عصر بازار

خاندوزی خبر داد؛

تحول بزرگ مالیات در دولت سیزدهم

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد گفت: کارنامه توفیقات نظام مالیاتی، یکی از یادگارهای دولت سیزدهم خواهد بود.

تحول بزرگ مالیات در دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور با تقدیر از عملکرد یک ساله سازمان امور مالیاتی کشور در دولت مردمی گفت: گزارش عملکرد شش ماهه اول مالیاتی که در روزهای اخیر دریافت کردم، در کنار عملکرد یکساله سازمان امور مالیاتی، گزارشی بسیار امیدوارکننده است. انتخاب جشنواره شهید رجایی در خصوص برتر اعلام شدن سازمان امور مالیاتی، کاملاً دقیق، کارشناسی و هوشمندانه و به دلیل تدبیر مدیران و رئیس کل سازمان در یک سال گذشته بود که ما می‌توانیم با سربلندی در مورد کارنامه سال اول دولت در حوزه نظام مالیاتی صحبت کنیم. ویژگی مهم این دستاوردها و موفقیت‌های نظام مالیاتی این است که این کارنامه، کارنامه تحقق‌یافته‌ای است.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با عنوان این مطلب که عملکرد بی نظیر نظام مالیاتی باعث شده، شاهد رکوردهایی باشیم که در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است و این یکی از مصادیق مهمی است که سازمان امور مالیاتی رقم زده است، افزود: بسیاری از برنامه‌ها، قراردادها و فعالیت‌هایی که در یکسال اخیر تحقق یافته، سال‌ها در سازمان امور مالیاتی در دست انجام بوده است، اما اینکه سازمان ظرف یک سال گذشته فرایند بذر و دانه تا میوه را طی کند اتفاق مهم و قابل توجهی است که در دوره تحولی اخیر محقق شده و باعث شده امروز از ارقام محقق شده صحبت کنیم.

    خاندوزی ادامه داد: این اجلاس و نشست‌ها فرصتی ایجاد می‌کنند تا بتوانیم، مسیر را بهتر طی می‌کنیم تا در خصوص چشم اندازی که به سمت آن حرکت می‌کنیم تا حد ممکن همگرا و هم نظر باشیم و فشارها و موانع که در مسیر اصلاح نظام مالیاتی وجود دارد ما را دلسرد نکند.

    مالیات محوری‌ترین درآمد دولت

    سعید توتونچی ملکی، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور، با بیان اینکه سازمان مالیاتی در سال پیش رو محوری‌ترین سازمان در تأمین درآمدهای دولت است، گفت: سازمان امور مالیاتی در دوره جدید آغاز به کار دولت مردمی در سال قبل با عملکرد ١١٣ درصدی، سال را به پایان رساند. در شش ماهه سال جدید نیز باتوجه به رشد 70 درصدی درآمدهای مالیاتی مصوب نسبت به عملکرد سال قبل در 6 ماهه اول بیش از 5۰ درصد قانون بودجه مصوب ١4۰١ تحقق یافته است.

    وی با اشاره به بی نظیر بودن عملکرد یک سال گذشته سازمان امور مالیاتی در مقایسه با دوره‌های قبل، گفت: نیاز بود در یک اجلاس از مدیران کل و همه همکارانمان در سراسر کشور بابت عملکرد سال ١4۰۰ تقدیر شود.

    معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی به لحاظ اجرای دو قانون مهم و حیاتی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون مالیات بر ارزش افزوده در مرحله حساسی است، تصریح کرد: برخی نکات و موضوعات فنی و تخصصی وجود دارد که هم ستاد سازمان باید با مدیران کل سراسر کشور در میان می‌گذاشت و هم نظرات مدیران کل را برای هماهنگی اجرای بهتر این قوانین دریافت می‌کرد.

    توتونچی ملکی در ادامه به تشریح اهداف برگزاری اجلاس پرداخت و بیان داشت: یکی از اهداف بررسی آمار و عملکرد سازمان و ادارات کل در شش ماهه نخست سالجاری بود. هر یک از واحدها باید نظرات تخصصی خود را بیان کنند و عمدتاً یک روز اول جلسه حول این مسائل برگزار شد. بخش دوم با برنامه‌ریزی برای نیمه دوم سال ١4۰١ است تا مدیران کل نقاط ضعف و قوت خود را داشته باشند و بتوانیم در سال ١4۰١ هم سال پرباری داشته باشیم.

    وی اظهار داشت: مساله بعد آمادگی برای اجرای قانون‌های جدید است. تشریح اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و هم اندیشی در این خصوص پیگیری شد. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، قرار است از یک آبان رسماً عملیاتی شود و در فراخوان اول، قرار است شرکت‌های بورسی رسماً ذیل سامانه مودیان بروند. طبیعتاً این موضوع هماهنگی‌های اولیه و موضوعات فنی و تخصصی لازم داشت که مدیران مطرح می‌کردند.

    معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه این نشست‌ها تشریح مسائل در موضوعات مختلف است. وقتی یک برنامه‌ریزی انجام می‌شود، باید برای مدیران کل نیز تبیین شود و نظرات آن‌ها نیز شنیده شود.

    وی در پایان گفت: سازمان امور مالیاتی سال بعد هم به لحاظ درآمدی جز سازمان‌های محوری در تأمین مالی دولت خواهد بود. بررسی‌های مربوط به درآمدهای مالیاتی سال 1402 در نهادهای ذی‌ربط درحال انجام است. این اجلاس درواقع مقدمه‌ی ایجاد فضای همکاری‌های منسجمی برای تحقق اهداف سازمانی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو