عصر بازار

بانک مرکزی افغانستان اسکناس‌های جدید به بازار عرضه می‌کند

عصر اعتبار- بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد این نهاد در خصوص چاپ اسکناس‌های جدید «افغانی» به دست‌آوردهای ملموسی دست یافته و به زودی مراحل عرضه آن به بازار این کشور آغاز می‌شود.

بانک مرکزی افغانستان اسکناس‌های جدید به بازار عرضه می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل دولت موقت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این بانک در خصوص چاپ اسکناس‌های جدید «افغانی» به دست‌آوردهای ملموسی دست یافته و به زودی مراحل انتقال به کشور و عرضه آن به بازار آغاز می‌شود.

    در این اطلاعیه آمده است: چاپ اسکناس‌های جدید افغانی بر اساس سیاست‌های معقول پولی کشور و متوازن با رشد اقتصادی و ضرورت به پول در بازار صورت می‌گیرد و فرآیند جمع‌آوری پول‌های کهنه و پاره آغاز و طبق برنامه از استفاده خارج خواهد شد.

    بانک مرکزی افغانستان همچنین از شهروندان این کشور خواسته است «با مد نظر داشتن تدابیر لازم نگهداری اسکناس‌ها و برخورد مسئولانه در جریان داد و ستد از آسیب دیدن زودهنگام جلوگیری و سهم خود را در حفظ سرمایه ملی انجام دهند».

    در همین حال توماس وست، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان نیز امروز در یک نشست مجازی که در باره‌ ذخایر مسدود شده افغانستان برگزار شد، گفت: «دقیقا نمی‌توانم بگویم که اسکناس‌های جدید «افغانی» چه زمانی به افغانستان می‌رسند اما از این اقدام حمایت خواهیم کرد. در این باره نتایجی بدست آمده است».

    گفتنی است گردش پول‌های کهنه و آسیب‌دیده در بازار افغانستان به یک چالش جدی تبدیل شده و بانک‌های این کشور در پرداخت پول نقد با محدودیت مواجه هستند. در همین حال ایالات متحده آمریکا نیز اخیراً 3.5 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را که پس از روی کارآمدن طالبان مسدود شده بود، به یک بانک سوئیسی انتقال داد و قرار بود از این پول برای تأمین هزینه چاپ اسکناس‌های جدید افغانستان استفاده شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی