازنشستگی حقوق مردم را به سختی می‌توانند تامین کنند چه برسد به اینکه بخواهند به مسائل رفاهی بازنشستگان هم بپردازند. پیش از شیوع کرونا یکی از مواردی که به عنوان خدمات رفاهی ارائه می‌شد در رابطه با سفر زیارتی مشهد بود که در کل کشور شاید سهمیه‌ای در حدود سی یا چهل هزار نفر برای بازنشستگان در نظر گرفته می‌شد. پیش از کرونا چنین خدماتی در حوزه رفاهی ارائه می‌شد. اما بعد از شیوع کرونا دیگر خبری از این نوع خدمات رفاهی نیست که مثلا بخواهند علاوه بر حقوق مزایای دیگری هم برای بازنشستگان در نظر بگیرند.

    وی در پاسخ به اینکه بهره برداری از منابع نظام سلامت و رفاه برای تامین هزینه درمانی بازنشستگان چه آینده‌ای را در پیش خواهد داشت گفت: در رابطه با مساله تامین هزینه‌های درمانی بازنشستگان تلاش مدیرعامل فعلی تامین اجتماعی بر این متمرکز شده تا در زمینه خدمات درمانی به خصوص در مورد بیماران لاعلاج هزینه‌ها را کاهش دهد یا یا به صفر برساند. چنین برنامه‌هایی در دستور کار هست، اما با توجه به رو به پایان بودن عمر دولت فعلی این، اما و اگر وجود دارد که در دولت بعدی آیا مدیریت فعلی تامین اجتماعی ابقا خواهد شد که سیاست‌های فعلی تدام پیدا کند و شعار‌هایی که داده شده عملیاتی شود یا خیر.

    دهقان کیا ادامه داد: تصور می‌کنم مدیر فعلی تامین اجتماعی که مدیری جوان و پیگیر هم هست در این مدت کوتاه یکی دو ساله توانسته بخشی از مطالبات سازمان تامین اجتماعی را از دولت اخذ کند. اما به هر حال اگر قرار بر این باشد که پایان دولت مصادف با پایان کار مدیریت فعلی تامین اجتماعی بشود آن برنامه‌هایی که مد نظر هست سرنوشت مشخصی نخواهد داشت. تلاشی که وجود دارد این است که سازمان تامین اجتماعی هم بتواند تعداد دارو‌هایی که از شمول بیمه خارج هستند را کمتر کند و هم کیفیت خدمات درمانی ارتقا پیدا کند و هم هزینه بیماران لاعلاج تامین شود.

    رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران اظهار داشت: چنین برنامه‌هایی وجود دارد، اما روند گذشته طوری بوده که به مرور زمان تا جایی که امکان داشته در بخش درمان خدمت رسانی‌ها کمرنگ شده است. برای مثال هفتاد و نه مورد از دارو‌های مشمول بیمه را از سبد هزینه تامین اجتماعی و از شمول بیمه خارج کرده اند. درواقع نه تنها کمکی در رابطه با مسائل رفاهی یا درمانی بازنشستگان انجام نگرفته فشار بر گرده بازنشستگان چه از نظر خدمات دهی درمانی و چه از نظر حقوق و مزایا افزایش پیدا کرده است. اگرچه بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان تا حدودی از مشکلات کم کرد، اما در رابطه با مسائل درمانی بازنشستگان انتظار این است که گام‌های مثبتی برداشته شود.

    دهقان کیا با بیان اینکه البته اقدام‌های سازنده‌ای هم در این زمینه اتفاق افتاده افزود: برای نمونه در بعضی از استان‌هایی که سازمان تامین اجتماعی از بیمارستان برخوردار نیست مدیرعامل سازمان تدبیری داشته تا افراد بالای شصت و پنج سال اگر به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند بدون پرداخت هزینه به آن‌ها خدمات لازم ارائه شود و هزینه‌ها را به طور کامل سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. این یکی از نمونه‌هایی است که مدیرعامل فعلی سازمان به انجام رسانده است. ولی موارد دیگری که در دستور کار قرار دارد را ما اطلاع نداریم که در چه مرحله‌ای قرار دارد.

    وی خاطرنشان کرد: در رابطه با بحث وام درمانی هم آقای مدیرعامل سال گذشته توانست میزان وام دهی را به ده برابر برساند و امسال هم حدود بیست یا بیست و پنج درصد به مبلغ وام افزوده شده است. چون بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی پر تعداد هستند احتمالا ما امسال بتوانیم تا پانصدهزار نفر از بازنشستگان را برای پرداخت وام درمانی پوشش بدهیم. تصور می‌کنم فعلا قانون هم تغییر نکرده باشد و مبلغ این وام پنج میلیون تومان باقی مانده باشد. ما البته درباره این مبلغ دغدغه‌هایی داریم، چون با چنین مبالغی کار چندانی از پیش برده نمی‌شود. این یکی از خدمات رفاهی است که باید در شعبه تامین اجتماعی تامین شود که متاسفانه هنوز وضع مطلوبی پیدا نکرده است. ما البته در تلاش هستیم تا شرایط بهبود پیدا کند، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. روال معمول کار هم این بوده که باید در اردیبهشت یا خرداد برای وام ثبت نام انجام می‌گرفت حالا وعده اش داده شده که اواسط ماه به ما ابلاغ کنند که اگر این ابلاغ انجام بگیرد ما هم ثبت نام را شروع خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی