عصر بازار

سقوط بانک سیلیکون‌ولی؛

آیا بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکا تکرار خواهد شد؟

عصر اعتبار- سقوط بانک سیلیکون‌ولی آمریکا، اظهار نظرهای گوناگونی را از سوی متخصصان در پی داشته است و برخی از آنان این موضوع را با بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکا مقایسه کرده‌اند.

آیا بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکا تکرار خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بیل آکمن (Bill Ackman)، میلیاردر و مدیر صندوق‌های پوشش سرمایه، سقوط بانک سیلیکون‌ولی (اِس‌وی‌بی) را با بِر اِستِرنز (Bear Stearns، اولین بانکی که در آغاز بحران مالی جهانی 2007-2008 میلادی سقوط کرد) مقایسه کرده است.

    آکمن در توییتر نوشت: ورشکستگی و زیان سپرده‌ها این خطر را دارد که عده‌ زیادی از مردم پول‌هایشان را از بانکی که دارای کمترین سرمایه است بیرون می‌کشند و بانک ورشکست می‌شود و سپس بانک‌ها دومینووار به سقوط ادامه می‌دهند.

    دولت جو بایدن استدلال کرده است تدابیری که پس از بحران مالی سال 2008 میلادی وضع شد، از اقتصاد آمریکا در بحبوحه بسته‌شدن بانک سیلیکون‌ولی محافظت می‌کند.

    جَنِت یِلِن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ضمن ابراز اعتماد کامل به تنظیم‌کننده‌های بانکی (banking regulators) برای انجام اقدامات مناسب در موقعیت‌های مشابه، خاطرنشان کرده است که سامانه بانکی انعطاف‌پذیر است و تنظیم‌کننده‌ها ابزارهایی مؤثر برای مقابله با چنین رویدادهایی دارند.

    ویوک راماسوامی (Vivek Ramaswamy)، فعال سیاسی هندی‌آمریکایی که قصد دارد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 میلادی آمریکا شود، این سؤال را مطرح کرده است که آیا بانک سیلیکون‌ولی از عوامل ای‌اِس‌جی (ESG factors) برای قیمت‌گذاری وام‌های خود استفاده کرده است یا خیر و «دلیل اصلی» بحران مالی سال 2008 میلادی را بررسی کرد.

    راماسوامی در یک پیام ویدئویی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی بحران مالی سال 2008 میلادی استفاده از عوامل اجتماعی (در آن زمان، مالکیت خانه) برای اعطای وام بود. هنگامی که ما عبرت نمی‌گیریم، تاریخ درس‌هایش را تکرار می‌کند: آیا بانک سیلیکون‌ولی از عوامل ای‌اِس‌جی برای قیمت‌گذاری وام‌های خود استفاده می‌کند؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی