عصر بازار

رئیس بانک انگلستان درباره افزایش قیمت مواد غذایی هشدار داد

عصر اعتبار- اندرو بیلی، رئیس کل بانک انگلستان گفت که با وجود افزایش تورم، هشدار داده که شوک درآمدی بسیار واقعی ناشی از قیمت انرژی و قیمت موادغذایی وجود دارد، اما بر مبنای تصمیمات سیاسی این بانک ایستاده است.

رئیس بانک انگلستان درباره افزایش قیمت مواد غذایی هشدار داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رئیس کل بانک انگلستان گفت که با وجود اینکه خانوارها از تورم بالا آسیب دیده اند، در دفاع از سیاست پولی بانک انگلستان، احساس درماندگی می کند. روز دوشنبه آقای بیلی به نمایندگان مجلس در کمیته منتخب خزانه داری گفت که تقاضای مصرف کننده بریتانیا تحت تأثیر تورم فعلی قرار خواهد گرفت که بیشترین میزان در 30 سال گذشته است و انتظار می رود این امر باعث افزایش بیکاری شود. دفتر آمار ملی، تورم در ماه مارس را 7 درصد ثبت کرد و انتظار می رود اواخر این هفته تورم بیش از 8 درصد را برای ماه گذشته نشان دهد.

    بانک مرکزی انگلیس اعلام کرده است که احتمالاً تورم در سه ماهه پایانی سال 2022 به 10.25 درصد خواهد رسید. آقای بیلی به نمایندگان مجلس گفت: محرک اصلی تورم و آنچه آن را پایین می آورد شوک درآمد واقعی و بسیار بزرگی است که از نیروهای خارجی و به ویژه قیمت انرژی و قیمت کالاهای جهانی می آید. این امر بر تقاضای داخلی تأثیر می گذارد و فعالیت را کاهش می دهد و من از این نگرانم که ممکن است بیکاری را افزایش دهد. او به این کمیته گفت که ما در مسیر بسیار باریکی بین تورم صعودی و خطرات رشد اقتصادی حرکت می کنیم. وی تاکید کرد که جنگ اوکراین منجر به جهش غیرقابل پیش‌بینی تورم شده و تاکید کرد که هنوز نگرانی عمده در مورد افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی به دلیل این درگیری وجود دارد.

    او به نمایندگان مجلس گفت: وزیر دارایی اوکراین گفته که غذا در انبار است اما آنها نمی‌توانند آن را بیرون بیاورند. در حالی که او به کاشت محصول، به عنوان تامین کننده عمده گندم و روغن پخت و پز، خوش بین بود، گفت که ما راهی برای ارسال آن نداریم و این شرایط در حال بدتر شدن است و این نگرانی بزرگی برای این کشور و برای کشورهای در حال توسعه است. برای افزایش قیمت متاسفم، اما این یک نگرانی بزرگ است. در ماه مارس، تورم مواد غذایی بریتانیا 5.9 درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده سرعت بیشتری بگیرد. مایکل ساندرز، که عضو کمیته سیاست پولی این بانک است، گفت که باور دارد که سیاست های پولی شدیدتر نمی توانست نرخ تورم فعلی را تغییر دهد.

    آقای بیلی همچنین به نمایندگان مجلس گفت که او فکر نمی‌کند که این بانک برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت‌ها بتواند کار متفاوتی انجام دهد. اخیراً با تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین یک سری شوک‌های عرضه رخ داده است. ما نمی‌توانیم چیزهایی مانند جنگ را پیش‌بینی کنیم و این در اختیار هیچ‌کس نیست. در این جلسه، آقای بیلی، اظهارات اخیر خود را تکرار کرد که کارگران، به ویژه افراد با درآمد بالا، باید قبل از درخواست افزایش دستمزد، فکر و تأمل کنند تا از دامن زدن به تورم بیشتر جلوگیری کنند.

    رئیس بانک که در آخرین سال مالی 575 هزار پوند دستمزد دریافت کرده، گفت: در مصاحبه ای در این مورد صحبت کردم. من فکر می‌کنم مردم، به‌ویژه افرادی که درآمد بیشتری دارند، باید در مورد درخواست افزایش دستمزد بالا فکر کنند.این یک سوال اجتماعی است، اما من در این مورد موعظه نمی کنم. از من پرسیده شد که آیا امسال خودم افزایش حقوقی داشته‌ام یا خیر، من گفتم نه، من از بانک خواسته بودم که این افزایش حقوق را به من ندهد، زیرا احساس می‌کردم این کار برای من درست است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی